Friday, June 28, 2024
Jurnalism corect


REPORTAJ | La pas pe noul drum din beton spre Bulgaria. Cum arată „autostrada nemțească” cu 50 de zile înainte de inaugurare

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 31 octombrie 2021

După ani de zile în care au abandonat complet ideea construirii de drumuri din beton, ca urmare a problemelor apărute pe Autostrada Soarelui, șefii de la drumuri încearcă din nou să probeze această soluție, utilizată cu succes în alte state din Uniunea Europeană, de pildă Germania, Austria și Polonia. S-a optat pentru un proiect pilot de doar 5,72 km însă extrem de necesar, legătura între DN 5 și Vama Giurgiu, care ar urma să fie deschisă până la finele acestui an.

În prezent, ca să ajungă din DN 5 în Vama Giurgiu, șoferii de autoturisme și camioane sunt nevoiți să intre în oraș pe șoseaua Prieteniei iar apoi să tranziteze cartierul Rudari, o zonă în care tocmai din această cauză se produc numeroase accidente. În aprilie 2019, Stana Bădălan, în vârstă de 63 de ani, și-a găsit sfârșitul sub roțile unui camion în timp ce traversa strada pe care locuia.

După ce autoritățile locale și-au pasat timp de mai mulți ani responsabilitate rezolvării problemei, soluția a venit de la Guvern, care și-a asumat prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere construirea unui drum nou care să scoată traficul spre Punctul de Trecere a Frontierei în afara orașului.

În noiembrie 2019, la doar doar câteva luni după accidentul care a îngrozit întreaga comunitate de rromi din Rudari, CNAIR a încheiat cu firma austriacă Porr Construct, pentru 107 milioane lei fără TVA, contractul pentru proiectarea și execuția unui drum de legătură din beton între DN 5 și Vama Giurgiu. Structura rigidă din beton prezintă avantajul unor costuri de întreținere mult mai reduse în comparație cu cea din asfalt, la care stratul de uzură trebuie înlocuit la șase ani. În plus, este mult mai rezistentă.

Drumul de legătură se desprinde din DN 5, la km 56+197, înainte de intrarea în localitatea Remuș, printr-o intersecție giratorie și se continuă spre sud, intersectându-se cu DJ 507, printr-un alt sens giratoriu. Drumul ajunge în sensul giratoriu de la punctul vamal prin strada Unirii, aceasta urmând a fi reabilitată la două benzi pe sens, cu aceeași structură ca a variantei ocolitoare. Pe întreg traseul drumului sunt prevăzute două parcări, cu locuri de odihnă și toalete, șapte podețe pentru evacuarea apelor și două pasaje denivelate.

La pas pe „autostrada nemțească”

Vineri, 29 octombrie, cu bocancii în picioare am luat șantierul la pas pentru a vedea în ce stadiu se prezintă lucrările la acest drum extrem de important. Am găsit peste 200 de muncitori, ai firmei Porr și subcontractori, în marea lor majoritate mobilizați în zona fostei gropi ilegale de gunoi, descoperite cu ocazia acestui proiect.

Sensul giratoriu de pe DN5 este finalizat.

Intrăm pe traseu. Se turnase beton pe o scurtă porțiune din capătul cu DN 5.

Așa arată structura din beton a drumului. De altfel, tot Porr Construct a finalizat anul trecut o lucrare similară la Pista 2 a Aeroportului Henri Conadă.

Pe primii 3.200 m avem beton pe ambele sensuri.

Pe partea dreaptă în sensul de mers către Vamă lucrările la șanțuri erau mai avansate.

Pe partea stângă în același sens de mers.

Ceva probleme apărute pe o porțiune de câțiva metri. Constructurul este nevoit să înlocuiască betonul.

Gunoi pe partea dreaptă în sensul de mers către Vamă. O imagine deloc plăcută, mai ales pe calea de intrare în țară.

Bazin de retenție pentru colectarea apelor.

Câțiva muncitori lucrau la șanțurile de scurgere.

Parcarea de pe partea stângă în direcția de mers către Vamă.

Pe partea opusă se lucra la terasamente.

Alți muncitori erau în pauza de masă. Parcările vor fi gata anul viitor.

Coborâm de pe traseu în zona celui de-al doilea pasaj denivelat.

Terasamentul înălțat în zona zona pasajului.

De la km 3+200 avem beton doar pe un sens.

Pe măsură ce ne apropiem de capăt vedem din ce în ce mai mulți muncitori și utilaje.

Culoarul de expropriere nu a cuprins și această crescătorie de capre.

Utilaj pentru așezarea mecanizată a betonului.

Am ajuns în punctul nevralgic al lucrării, zona unde a fost depozitat gunoiul. Firma austriacă a făcut excavații de până la 4 metri iar acum lucrează la umpluturi.

În dreapta se poate observa gunoiul excavat.

Am ajuns la final. Imagine de pe strada Unirii, unde angajații Porr pregăteau turnarea betonului.

Lucrările la drumul de legătură sunt într-un stadiu extrem de avansat, în condițiile în care este betonat în propoție de peste 80%. Principale deficultăți sunt în zona fostei gropi de gunoi, dar și pe Strada Unirii, unde acum se circulă pe un drum provizoriu. Chiar și așa, sunt șanse bune ca traficul să fie deschis în a doua jumătate a lunii decembrie, acesta fiind și obiectivul constructorului.

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW