Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Răsturnare de situație la achiziția a 20 de rame inter-regionale. Contractul cu polonezii de la PESA, în aer

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 12 februarie 2024

Curtea de Apel București a admis luni, 12 februarie, contestația depusă de Alstom în cadrul licitației desfășurată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară în vederea achiziționării a 20 de rame electrice inter-regionale. Prin urmare, contractul încheiat la finalul anului trecut cu firma poloneză PESA nu ar trebui să își producă efectele.

ARF a încheiat pe 19 decembrie cu firma PESA contractul pentru achiziția a 20 de trenuri electrice inter-regionale, după ce o primă contestație depusă de subsidiara din România a gigantului francez Alstom a fost respinsă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. În ciuda deciziei autorităților de a semna înțelegerea, reprezentanții Alstom nu s-au lăsat și au atacat decizia CNSC la CAB, unde judecătorii le-au parțial câștig de cauză.

 „E o sentință în care se spune că o parte din lucruri trebuie reevaluate și când vom vedea decizia finală, vom trece la reevaluare. Deocamdată nu e vorba de despăgubiri, căci abia am intrat în contract, nu știu cine a fost păgubit sau despăgubit. E semnat, dar nu e produs trenul. Vom vedea dacă e vreo pagubă și în funcție de analize se va plăti acea pagubă dacă e cazul. Noi avem acum o bază legală care ne obligă ca atunci când e decizia CNSC să semnăm contractele. Această decizie întârzie clar livrarea trenurilor, căci trebuie făcută această reevaluare, luată din nou o decizie, acea decizie intră din nou în perioada de posibilă contestare, atribuire și așa mai departe. E prima dată când ne lovim de această situație, inclusiv în tot ministerul. Colegii de la juridic analizează implicațiile, deocamdată aștept motivația Curții, să vedem ce s-a decis acolo”, spune Ștefan Roșeanu, președintele ARF, pentru Club Feroviar.

Valoarea totală a contractului semnat cu PESA este de 1,1 miliarde de lei, fără TVA, din care 830,4 milioane lei reprezintă valoarea ramelor și 276 milioane de lei este cea serviciilor de mentenanță pe o perioadă de 15 ani. Finanțarea proiectului este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență și bugetul de stat.

Pe unde vor circula

Ramele electrice inter-regionale vor fi utilizate pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău- Pașcani-Iași/Suceava; Galați – Marășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați-Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău -Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova- Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Comentarii