Wednesday, July 8, 2020
Jurnalism corect


ANALIZĂ Achizițiile de tramvaie, troleibuze și autobuze din București sunt „sabotate” chiar de Primăria Capitalei

By Vîrban Robert , in Analize & Investigatii Politic Stirile zilei , at 8 iunie 2020 Etichete: , ,

Îmbunătățirea mobilității din Capitală este strâns legată de înnoirea parcului de vehicule al Societății de Transport București (STB). Primarul general, Gabriela Firea, acuză „blocaje” în procedurile de achiziții, dar, la o privire mai atentă, cel puțin în cazul achiziției de tramvaie, PMB este singura entitate responsabilă pentru tergiversări. În urma licitației pentru troleibuze a fost atribuit contractul unei asocieri din Turcia care s-a prezentat la licitație cu certificatul de omologare al unui autobuz. Totodată, alte proceduri au fost anulate sau avansează greu din cauza perioadelor lungi de timp în care comisiile din PMB analizează ofertele.

Duminică, 7 iunie, în București un troleibuz Astra Irisbus-Citelis, fabricat în anul 2007, a ars în integralitate. Din fericire pagubele au fost doar de ordin material, dar evenimentul a scos la iveală marile probleme ale parcului STB. Principalele acuzații s-au îndreptat către Gabriela Firea care a oferit un răspuns tăios, la scurt timp după accident. Edilul a lansat acuzații grave, sugerând chiar că licitațiile lansate de municipalitate pentru achiziția de troleibuze, tramvaie și autobuze ar fi sabotate.

Primăria devine „avocatul” companiei turce Durmazlar

Cum în București circulă încă tramvaie Tatra din anii `80 ori V3A-uri fabricate de URAC, municipalitatea a decis inițierea unei proceduri de achiziție a 100 de tramvaie noi. Singurii doi ofertanți au fost Astra Vagoane (România) și Durmazlar Makina (Turcia). În urma analizării ofertelor au fost declarați câștigători turcii, dar la scurt timp după, aveau să iasă la iveală detalii care au ridicat semne de întrebare.

Durmazlar Makina nu avea niciun tramvai în portofoliu care să se încadreze în cerințele din caietul de sarcini, iar prototipurile erau interzise. Nemulțumită de decizie, Astra Vagoane a atacat decizia la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), care le-a și dat câștig de cauză. Potrivit Libertatea, Consiliul a descoperit mai multe nereguli în licitație. La unul dintre punctele argumentării, CNSC scrie că Primăria a acordat 8 puncte firmei turcești, „care a condus la ocuparea primei poziții în clasament”, pe baza unor simple declarații ale Durmazlar, cum ar fi cele referitoare la graficul de livrare și a angajamentului ferm. În urma deciziei CNSC, Primăria Capitalei ar fi trebuit să reevalueze oferta Durmazlar și practic să desemneze Astra Vagoane drept câștigătoare.

Durmazlar nu a contestat în instanță decizia CNSC și implicit s-ar fi putut semna contractul cu Astra pentru cele 100 de tramvaie atât de necesare. Numai că, la începutul lunii ianuarie, Primăria Gabrielei Firea devine „avocatul din oficiu al turcilor”. Municipalitatea sesizează Curtea de Apel București și cere desființarea deciziei CNSC. Procesul se află încă pe rolul instanței, nefiind oferită deocamdată o soluție în această cauză.

Licitații fără participanți

După ce în campania electorală a promis o adevărată „revoluție” a traficului din București în numai șase luni de la preluarea mandatului, Gabriela Firea s-a confruntat foarte rapid cu realitățile din teren.

Parcul societății de transport era insuficient și învechit, astfel încât achiziția de noi mijloace de transport în comun era fără îndoială un prim pas pentru îmbunătățirea mobilității în Capitală. Cum pentru orice achiziție de anvergură sunt necesare cel puțin câteva luni pentru pregătirea documentației necesare scoaterii la licitație și un an de la semnarea contractului până la livrarea primului vehicul, termenul de șase luni pentru „revoluție” părea de-a dreptul prohibitiv. Gabriela Firea a încercat să grăbească lucrurile, numai că socoteala de la Primărie nu s-a potrivit cu cea din târg. A lansat în consultare achiziția a 200-250 de autobuze second hand, cu norma de poluare nu mai mică de Euro 4 și nu mai vechi de 2-3 ani. După ce a pierdut câteva luni căutând astfel de vehicule, Firea a anunțat că renunță pentru că pe piață nu s-ar găsi așa ceva disponibil.

Gabriela Firea încearcă încă odată să cumpere autobuze, de această dată numărul crește la 400, iar cerința este ca acestea să fie noi. Pe 14 august 2017 procedura este anulată administrativ iar Primăria Capitalei explică că motivul este „un viciu tehnic”. Ulterior a fost inițiată o altă procedură tot pentru 400 de autobuze, iar pe 5 iunie Gabriela Firea a semnat contractul cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației pentru suma de 458 milioane de lei fără TVA.

Primăria Capitalei a vrut să cumpere și 100 de autobuze electrice. La licitația lansată pe 19 martie s-au înscris asocierea Bozankaya – Sileo şi un importator al autobuzelor chinezeșţi Byd. Procedura a fost anulată după aproape nouă luni pe motiv ca „au fost depuse numai oferte inacceptabile si/sau neconforme”.

Consorțiul turc a câștigat licitația pentru troleibuze cu un autobuz electric

Pe 5 februarie 2019, în sistemul de achiziții publice (SEAP) a fost publicat anunțul Primăriei Capitalei pentru achiziția a 100 de troleibuze noi din gama de 12 m. În caietul de sarcini Primăria a impus două cerințe cheie pentru a se asigura că ofertantul desemnat câștigător va avea capacitatea de livrare a troleibuzelor.

În primul rând, s-au solicitat acte doveditoare privind omologarea Registrului Auto Român (RAR) sau de la una din autoritățile competente din Uniunea Europeană.

În al doilea rând, troleibuzele ofertate trebuiau să fie produse de serie, fiind expres interzisă participarea cu prototipuri sau cu serii mici.

Licitația a avut un singur ofertant – asocierea dintre Bozankaya Otomotiv (Lider) Sileo GMBH (Asociat), societăți cu același acționariat turcesc. Numai că problemele acum aveau să apară. Niciuna dintre firme nu a produs vreodată un troleibuz din gama de 12 metri, aspect care poate fi verificat direct pe site-urile Bozankaya și Sileo. Bozankaya a produs de la înființare doar 10 troleibuze de 25 metri destinate transportului în comun din orașul turc Malatya. În rest, cele două firme au construit doar autobuze, tramvaie și trenuri de metrou. Prin urmare, nu aveau în portofoliu niciun troleibuz de 12 metri omologat în Uniunea Europeană cu care să oferteze la licitație.

Bozankaya Sileo au ofertat la licitație pe baza unui certificat de omologare întocmit pentru un autobuz (nr. e1*2007/46*1963*00). Este vorba de autobuzul Sileo S12, omologat în Germania, pe care PMB îl numește „troleibuz”.

În pofida acestor aspecte, autobuzul Sileo S12  trece de evaluare tehnică drept troleibuz, iar ulterior Primăria Capitalei, prin edilul Gabriela Firea, semnează contractul la 31 martie 2020 cu Asocierea Bozankaya Sileo, pentru suma de aproximativ 207 milioane de lei.

Asocierea s-a prezentat cu același certificat de omologare aferent autobuzului Sileo S12 la o licitație a Ministerului Dezvoltării pentru troleibuze destinate transportului public în Ploiești și Târgu Jiu, dar a fost descalificată întrucât punctul de vedere al RAR stabilea că omologarea nu e valabilă pentru troleibuze.

Gabriela Firea nu a răspuns pentru a oferi lămuriri cu privire la acest subiect.

Sursa foto: newmoney.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW