Raport Expert Forum: Partidele au cheltuit 62 milioane lei pentru presă și propagandă în 2021
Partidele politice au continuat să primească sume semnificative din subvenții, care rămân principala sursă de finanțare. În 2021, partidele politice au primit 243 de milioane de lei, iar de la începutul anului 2022, pentru primele șase luni, s-au transferat 124 de milioane de lei, potrivit unui raport întocmit de Expert Forum.
Potrivit sursei citate, anul trecut cele mai mari procente din banii publici s-au cheltuit în 2021 pentru presă și propagandă (56%- 62 mil. lei), personal (16% – 18 mil. lei), chirii/utilități sedii, consultanță politică, activități cu caracter politic (câte 4%) și sondaje de opinie (3%).
În 2021, partidele au cheltuit în medie jumătate din banii primiți. PSD a cheltuit 61% din bani, PMP 58%, iar Pro România 90%. Liberalii au cheltuit doar 43%, iar USR 40%. AUR nu a cheltuit niciun ban din subvenție, cu excepția dobânzilor.
Anul trecut cele mai mari procente din banii publici s-au cheltuit în 2021 pentru presă și propagandă (56%- 62 mil. lei), personal (16% – 18 mil. lei), chirii/utilități sedii, consultanță politică, activități cu caracter politic (câte 4%) și sondaje de opinie (3%). PSD a cheltuit 71% din bani pentru presă, PNL 64% și USR 7%. În 2022, PSD a alocat cel mai mare procent din sumele cheltuite pentru presă și propagandă, și anume 74%, PNL un procent de 78%, USR 7%.
Comparativ, cheltuielile pentru propagandă au crescut semnificativ, de la 14 milioane lei în primele patru luni din 2021 la 30 mil lei în primele patru luni din 2022. La PSD s-au dublat cheltuielile, de la 8 la 17 milioane, iar la PNL au crescut de la 5 la 11 milioane. Și la USR s-au dublat sumele alocate pentru reclamă, chiar dacă rămân relativ reduse comparativ cu celelalte două partide.
Pentru personal, în 2021, PSD a cheltuit 12% din fondurile partidului obținute din subvenții, iar PNL 7%. USR a alocat cel mai mult pentru personal proporțional cu subvențiile cheltuite: 45%. Pro România a alocat un sfert din banii de subvenții cheltuiți.
Partidele politice, repetente la transparență
O problemă semnificativă, arată autorii studiului, rămâne cumpărarea de publicitate din media în mod netransparent. AEP publică doar statistici pe categorii legate de cheltuirea banilor, dar nu și informații legate de contracte, pe care nu le verifică dacă le transmite partidul.
Potrivit aceleași surse, marile partide, dar mai ales PSD, au refuzat constant să publice aceste contracte, în ciuda insistențelor unor organizații civice. Singurul partid care publică din propria inițiativă lista de contracte despre cheltuieli la nivel de Secretariat General rămâne USR.
Pentru alte partide putem afla parțial informația din rapoartele de venituri și cheltuieli, dar cu întârziere de un an, dar nu și pentru PSD, care cheltuie cei mai mulți bani. Lipsa unei reglementări care să oblige partidele politice să marcheze campaniile de promovare și lipsa de transparență în publicarea contractelor afectează independența media și modul de informare a alegătorilor.
În 2021 au existat mai multe momente care au determinat modificarea arbitrară a regulilor de alocare a fondurilor, prin mărirea sumei anuale pe ascuns de către Guvern, dar și prin încercarea de a acorda fonduri PPUSL, deși partidul nu ar fi avut dreptul să primească. Modificarea arbitrară a regulilor după care se alocă banii rămâne o problemă care generează instabilitate și care permite unor actori politici care nu îndeplinesc condiții necesare să obțină bani publici.
Raportul privind finanțarea partidelor poate fi consultat aici
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii
… [Trackback]
[…] Read More Info here to that Topic: mainnews.ro/raport-expert-forum-partidele-au-cheltuit-62-milioane-lei-pentru-presa-si-propaganda-in-2021/ […]
… [Trackback]
[…] Read More here on that Topic: mainnews.ro/raport-expert-forum-partidele-au-cheltuit-62-milioane-lei-pentru-presa-si-propaganda-in-2021/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on to that Topic: mainnews.ro/raport-expert-forum-partidele-au-cheltuit-62-milioane-lei-pentru-presa-si-propaganda-in-2021/ […]