PSD și PNL și-au împărțit conducerea CNIR. Grindeanu promitea concursuri „pe bune”
Continuă mascarada privind alegerea noilor administratori ai companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor. Deși ministrul Sorin Grindeanu a oferit asigurări că vor fi selectați oameni profesioniști, pe bază de concurs, pozițiile au fost ocupate de politicieni, oameni din sfera mediului politic sau de către vechi angajați în instituții ale statului.
Așa cum s-a întâmplat cu s-a întâmplat deja la Metrorex și CNAIR, PSD și PNL și-au împărțit și conducerea Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), cea care ar urma să implementeze noile proiecte mari de infrastructură.
Bogdan Pascu – fost deputat și vicepremier din partea Partidului Conservator, formațiunea lui Dan Voiculescu. A ocupat funcțiile de președinte al Consiliului de Administrație și director general adjunct al CNAIR, fiind susținut de PNL Ilfov.
Mariana Ioniță – fost director al CNAIR, numită fiind în perioada mandatului de ministru al lui Lucian Bode. A continuat să conducă compania și când la șefia transporturilor s-a aflat Cătălin Drulă. După ieșirea USR de la guvernare, Ioniță a fost „transferată” în funcția de director al Direcției de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor.
Ștefan Ioniță – actual director al Cestrin, considerat un apropiat al cercurilor social-democrate. A condus CNAIR în perioada 2017-2018, fiind numit de ministrul de resort de la acea vreme, Răzvan Cuc. Este unul dintre artizanii rezilierii ilegale a contractelor pentru loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Lugoj – Deva.
Cătălin Urtoi – actual consilier personal al ministrului Sorin Grindeanu. A fost susținut în această funcție de mai multe organizații civice pro-autostradă din Moldova, care ulterior i-au retras sprijinul din cauza apropierii de PSD.
Adrian George Foghiș – actual secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Este un apropiat al președintelui PNL Bihor, Ilie Bolojon, cel care l-a și susținut pentru ocuparea acestei funcții. A absolvit Sociologie și Științe Politice iar timp de 9 ani (2008-2012 și 2015-2021) a condus asociaţia Zona Metropolitană Oradea.
Sorin Bota – fost parlamentar PSD în trei legislaturi. Fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în perioada guvernării Năstase.
Ion-Cosmin Petrescu – este președintele organizației PNL Curtea de Argeș, fiind considerat un apropiat de-ai Alinei Gorghiu. Totodată, ocupă funcțiile de director al Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) și membru în Consiliul de Administraţie al Electrica.
Povestea concursurilor pentru șefia companiilor din subordinea MT
Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor sunt conduse în acest moment de Consilii de Administrației ai căror membri interimari au fost numiți pe partidele din coaliția de guvernare. Mandatele lor sunt de 4 luni cu posibilitate de prelungire pentru 2 luni. Aceștia aleg directorul interimar, al cărui mandat este tot de 4 luni cu posibilitate de prelungire pentru 2 luni.
Această practică a generat efecte extrem de nocive asupra modului în care au fost conduse respectivele companii. În primul rând, au fost extrem de rare cazurile când posturile au ajuns să fie ocupate de profesioniști, în locul lor fiind preferați oameni din zona de partid. Așa s-a ajuns, de pildă, ca Tarom să fie condusă de un „specialist” în țiglă metalică iar CFR Infrastructură de un fost șef de regională, care să făcut remarcat după ce a adus protestatari cu trenul la celebrul miting al cămășilor albe organizat de Liviu Dragnea. Numiți în urma unor aranjamente politice și aflați tot timpul cu sabia deasupra capului, așa cum era firesc, acești directori nu au performat.
Situația teoretic s-ar fi putut îmbunătăți, asta dacă selecția s-ar fi făcut pe bune. România s-a angajat în fața Comisiei Europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență să aleagă conduceri profesioniste în aceste companii de stat, în baza Ordonanței privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aflată în vigoare din 2011, dar care în rare ocazii a fost și aplicată. Mandatul noilor membri va fi de 4 ani.
Două companii private – Pluri Consultants și Fox Management Consultants – s-au ocupat de selecția membrilor Consiliilor de Administrație, însă decizia finală a rămas în pixul ministrului Sorin Grindeanu.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii