Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Primul tren electric adus de Alstom în România intră în circulație

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 2 octombrie 2024

Primul tren electric adus de Alstom în România prin contractul de achiziție a 37 de unități Coradia Stream va fi pus în circulație începând din luna noiembrie, după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a încheiat un act adițional cu subsidiara din țara noastră a gigantului francez.

„Luni, 30 septembrie 2024, a fost încheiat Actul Adițional nr.3, ce modifică prevederile contractului nr. RUIC 257/25.03.2022, aferent proiectului „Achiziționarea a 37 de rame electrice interregionale noi, denumite RE-IR și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații necesare funcționării respectivelor trenuri”, între Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în calitate de Autoritate Contractantă, pe de o parte, și Alstom Ferroviaria S.p.A., în calitate de Furnizor, pe de altă parte. Documentul în cauză modifică elementele legate de durata contractului și prevede unele clauze contractuale care să permită punerea, temporară, în funcțiune cu călători a RE-IR TS3, ce va fi livrată de Alstom și face obiectul CSP aprobat prin HG nr.1328/28.12.2023, în vederea circulației temporare cu călători pe calea ferată din România”, a anunțat ARF.

În ciuda întârzierilor de până acum, ARF preconizează că toate cele 37 de trenuri vor intra în circulație până la finele anului 2025. În cadrul aceluiași contract va fi asigurată și mentenanța trenurilor pe o durată de 15 ani.

Întârzieri pentru Alstom

Contractul pentru primele 20 de rame electrice de lung parcurs a fost încheiat de ARF, în martie 2022, cu subsidiara din România a Alstom. Șase luni mai târziu, Autoritatea a suplimentat comanda către Alstom pentru alte 17 trenuri. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei fără TVA.

Deși ramele ar fi trebuit să fie puse în funcțiune încă de anul trecut, conform termenelor contractuale, acest lucru nu s-a întâmplat. În contextul pandemiei și al războiului din Ucraina, gigantul francez întâmpina dificultăți cu respectarea termenelor din cauza problemelor de aprovizionare cu mai multe materii prime. Abia în decembrie 2023 Alstom a adus în România capul de linie.

Cu o lungime de 121 metri, fiind formate din șase vagoane, trenurile Coradia Stream sunt capabile, acolo unde infrastructură permite, să atingă viteza de 160 km/oră. Acestea au 10 uși duble pe fiecare parte și 351 de locuri.

Noile trenuri vor circula pe rutele:

  • București Nord – Constanța
  • București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
  • București Nord – Brașov – Cluj
  • București Nord – Brașov – Deda – Cluj
  • București Nord – Brașov
  • București Nord – Iași
  • București Nord – Suceava
  • București Nord – Galați
  • București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria
  • București-Nord-Craiova-Timișoara-Arad
  • Cluj-Timișoara
  • Cluj-Suceava-Iași.

Sura foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii