Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Primul tren de metrou pentru M5 ar putea fi adus în România cu avionul

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 19 octombrie 2023

Primul tren nou de metrou pentru Magistrala 5 de metroul din Drumul Taberei ar putea fi adus la Bucureşti din Brazilia cu avionul, în condițiile în care producătorul Alstom, nu a reușit să găsească deocamdată vapoare disponibile, a anunțat directorul subsidiarei din România gigantului francez, Gabriel Stanciu, potrivit Radio România Actualități. Potrivit oficialului, vehiculul ar trebui să iasă pe porțile fabricii în data de 28 noiembrie, cu circa un an întârziere față de termenul inițial din contract. 

După ce au îndurat 10 ani până la inaugurarea magistralei de metrou, bucureștenii din Drumul Taberei vor mai avea de așteptat până când să beneficieze de cele 13 trenuri noi, pentru achiziția cărora Metrorex va plăti 103,2 milioane euro.

Încheiat în decembrie 2020, înțelegerea dintre compania aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și subsidiara din România a gigantului francez Alstom prevedea ca primul tren să fie livrat în 2 ani, iar întregul lot în maxim 3 ani și 6 luni.

Alstom ar putea cu avionul primul tren pentru M5

Aceste termene nu vor fi însă respectate. Alstom a anunțat că primul tren va pleca pe poarta uzinei din apropiere de Sao Paolo abia pe data de 28 noiembrie, asta dacă nu vor interveni probleme. Compania invocă restricțiile impuse în perioada pandemiei COVID-19, criza semiconductorilor și războiul din Ucraina.

„Ultimele probleme… că nu am putut să găsim un vapor să-l aducă la Constanța și, vă spun sincer, investigăm inclusiv posibilitatea de a le aduce pe calea aerului, ceea ce, evident, reprezintă un extra cost imens. Targetul nostru este ca pe 28 noiembrie să plece de la uzină, astfel încât să fie îmbarcați. Dacă nu mai sunt și alte surprize, pentru că, în continuare, suntem dependenți și noi, ca oricine altcineva, de furnitura de subansamble care vin de la furnizori. În ultimii doi ani de zile, până și cei mai serioși, tradiționali, care erau precum un ceas elvețian, au întârzieri”, a declarat Gabriel Stanciu, potrivit RRA.

După ce ajunge în depou, primul tren Alstom urmează să fie supus unor probe și teste, întregul proces urmând să dureze circa 8 luni, după cum ne-au transmis reprezentanții Metrorex.

Sancțiuni pentru Alstom

Într-o declarație făcută în urmă cu două zile, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, Mihai Barbu, a anunțat că gigantul francez a acumulat până în acest moment sancțiuni de 10 milioane euro, ceea ce reprezintă circa 10% din valoarea întregului contract.

„Este un contract de 100 de milioane de euro pentru care noi am plătit un avans de 20 de milioane de euro. Bineînţeles că sunt penalizări. Până acum câteva zile, calculul penalităţilor ducea la o sumă de 10 milioane şi ceva de euro şi bineînţeles că vor trebui să plătească aceste sume. Deci, 10% din contract. Dar cum v-am spus, de multe ori mai puţin interesează călătorii noştri cât înseamnă aceste penalităţi, ci interesează să aştepte cât mai puţin în staţii şi, prin aducerea acestor 13 trenuri, bineînţeles că timpul de aşteptare se va îmbunătăţi”, a declarat Mihai Barbu, potrivit Agerpres.

Trenuri puține = aglomerație

În prezent pe Magistrala 5 Drumul Taberei circulă rame Bombardier luate de pe magistrale 1 și 3, astfel încât intervalul de succedare este în cel mai bun caz de 6 minute, ceea ce creează aglomerație în anumite intervale orare.

După sosirea noilor trenuri, sistemul de automatizare și siguranță a traficului, montat tot de Alstom, va putea funcționa la capacitatea de proiectare, astfel încât intervalul se succedare va putea scădea până la 90 secunde.

Prima licitație, anulată de corupție

Prima tentativă a Metrorex de a achiziția trenuri pentru Magistrala 5 datează din anul 2014. Câștigată de Construcciones y auxiliar ferrocarriles (CAF), licitația avea să fie anulată, după ce procurorii Direcției Naționale Anticorupție au descoperit că un angajat al Metrorex i-a divulgat ilegal informații unui reprezentat al producătorului spaniol.

Cei doi au fost condamnați definitiv la 1 an și 6 luni de închisoare cu suspendare de Curtea de Apel București. Mai multe detalii aici.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW