Primul contract de execuție pentru Autostrada Unirii, încheiat de CNAIR
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat miercuri, 20 septembrie, cu grupul UMB Tehnostrade, patronat de Dorinel Umbrărescu, contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii Leghin – Târgu Neamț, în lungime de aproximativ 30 km, a Autostrăzii Unirii.
În cadrul evenimentului desfășurat la sediul Ministerului Transporturilor au fost încheiate contracte pentru proiectarea și execuția tronsonului 4 al Autostrăzii Sibiu-Făgăraș (16,26 km) și drum de legătură cu DN1 (5,6 km), respectiv lotul 1 al Autostrăzii București Nord (17,5 km).
UMB Tehnostrade va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 2 ani pentru execuția lucrărilor. Valoarea contractului este de 1,54 miliarde lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii
De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.
Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.
În ceea ce privește secțiunea montană Miercurea Nirajului – Leghin, CNAIR a aprobat joi, 24 august, indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitației pentru proiectare și execuție. Valoarea estimată a lucrărilor este estimată la peste 6 miliarde euro, ceea ce va da mari bătăi de cap autoritățile, obligate să găsească surse de finanțare.
Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni. Sunt în continuare nemulțumiri la nivel local privind traseul propus de proiectant, dar și în ceea ce privește conexiunile cu punctele importante din municipiul Iași.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii