Primele autobuze electrice cumpărate de Primăria Capitalei, puse în circulație de STB
Societatea de Transport București a introdus în circulație, de miercuri, primele două dintre cele 100 de autobuze electrice, achiziționate de Primăria Capitalei, pe linia 330, ce leagă zona Titan de Complex Comercial Băneasa, relatează Mobilitate.eu.
Conform sursei citate, autobuzele vor intra treptat în circulație, primele șase urmând să circule pe linia 330, urmate de alte 14 pe linia 335. Conform informațiilor Mobilitate.eu, STB ia in calcul trimiterea următorului lot de autobuze electrice la Autobaza Militari, pentru liniile 137, 138 și 336, unde vor circula în total 21 autobuze electrice.
Istoria unei achiziții aproape ratate
După nu mai puțin de trei încercări ratate – două în timpul administrației Firea și una în timpul administrației Dan – Primăria Capitalei a relansat pe 16 iunie licitația pentru achiziția a 100 de autobuze electrice. Au fost depuse șase oferte, iar câștigătorul inițial a fost declarată firma Karsan din Turcia, în dauna unor producători consacrați, precum Mercedes sau Solaris.
BMC Trucks & Bus, firmă din Turcia care deține o unitate de producție și în Ciorogârla (Ilfov) nu au fost de acord cu evaluarea făcută de responsabilii din Primărie și au atacat rezultatul la CNSC. În final, autoritatea de soluționare a contestațiilor i-a dat câștig de cauză.
Autobuze aduse cu vaporul din China
Nu s-a putut însă semna contractul pentru că reprezentanții Karsan au mers mai departe la Curtea de Apel București și din nou la CNSC. Ambele instanțe le-au respins însă cererile, astfel că PMB va semna cu BMC.
Începând cu anul 2021, BMC are încheiat un parteneriat cu gigantul chinez ZTE pentru producerea de autobuze electrice. Potrivit contractului termenul de livrare pentru cele 100 de autobuze este de 14 luni, însă a fost devansat, astfel încât municipalitatea să poată deconta achiziția prin Programul Operațional Regional 2014-2020, care se termină pe 31 decembrie 2023.
Noile autobuze electrice sunt din gama de 12 metri lungime şi au autonomie de peste 200 km între două încărcări succesive, tracţiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori, podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uşi duble şi aer condiţionat.
Autobuzele electrice produse de ZTE și livrate de BMC circulă în mai multe orașe din România, printre care Craiova, Dăbuleni și Suceava.
Comentarii