Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Primăria Cluj-Napoca a lansat licitația pentru prima magistrală de metrou a orașului. 1,3 miliarde euro – valoarea estimată a contractului

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 17 martie 2022

Primăria Cluj-Napoca a lansat miercuri, 16 martie, licitația pentru proiectarea și execuția primei magistrale de metrou a orașului și totodată prima care ar urma să fie construită în afara Capitalei. Valoarea estimată a contractului este de 6,66 miliarde lei (1,3 miliarde euro) fără TVA. 

Pe lângă lucrările la structura de rezistență, contractul cuprinde le cuprinde și pe cele la calea de rulare, finisaje, sisteme de instalații, sistemul de automatizare a traficului și racordare la rețeaua electrică. Durata contractului va fi de 7 ani și 8 luni, iar garanția lucrărilor de 5 ani. Firmele interesate au termen până pe 9 mai 2022 să depună oferte.

Noua magistrală de metrou va fi construită cu tehnologie „rail” șină de cale ferată, va avea o lungime de 21 km, 19 stații și un depou suprateran și o capacitate de transport, la un interval de 90 secunde, de 15.200/21.600 pasageri / oră și sens.

Traseul magistralei

Potrivit prevederilor din caietul de sarcini, traseul liniei de metrou va începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații vor deservi zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 vor deservi zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 vor deservi cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei va continua înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor, unde va fi amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie va fi în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.

Marele semn de întrebare privind finanțarea

Valoarea totală a investiției este de 1,3 miliarde euro. Cum bugetul Primăriei Cluj-Napoca nu dispune nici pe departe de o asemenea sumă, singurele soluții de finanțare rămân externe. Pentru lucrările de structură la primele nouă stații este prevăzută o finanțare de 300 milioane euro în Planul Național de Redresare și Reziliență, însă restul de 1 miliard euro rămâne încă o necunoscută.

În anunțul publicat în sistemul de achiziții centralizate, Primăria Cluj-Napoca precizează că, pe lângă PNRR, vor veni fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Programul Operațional Transporturi (POT) 2021-2027, urmând ca restul să fie asigurată de Guvern, dar și de autoritățile locale din Cluj și Florești.

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *