Prima livrare pe mare de ajutoare în Gaza: O navă cu 200 de tone de alimente a fost descărcată cu succes
Prima navă care a tras o barjă de ajutoare umanitare către Gaza a finalizat descărcarea proviziilor pe țărm, conform informațiilor oferite de BBC.
Nava spaniolă Open Arms a plecat din Cipru marți cu 200 de tone de alimente necesare în mod urgent în Gaza, regiune despre care ONU a avertizat că se află în pragul foametei.
Imaginile video postate online prezintă o macara care transferă cutii de pe barjă pe camioanele care așteptau la un debarcader special construit.
Acest moment marchează începutul unei evaluări pentru a determina eficiența livrărilor maritime, după ce livrările aeriene și terestre s-au dovedit a fi dificile.
World Central Kitchen (WCK), organizația care a furnizat hrana, a reușit să îndeplinească această misiune în colaborare cu Emiratele Arabe Unite (EAU), pentru a livra încărcătura barjei, care include orez, făină, leguminoase, conserve de legume și conserve de proteine.
Gaza nu are un port funcţional, aşa că echipa WCK a construit un debarcader. Cum vor fi distribuite alimentele în Gaza rămâne neclar.
Fondatorul WCK, celebrul bucătar José Andrés, a scris pe X (fostul Twitter) că toată ajutoarele alimentare de pe barjă au fost încărcate în 12 camioane.
„Am reuşit!” a scris el, adăugând că acesta a fost un test pentru a vedea dacă ar putea aduce şi mai multe ajutoare în următorul transport – până la „mii de tone pe săptămână”.
Într-o declarație, Israelul a afirmat că nava Open Arms și încărcătura sa au fost supuse unei inspecții în Cipru și că trupele Forțelor de Apărare Israeliene (IDF) au fost mobilizate pentru a securiza zona de coastă.
Echipele au lucrat pe tot parcursul nopții pentru a descărca ajutoarele pe țărm. Această livrare a fost așteptată cu mare interes încă de la plecarea navei marți din portul Larnaca.
Dacă această misiune maritimă este considerată un succes, este posibil să vedem și alte nave cu ajutoare care să urmeze, ca parte a unui efort internațional de a aduce mai mult ajutor în Gaza. Aceste nave ar utiliza o rută maritimă recent deschisă pentru a ajunge direct în regiune.
În mod separat, Statele Unite intenționează să construiască propriul lor doc plutitor în largul coastei pentru a stimula livrările pe mare. Casa Albă afirmă că este posibil ca două milioane de porții de hrană să fie livrate zilnic în Gaza, dar în timp ce o navă militară este deja în drum cu echipamente la bord pentru a construi docul, rămân încă întrebări legate de logistica planului.
Operațiunile militare au avut un impact grav asupra distribuirii ajutoarelor umanitare, iar producția alimentară din Gaza a fost puternic afectată, cu ferme, brutării și fabrici distruse sau inaccesibile.
Agențiile umanitare subliniază că cea mai rapidă și eficientă modalitate de a furniza ajutor în teritoriu este prin intermediul transportului terestru, însă restricțiile impuse de Israel conduc la o furnizare redusă a necesarului.
Programul Alimentar Mondial a fost nevoit să suspende temporar transporturile terestre, după ce convoaiele au fost atacate și jefuite. O livrare aeriană a fost fatală săptămâna trecută, când cinci persoane au fost ucise în urma unui incident în care un pachet de ajutoare a căzut greșit și le-a lovit.
ONU a avertizat că foametea devine „aproape inevitabilă” în Gaza în absența unor acțiuni urgente, iar șeful politicii externe al UE, Josep Borrell, a acuzat Israelul că a provocat un dezastru și că utilizează foametea ca armă de război.
Israelul a respins vehement acuzațiile de a fi responsabil pentru penuria de alimente din Gaza, susținând că permite tranzitarea ajutoarelor umanitare prin două puncte de trecere din sud. În schimb, a acuzat agențiile de ajutor pentru eșecurile logistice.
foto: X
Comentarii