Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Peste 50 ani cu tramvaie Tatra în București. Pe ce linii mai pot fi văzute „bunicuțele” transportului public

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 16 mai 2024

Achiziționate din Cehoslovacia lui Gustáv Husak în perioada 1973 – 1975, tramvaiele Tatra T4R încă se află în serviciul public al Capitalei. Potrivit Asociației de Transport Intercomunitar, vehiculele circulă pe liniile 19 și 47, pe tot parcursul săptămânii, iar în weekend în funcție de repartizarea pe linii.

Acest model de tramvai a devenit practic o modă a transportului public în anii ’70, arată TPBI, cuprinzând, în afară de Capitala României, orașe precum Arad, Iași, Brăila și Galați. Bucureștiul a primit 130 de unități, etapizat, între anii 1973 și 1975, iar tramvaiele au fost alocate Depoului Militari, cu excepția perioadei în care acesta a fost închis pentru lucrările de modernizare.

În anul 1998, s-a început un proces de modernizare a vehiculelor T4R care includea realizarea unui tramvai articulat cu șase osii, din remodelarea a două tramvaie. Noul model a fost denumit „Bucur 1” și a fost produs într-o serie restrânsă, de 11 unități, de către Uzina de Reparații Ateliere Centrale (URAC) din Bucureşti.

STB a renunțat la modernizarea tramvaielor Tatra

Consiliul General a aprobat marți, 31 ianuarie 2023, o hotărâre care vizează majorarea capitalului social la Societatea de Transport București cu 301 milioane lei, din care 241 milioane lei (circa 50 milioane) euro vor merge pentru modernizarea a 20 de tramvaie Tatra și 50 de tramvaie V3A.

Banii nu erau deloc puțini. Printr-un calcul simplu rezultă că pentru modernizarea unui singur tramvai este alocată suma de 3,4 milioane lei (aproximativ 700.000 euro), adică circa o treime din costul unui tramvai nou de 36 metri.

Într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro la momentul respectiv, fostul directorul al STB, Adrian Criț, a explicat că investiția este extrem de necesară, în condițiile în care până la achiziționarea unor tramvaie noi în București, trebuie acoperit necesarul de transport, estimat la circa 400 de tramvaie.

„Noi avem nevoie de 400 de tramvaie pentru a oferi în serviciu de calitate pentru transportul cu tramvaiul în București. Din păcate, nu avem în parc decât vreo 300 de tramvaie care pot fi utilizate. Se pune și problema de achiziție a unor noi tramvaie. În Consiliul General s-a aprobat achiziția a 200, însă o procedură de achiziție publică durează. Este o chestiune de durată, dar noi vom trebui să asigurăm serviciul de transport. Sumele sunt de bun simț”, a declarat Adrian Criț pentru Mainnews.ro.

Proiectul prevedea schimbarea radicală a tramvaielor, ceea ce s-ar fi văzut și într-un consum mai mic de energie electrică cu circa 30%. Totodată, acestea ar fi fost dotate cu aer condiționat.

„Toate tramvaiele vor fi modernizate, ceea ce înseamnă că vor avea o nouă durată de viață. Vor putea fi considerate ca și tramvaie noi. (…) Pe structura tramvaiului vechi se va veni cu un nou proiect și se va veni cu noi soluții. Tramvaiele Tatra au trecut prin 4-5 procese de reparații generale, în care s-au înlocuit elementele esențiale. Avem cazuri de acest gen. Tatra modernizate la Varșovia. Circulă și arată foarte bine. Și în Viena sunt tramvaie vechi și arată foarte bine. Acest lucru se face în toate marile orașe care au un transport public foarte dezvoltat cu tramvaiul”, a declarat Adrian Criț.

În timpul anului 2023, arată Mobilitate.eu, STB a început consultări ale pieței pe SEAP, pentru estimarea valorilor și termenelor de execuție pentru construcția a 50 de caroserii de tramvaie V3A cu podea parțial coborâtă, ceea ce ar fi însemnat construcția a 150 de tronsoane, 50 tip A, 50 tip B și 50 tip C, tronsonul C fiind realizat pe structură cu podea parțial coborâtă. Conform specificației STB SA, caroseriile erau confecționate, sablate, protejate și vopsite în schema STB SA, urmând să fie transportate de prestator la URAC, unde STB SA continua procesul de echipare și punere în funcțiune.

De asemenea, a fost lansată și procedura pentru modernizarea boghiurilor, fiind vorba de 200 boghiuri motoare și purtătoare pentru cele 50 de V3A, dar și a 40 de boghiuri de tramvai Tatra T4R. Boghiurile motoare de V3A și Tatra T4R ar fi beneficiat de reparație totală generală, cu înlocuirea tuturor elementelor consumabile cu elemente noi și înlocuirea motoarelor vechi cu motoare asincron. Boghiurile purtătoare V3A treceau de asemenea prin reperație generală cu înlocuirea toturor elementelor consumabile. Ulterior, STB SA nu a mai făcut alți pași pentru continuarea proiectului.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii