Personalul unei primării ar putea fi detașat și în cadrul altei unități administrativ-teritoriale. Explicațiile ministrului
Guvernul urmează să adopte în ședința de miercuri, 21 decembrie, un proiect de lege care va crea un nou mecanism de cooperare și asociere între unitățile administrativ-teritoriale (UAT-uri), care prevede că angajații unui UAT ar putea fi detașat și în cadrul altei unități. Acesta ar fi un prim pas către o reformă teritorială.
Conform ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, proiectul de lege urmărește punerea în practică a principiului colaborării între unitățile administrativ teritoriale, astfel încât acolo unde există resurse umane limitate specializate să se poată folosi angajații din alte unități administrative.
„În ceea ce privește personalul abilitat pe partea de urbanism, astăzi, la nivelul autorităților administrației publice locale sunt vacante 1571 de posturi. Pentru personalul abilitat pe controlul financiar preventiv 451 posturi, iar pentru cele pe domeniul achizițiilor publice 1925 posturi. Practic, printr-un acord de asociere între UAT-uri se creează acest consorțiu administrativ care nu are personalitate juridică și prin care resursa umană disponibilă din cadrul acestei asocieri este pusă și la dispoziția altor UAT-uri. (…) Rolul nostru este acela de a facilita ca acest lucru să se întâmple, adică să asigurăm resursa umană specializată pentru cât mai multe UAT-uri”, a exemplificat ministrul de resort.
După aprobarea în Guvern, proiectul legislativ intră în dezbaterea Parlamentului.
Proiectul de lege vizează completarea Codului Administrativ (Ordonanța de urgență 57/2019) și se adresează localităților care vor să coopereze și să se asocieze pentru a oferi în comun servicii publice.
Reformă teritorială
Acesta ar fi un prim pas către o reformă teritorială, discutată în ultimii ani în spațiul public. Aceasta presupune reducerea numărului de județe, pentru a eficientiza cheltuirea resurselor.
Conform G4Media, aceasta reformă a fost asumată de România și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
„Conceptul de <<consorții administrative>> apare în cadrul PNRR pentru susținerea reformelor ce vizează creșterea capacității administrației publice locale. Unul dintre jaloanele care se regăsesc în componenta 10 – Fondul local din PNRR vizează amendarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ prin reglementarea regimului juridic al organizării și funcționării consorțiilor administrative.
Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Comentarii