O nouă porțiune din Autostrada Transilvania riscă să ajungă „muzeu”
Risc major ca lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău (Autostrada Transilvania), în lungime de 13,5 kilometri, să nu poată fi dat în folosință odată cu finalizarea. Constructorul Nurol Insaat și-a crescut mobilizarea în ultimele luni, însă din cauza faptului că proiectul prevede descărcarea traficului pe lotul vecin, Suplacu de Barcău – Chiribiș, pentru care licitația a fost recent anulată, riscă să ajungă un „muzeu” de infrastructură în aer liber.
Contractul pentru autostrada Nușfalău – Suplacu de Barcău a fost încheiat în septembrie 2020, termenul de finalizare fiind de 2 ani (6 luni proiectare + 18 luni execuția). În pofida problemelor inițiale, firma Nurol a crescut mobilizarea, ajungând la un avans, conform raportărilor oficiale, de aproape 50%. Practic, dacă continuă în ritmul actual, turcii ar putea finaliza lucrările în prima parte a anului viitor.
Cu toate acestea, șoferii s-ar putea să mai aibă de așteptat până să beneficieze de cei 13,5 kilometri de autostradă. Conform proiectului, descărcarea traficului ar trebui să se facă printr-un nod rutier în zona Nușfalău, dar care ar urma să fie construit pe lotul vecin, Suplacu de Barcău – Chiribiș. Abandonate de Bechtel într-un stadiu de circa 50%, lucrările la acest lot de 26 kilometri nu ar trebui să fie reluate prea curând. După doi ani de tergiversări, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anulat licitația, decizia fiind contestată în instanță de una dintre firmele participante.
Un fost secretar de stat cere găsirea unei soluții
Cazul a fost adus în atenție de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturi în timpul administrației Drulă. Acesta a solicitat responsabililor de drumuri găsirea unei soluții provizorii pentru descărcarea traficului, astfel încât cei 13,5 kilometri de autostradă să poată fi deschiși anului viitor.
„Solicit ferm decidenților din Ministerul Transporturilor și din Compania de Drumuri să găsească de urgență o soluție de descărcare provizorie a traficului pe tronsonul Nușfalău – Suplacu de Barcău, astfel încât să evităm rușinea unei noi autostrăzi ‘muzeu’ de 400 de milioane de lei”, a declarat Horațiu Cosma.
Situație similară tot pe Autostrada Transilvania
Cazul este aproape tras la indigo cu cel al lotului Zimbor – Poarta Sălajului, situat tot pe Autostrada Transilvania. Din cauza faptului că proiectul nu prevede o descărcare a traficului iar lotul vecin, Poarta Sălajului – Nușfalău, este extrem de întârziat, și această porțiune în lungime de 12,2 kilometri riscă să nu poată fi deschisă traficului odată cu finalizarea lucrărilor.
Într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, a recunoscut situație, precizând că se încearcă construirea unui nod rutier pentru a asigura descărcarea traficului.
„Descărcarea se va face în zona Românași până când va fi gata tunelul Meseș. Avem în elaborare un studiu de fezabilitate pentru un nod rutier în dreptul localității Românași, lucrarea urmând să fie gata înainte de tunelul Meseș. Au la dispoziție 10 luni pentru realizarea studiului de fezabilitate, după care apoi lansăm licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor(…) Vom verifica și posibilitatea realizării descărcării pe niște bretele”, a precizat Cristian Pistol pentru Mainnews.ro.
Cu toate acestea, nodul plănuit de CNAIR nu va fi gata la timp. Contractul pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate a fost semnat pe 15 iulie cu firma clujeană Explan, termenul de predare fiind de 12 luni. Cu alte cuvinte, dacă nu vor exista întârzieri, documentația ar trebui să fie gata în august 2023. Abia apoi va putea fi lansată licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor.
Sursa foto: Inquam Photos / Virgil Simionescu
Comentarii