Noua structură a examenului de bacalaureat, începând cu 2027: Probă unică la disciplinele din trunchiul comun și o alta facultativă, la alegere
Elevii care vor începe clasa a IX-a în anul școlar 2023-2024 vor susține un examen de bacalaureat cu o structură diferită față de cel din prezent, potrivit proiectelor Legilor Educației, publicate miercuri, 13 iulie, de Ministerul de resort. O probă scrisă unică unde vor fi evaluate competențele generale, două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională, proba de evaluare a competențelor digitale, proba scrisă la limba maternă, unde este cazul, și o altă probă scrisă, facultativă, unde elevul își va putea alege domeniul, va fi structura examenului începând cu anul 2027.
„Absolvenții învățământului liceal care susțin și promovează examenul național de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învățământul superior, în condițiile legii”, se arată într-unul dintre proiectele Legilor Educației, la capitolul bacalaureat.
Examenul de bacalaureat va fi considerat promovat de către absolvenții care au obținut cel puțin nivelul „independent” la probele de evaluare a competențelor și au obținut cel puțin nota 6 la probele scrise la disciplinele din trunchiul comun și limba maternă.
Cei care nu au susținut sau nu au promovat examenul vor putea beneficia de cursuri de pregătire, organizate de licee și unele facultăți. Pentru unele profiluri sau specializări, absolvenții învățământului liceal vor putea susține un examen de certificare a calificării, separat de examenul de bacalaureat.
„Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanţare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul național de bacalaureat”, susține Ministerul Educației.
Noua structură a examenului de bacalaureat
– Proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun: Va fi o probă comună, unică, pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările.
Vor fi evaluate competențele generale formate pe parcursul ciclului liceal la limba și literatura română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane, potrivit proiectului de Lege;
– Două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională: Rezultatul evaluării va fi exprimat printr-un nivel de competență corespunzător Cadrului european comun de referință pentru limbi.
Elevii care au obținut în timpul liceului certificate recunoscute internațional ce atestă competențele lingvistice în limbi străine vor putea echivala rezultatele obținute;
– Proba de evaluare a competențelor digitale: Rezultatul evaluării va fi exprimat prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.
La fel ca la proba de evaluare a competențelor lingvistice, elevii care au obținut în timpul liceului certificate recunoscute internațional vor putea echivala rezultatele obținute;
– Proba scrisă la Limba și literatura maternă: Va fi o probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, ce au urmat studiile liceale într-o limbă a minorității naționale;
– Probe scrise, facultative, specifice profilului sau specializării: În primul rând, proba scrisă, facultativă, nu va condiționa promovarea examenului de bacalaureat. Elevilor care au susținut această probă le va fi recunoscut nivelul de competențe prin intermediul unor certificate.
„a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, o probă scrisă din matematică și informatică cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
b) pentru profilul real, specializarea științele-naturii, din filiera teoretică, o probă scrisă din fizică, chimie și biologie cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, o probă scrisă din istorie și științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică o probă scrisă din limba și literatura română și limba și literatura unei limbi de circulație internațională studiate, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
e) pentru filiera profesională, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire;
f) pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării”, potrivit Ministerului Educației.
Comentarii
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: mainnews.ro/noua-structura-a-examenului-de-bacalaureat-incepand-cu-2027-proba-unica-la-disciplinele-din-trunchiul-comun-si-o-alta-facultativa-la-alegere/ […]
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: mainnews.ro/noua-structura-a-examenului-de-bacalaureat-incepand-cu-2027-proba-unica-la-disciplinele-din-trunchiul-comun-si-o-alta-facultativa-la-alegere/ […]
… [Trackback]
[…] Find More here to that Topic: mainnews.ro/noua-structura-a-examenului-de-bacalaureat-incepand-cu-2027-proba-unica-la-disciplinele-din-trunchiul-comun-si-o-alta-facultativa-la-alegere/ […]