Tuesday, April 16, 2024
Jurnalism corect


 Nereguli la CFR S.A, descoperite de Corpul de Control al premierului: termene nerespectate și probleme la numirea conducerii companiei

By Raluca Ionescu-Heroiu , in Fara categorie , at 25 mai 2020 Etichete: , , ,

Corpul de control al primului-ministru a finalizat o acțiune de control la Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. În urma acțiunii Corpului de Control au fost descoperite mai multe nereguli în cadrul companiei de căui ferate.

Verificările de la CFR SA au vizat perioada 01.01.2017 – 31.07.2019.

Obiectivele acțiunii au constat în “verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanță corporativă în ceea ce privește desemnarea și remunerarea forurilor decizionale ale companiei, precum și cu privire la atribuirea, încheierea și derularea contractelor la nivelul companiei. De asemenea, acțiunea de control a avut în vedere verificarea modului de realizare a programelor anuale de investiții, inclusiv în domeniul asigurării securității infrastructurii feroviare, și a constituirii și realizării veniturilor, precum și cu privire la angajarea și constituirea cheltuielilor la nivelul societății”.

Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai și a fost transmis către Prim-ministru (spre informare), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (spre informare),  Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. (spre valorificare) și Curtea de Conturi a României (spre informare).

Sinteza acțiunii de control poate fi văzută AICI.

Vezi și Nereguli la CFR Călători, descoperite de corpul de control al premierului / Raportul a fost transmis către DNA

Neregulile constatate de Corpul de Control

Termene nerespectate

„1. Declanșarea procedurii de selecție prin Ordin al Ministrului Transporturilor (OMT) din data de 16.12.2016 pentru poziția vacantă de administrator a fost realizată cu depășirea termenului de 45 de zile de la vacanța postului (04.12.2015) prevăzut la art. 644 alin. (1) din OUG nr. 109/20111 , cu modificările și completările ulterioare, în vigoare începând cu data de 04.06.2016

2. Procedura de selecție pentru poziția vacantă de administrator la CFR SA, declanșată prin OMT, nu a fost finalizată până la data emiterii Hotărârii Adunării Generale a Acționarilor (HAGA) din data de 15.11.2018, Ministerul Transporturilor depășind termenul legal cu 605 de zile, nerespectându-se prevederile art. 644 alin. (3) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora „procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere şi directori se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la declanşare”.

Nerespectarea termenelor de declanșare, respectiv de finalizare a procedurii de selecție pentru poziția de administrator, reprezintă contravenții conform art. 644 alin. (4) și alin. (6) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.

3. Procedura de selecție pentru toți membrii Consiliului de administrație (CA) ai CFR SA, declanșată prin HAGA din data de 15.11.2018, nu era finalizată până la data de 03.10.2019, CA – CFR SA depășind termenul legal cu 322 de zile față de prevederile art. 644 alin. (3) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare”.

Probleme la procedura de selecție a administratorilor CFR

„4. În perioada 16.12.2016 – 03.10.2019, obligația selecției candidaților pentru posturile de administratori ai CFR SA a revenit succesiv atât MT, cât și CA – CFR SA. La data de 03.10.2019 procedura de selecție inițiată în anul 2018 era nefinalizată, posturile de administratori fiind ocupate prin mandate provizorii. Acest aspect are drept consecință o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială și de administrare a CFR SA și imposibilitatea elaborării și implementării unui plan de administrare menit să conducă la realizarea obiectivelor de performanță stabilite și la asigurarea redresării economice a companiei. Potrivit informațiilor publicate pe site-ul CFR SA2 , procedura de recrutare și selecție a fost prelungită, fiind stabilit ca dosarele de candidatură să fie depuse până la data de 05.02.2020, urmând ca în termen de 20 de zile de la această dată să fie făcute propunerile de nominalizare”.

Nereguli la numirea în funcție a directorului general

„Având în vedere demisia din funcția de director general a domnului Dan Marian COSTESCU din data de 17.11.2015, CA al CFR SA, în baza Hotărârii din data de 07.12.2015, a stabilit numirea domnului Marian-Marius CHIPER în funcția de director general interimar, până la finalizarea procedurii de selecție pentru ocuparea acestui post. În perioada 26.10.2016 – 03.10.2019, prin hotărârile din datele de 26.10.2016, 23.02.2017, 09.05.2017 și 18.06.2019, CA a declanșat și derulat procedura de selecție a directorilor general și financiar, fără însă a o definitiva până la data de 03.10.2019. Declanșarea procedurii de selecție a directorilor CFR SA aprobată în data de 26.10.2016 s-a realizat cu nerespectarea termenului de 30 de zile prevăzut la art. 644 alin. (2) din OUG nr. 109/20113 , cu modificările și completările ulterioare, în vigoare începând cu data de 04.06.2016.

Ca urmare a OMT din data de 20.03.2017 (prin care MT urma să efectueze selecția unui membru CA), procedura demarată prin HCA din data de 23.02.2017 a fost reluată prin HCA din data de 09.05.2017 în sensul realizării selecției doar pentru posturile de directori. Deși, la data de 24.08.2017, CA a aprobat Caietul de sarcini – termeni de referință privind achiziția sectorială a serviciilor expertului independent, care urma să efectueze selecția candidaților pentru posturile de director general și director financiar, anunțul de achiziție directă nr. 159158/2018 a fost publicat după cca. 6 luni, respectiv la data de 09.03.2018. Astfel, termenul legal de finalizare a procedurii de selecție pentru directorul general și directorul financiar al companiei declanșată prin HCA din data de 26.10.2016 a fost depășit cu 616 de zile4 față de prevederile art. 644 alin. (3) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare. Nerespectarea termenelor de declanșare, respectiv de finalizare a procedurii de selecție pentru directorul general și directorul financiar al CFR SA, reprezintă contravenții conform art. 644 alin. (5) și alin. (6) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare. HCA din data de 18.06.2019 prin care a fost aprobată demararea procedurii de selecție pentru ocuparea posturilor de director general și director financiar a fost emisă cu nerespectarea prevederilor art. 35 alin. (4) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere faptul că la acea dată membrii CA erau provizorii și nu puteau declanșa procedura de selecție a directorilor CFR SA. În perioada 2017-03.10.2019, conducerea CFR SA a fost asigurată de 5 directori generali interimari, fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecințe asupra situației economicofinanciare a companiei”.

Lipsa unei strategi pentru integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european

„6.La data de 30.09.2019, la nivelul CFR SA, nu exista o strategie aprobată prin hotărâre a Guvernului, așa cum prevăd dispozițiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare, care să cuprindă obiectivele companiei, termenele de îndeplinire, modalitățile de realizare și resursele necesare a fi alocate, astfel încât să permită realizarea misiunii acesteia în condiții optime”.

 

sursa foto: B1.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
MainNews

FREE
VIEW