Ministrul transporturilor a anunțat un nou termen pentru începerea lucrărilor la porțiunea lipsă din Autostrada Lugoj – Deva
UMB Tehnostrade va începe la 1 martie lucrările pentru lotul Margina – Holdea, unica porțiune lipsă din Autostrada Lugoj – Deva, a anunțat vineri, 9 februarie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat, în octombrie 2022, cu UMB Tehnostrade, grupul de firme deținut de Dorinel Umbrărescu, contractul pentru realizarea lotului Margina – Holdea, în lungime de 9,13 km, din care 2,13 km de tunel.
Valoarea contractului este de 1,82 miliarde lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Rămâne de văzut cât din acești bani vor reuși să cheltuie autoritățile până în august 2026, termenul limită pentru decontările din PNRR, în condițiile în care durata pentru proiectarea și execuția lucrărilor prevăzută în contract este de 45 luni. Prin urmare, termenul inițial ar fi tot august 2026. Cu toate acestea, din cauza întârzierilor cu eliberarea unor autorizații, foarte probabil, constructorul va primi extensii de timp, ceea ce înseamnă că termenul real de execuție va fi undeva în anul 2027.
Cum s-a ajuns aici
Licitația pentru pentru porțiunea Holdea – Margina a fost lansată în iunie 2019, în vremea în care Ministerul Transporturilor era condus de social-democratul Răzvan Cuc. Mult timp licitația a fost suspendată, după victoria la Curtea de Arbitraj de la Paris a vechiului constructor Salini, până când compania de drumuri a reușit să ajungă la un acord cu această firmă. Ulterior procedura s-a reluat, iar dintre constructorii candidați, CNAIR a selectat șase.
La finalul perioadei de depunere a ofertelor, surpriză însă, doar asocierea Mapa Insaat – Cengiz (Turcia) a depus ofertă, în uralele pe Facebook ale titularului de la transporturi, Sorin Grindeanu.
Potrivit Asociației Pro Infrastructură, unul dintre principalele motive pentru care cei cinci constructori candidați nu au depus ofertă a fost legat de răspunsurile „în bătaie de joc” ale CNAIR la solicitările de clarificări. Așa s-a ajuns ca asocierea din Turcia să fie unica rămasă în cursă, până când CNAIR a decis că oferta sa este neconformă și a anulat licitația.
În urma acestui eșec, compania de drumuri a lansat o nouă licitație, actualizând tarifele la nivelul anului 2022, astfel că a reușit să găsească un constructor. Ar fi a doua finanțare europeană pierdută pentru acest proiect, după cea prin POST 2007 – 2013, fazată în POIM 2014 – 2020.
Comentarii