Saturday, October 26, 2024
Jurnalism corect


Lucian Bode a anunțat că licitația pentru lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva va fi anulată. Risc major de pierdere a banilor europeni

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 3 noiembrie 2020

Situație extrem de complicată pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, cea care ar trebui finalizată până la finele anului 2023, în caz contrar România riscând să fie obligată să ramburseze toți banii atrași pentru acest proiect. Ministrul Lucian Bode a declarat marți că actuala licitație pentru secțiunile D și E, ultimele rămase de construit, va fi anulată, urmând să fie lansată o nouă procedură doar pentru secțiunea E. Totodată, italienii de la Salini, repuși în contract prin decizia Curții de Arbitraj de la Paris, foarte probabil vor finaliza lucrările rămase pe secțiunea D, aflate într-un stadiu de circa 70%.

„Am preluat o bombă cu fitilul aprins. A venit acea decizie a instanței pentru plata a 230 milioane lei. Este de neînțeles cum în 2013, cu o zi înainte de a se emite noul acord de mediu, compania de drumuri a semnat contractul pe baza vechiului acord de mediu. Am demarat procedura de scoatere la licitație a lotului 2, secțiunea E și finalizarea secțiunii D, cei 4 km. A venit decizia instanței care ne-a blocat. Vom solicita antreprenorului finalizarea lucrărilor pe secțiunea secțiunea D, finalizate acum în proporție de peste 70%. Vom scoate la licitație secțiunea E cu cei 9 km”, a declarat ministrul transporturilor, Lucian Bode, într-o conferință de presă.

De asemenea, ministru a arătat că statul român riscă să fie nevoit să plătească toți banii încasați de la Uniunea Europeană pentru Autostrada Lugoj – Deva în cazul în care proiectul nu va fi finalizat până în 2023.

„Dacă nu finalizăm cei 13 km din Lugoj – Deva riscăm să pierdem finanțarea europeană pentru întreg tronsonul, ceea ce ar fi o catastrofă. Nu cred că vom ajunge aici. Am convingerea că aceste proceduri se vor finaliza. (…) În acest moment se realizează foraje geotehnice pentru că s-a scos la licitație fără aceste foraje. Termenul limită este n+3, adică 2023” , a mai declarat Lucian Bode.

Context

Totul a plecat de la așa-numitele tuneluri pentru urși. Lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva a fost contractat în 2013 cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa. În același an Agenția de Protecție a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului inițial prin realizarea unor tuneluri, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului în 2015 să elaboreze un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a răzgândit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri. În paranteză fie spus, tunelurile reprezentau și singura variantă prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord să finanțeze nicio soluție care ar fi mutilat cadrul natural. În final, CNAIR decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri.

CITEȘTE ȘI: România, condamnată să plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro, după reziliere contractului la o autostradă / Cum se apără Răzvan Cuc

Sursa foto: forum.peundemerg.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *