Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Metrorex va pierde finanţarea din PNRR pentru Magistrala 4 Gara de Nord–Filaret UPDATE Ce spune Grindeanu


UPDATE Ministrul Sorin Grindeanu a declarat, referitor la această situație, că este un semn de întrebare faptul că acest proiect  a fost  trecut în PNRR”.

„E singurul proiect în acest moment finanţat din PNRR care ridică semne de întrebare apropo de finalizare şi de reuşita de a accesa banii din PNRR. Sigur că, dacă mă iau după unii care stau pe margine şi fac pe chibiţii v-ar putea v-ar spune că sunt şi alte proiecte. Eu vă spun că celelalte proiecte care sunt prin PNRR sunt în graficul de a obţine finanţarea şi se află în grafic. Singurul care îmi ridică semne de întrebare este acesta, cel legat de M4. Sunt convins că toate aceste lucruri erau cunoscute şi în momentul în care acest proiect a fost prins în PNRR, de cine a fost prins, şi de toate termenele necesare pentru a îl implementa. Faptul că au trecut acest M4 în PNRR e un semn de întrebare”, a afirmat Sorin Grindeanu, luni într-o conferinţă de presă, citat de News.ro.

Știrea inițială

Metrorex SA nu va putea să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finanţare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord – Filaret. Aceasta este concluzia unui raport al Corpului de Cotrol al Ministerului Transporturilor, condus de social-democratul Sorin Grindeanu.

Conform documentului, în ce priveşte magistrala M4 Gara de Nord- Filaret, inclusă pentru finanţare în PNRR, va fi practic imposibil ca Metrorex SA să respecte calendarul pentru atingerea jaloanelor prevăzute de programul de finanţare, relatează News.ro.

Potrivit echipei de control, nu va fi posibil ca în trimestrul lV din 2022 să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitaţii şi prin obţinerea autorizaţiilor necesare.

Totodată, echipa de control a constatat că, deşi Metrorex SA a beneficiat de finanţarea necesară pentru a avea un proiect „matur” ce poate fi finanţat pentru implementare, în prezent, este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanţării din PNRR pentru construcţia Magistralei M4 Gara de Nord- Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA.

Context

Amintim că, la începutul lunii august, ministrul Grindeanu anunța că secțiunea de metrou Gara de Nord – Progresul ar putea fi exclusă din lista proiectelor finanțate cu bani europeni prin Planul Național de Redresare și Reziliență din cauza întârzierilor acumulate de Metrorex în implementarea acestui proiect.

Față de alte programe de finanțare ale Uniunii Europene, Planul Național de Redresare și Reziliență are termene foarte clare. Contractele de achiziții trebuie semnate până la finele anului 2023 iar lucrările trebuie să fie gata până în august 2026. Așa cum era de așteptat, instituțiile responsabile de implementarea acestor proiecte în România s-au împotmolit în proceduri birocratice, mai multe finanțări fiind în mare pericol.

După cei 187 milioane euro prevăzuți pentru lotul lipsă din autostrada Lugoj – Deva, țara noastră noastră riscă să piardă să piardă alți 299 milioane euro, prevăzuți pentru Magistrala 4 de metrou Gara de Nord – Filaret.

Grindeanu vrea să mute banii la CFR

Conștient de acest pericol, Sorin Grindeanu a transmis luni, 1 august, că și-ar dori modificarea PNRR, în sensul transferării acestei finanțări pentru căile ferate. Potrivit ministrului, banii ar putea merge către lucrări de reparații de tip quick wins pentru eliminarea restricțiilor de viteză, dar și pentru modernizarea căii ferate Craiova – Calafat.

„În această perioadă nu m-am înscris în corul celor care spuneau justificat că multe dintre proiectele incluse în PNRR nu sunt viabile. Acest proiect pare cel mai departe de implementare. Sunt pesimist legat de acest proiect și finalizarea lui până la finalul perioadei de finanțare din PNRR. Le-am cerut colegilor de la metrou și celor de la CFR să vină cu un backup. Eu mi-aș dori ca acest proiect să poată fi finalizat și finanțat, dar sunt realist. Există proiecte care par mature, astfel încât să putem accesa sumele respective. Pe de o parte mărirea sumelor pe quick wins, iar pe de altă parte Craiova – Calafat, dar aici aștept o analiză”, a declarat Sorin Grindeanu.

CITEȘTE ȘI Grindeanu vrea să scoată din PNRR Magistrala 4 de metrou Gara de Nord – Filaret

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW