Thursday, July 4, 2024
Jurnalism corect


Metrorex încheie marți contractul pentru magistrala de metrou spre Aeroport

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 28 aprilie 2023 Etichete: ,

Compania Metrorex va încheia marți, 2 mai, cu Asocierea Gülermak (Turcia) – Somet (România) contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la structura de rezistență a Magistralei 6 de metrou Tokyo – Aeroport Otopeni.

Valoarea contractului este de 1,27 miliarde lei, fără TVA. Sursele de finanțare ale contractului sunt asigurate de la bugetul de stat și fonduri externe rambursabile – credit extern JICA.

Durata contractului este de 4 ani de la data emiterii Ordinului de Începere.

Metrou de la Gara de Nord la Aeroport

Magistrala M6 este împărțită în două secțiuni, între 1 Mai și Stația Tokyo (Complex Băneasa), respectiv de la stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni.

Prima va avea o lungime de 6,6 km și va avea șase stații. Contractul a fost semnat, în martie 2022, cu turcii de la Alsim Alarko, termenul de realizare fiind de 4 ani. Valoarea înțelegerii este de 1,2 miliarde lei fără TVA.

Cea de a doua secțiune va avea o lungime de 7,6 km și șase stații în componență. O finanțare rambursabilă este asigurată de Guvernul Japoniei de circa 330 milioane euro iar restul din bugetul de stat, în condițiile în care Comisia Europeană a refuzat să aloce bani pentru acest proiect, considerat de experți neviabil din punct de vedere economic.

Proiectul, desființat de experții BEI

Promisă în ultimii 30 de ani de majoritatea partidelor ajunse la putere, proiectul liniei de metrou dintre Complexul Băneasa și Aeroportul Otopeni are numeroase probleme. Conform unui raport al Băncii Europene de Investiții, intrat în posesia HotNews, proiectul nu este viabil din punct de vedere economic și nu ține cont de planurile de dezvoltare ale Aeroportului.

Principalele probleme semnalate de experții BEI:

– O densitate redusă populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători prognozat;

– Costuri mari de investiție aferente soluției alese, aceea de a se construi un metrou subteran;

– Rata de rentabilitate economică recalculată pentru sectorul de nord al magistralei M6 este de 0,17%. Astfel, costurile mari de investiție și operare nu sunt justificate de beneficiile generate.

În plus, analiza BEI-PASSA identifică o serie de riscuri care pot avea un impact negativ asupra valorilor investiției, precum și asupra traficului prognozat în studiul de fezabilitate inițial, precum:

– Legătura feroviară existentă între aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord;

– Planurile de dezvoltare a aeroportului, care prevăd construcția unui nou terminal în partea de est a pistelor de aterizare, ceea ce induce un grad mare de incertitudine în prognoza traficului de călători de pe secțiunea nord a magistralei M6;

– Creșterea costurilor de construcție dintre 2017 și momentul actual, precum și evoluția acestor costuri în anii următori, generează un risc semnificativ ca valorile prognozate pentru investiție să depășească valoarea din SF inițial.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW