Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Metrorex a semnat cu o firmă din Turcia contractul pentru Magistrala 6 până la Băneasa

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 8 martie 2022

Metrorex a semnat marți, 8 martie, cu firma turcă Alsim Alarko contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor de structură la secțiunea 1 mai – Băneasa a Magistralei 6 de metrou. 

Valoarea înțelegerii este de de 1,26 miliarde lei fără TVA, foarte aproape de suma estimată de Metrorex în 2019, atunci când s-a lansat licitația. Numai că, între timp, prețurile materialelor de construcții au crescut și cu până la 100%, iar asta ar putea crea o mare problemă constructorului turc. Finanțarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile și bugetul de stat.

Magistrala 6 de metrou 1 mai-Tokio va avea o lungime de 6,6 km și șapte stații: 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo.

Turcii vor avea la dispoziție patru ani să predea lucrarea, însă experiența nefastă cu M5 Drumul Taberei, unde lucrările nu sunt gata nici măcar la 10 ani de la începere, ne lasă pesimiști. În prezent, Alsim Alarko derulează în România lucrările la loturile 1 și 2 ale autostrăzii A0 Centura București sud, ritmul de lucru fiind rezonabil.

Ulterior, Metrorex va trebui să lanseze noi proceduri pentru achiziția lucrărilor la finisaje, sistemul de automatizare și siguranța traficului, dar și pentru noi rame de metrou.

Ce se întâmplă cu continuarea până la Aeroportul Otopeni?

Cealaltă secțiune, între Băneasa și Aeroportul Otopeni, se află în stadiu de licitație. Trei asocieri conduse de firme din Turcia au depus oferte la procedura estimată la 2,38 miliarde de lei fără TVA. Circa 1,5 miliarde lei din acești bani ar urma să fie alocați printr-un împrumut asigurat de Guvernul Japoniei, în condițiile în care UE a refuzat în repetate rânduri să finanțeze acest proiect.

Conform unui raport al Băncii Europene de Investiții, intrat în posesia HotNews, secțiunea Băneasa – Otopeni nu este viabilă din punct de vedere economic și nu ține cont de planurile de dezvoltare ale Aeroportului. Cu alte cuvinte, conform actualului studiu de fezabilitate, pe baza căruia a fost lansată licitația, stația de la aeroport ar urma să fie construită la circa 3 kilometri de viitorul terminal. În plus, există și o linie de tren care deservește fix același traseu.

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *