Mediul de afaceri din Iași solicită continuarea Autostrăzii Unirii până la Chișinău
Camera de Comerț și Industrie Iași a solicită, prin intermediul unui comunicat, continuarea Autostrăzii Unirii (Târgu Mureș – Ungheni) până la Chișinău, dar și realizarea mai multor noduri rutiere care să deservească municipiul Iași.
De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21. În ciuda presiunii enorme venite din partea societății civile, proiectul a avansat destul de timid, iar termenul de finalizare până în anul 2030, stabilit printr-o lege adoptată de Parlament, pare acum iluzoriu.
Doar loturile din PNRR, scoase la licitație
Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut).
Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Două loturi (Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin), în lungime de circa 59 km, au fost lansate la licitație pentru proiectare și execuție, fiind incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență. Sunt probleme în ceea ce privește lotul de mijloc (Miercurea Nirajului – Leghin). Firma care ar fi trebuit să realizeze studiul de fezabilitate a predat o documentație incompletă, fără foraje în punctele critice, în condițiile în care a depășit de mult timp marja financiară din contract. În acest moment, responsabilii din CNAIR încearcă să găsească o soluție legală pentru recepționarea studiului incomplet, în speranța că vor găsi ulterior un constructor care să îl completeze în cadrul activităților de proiectare.
Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni. Sunt în continuare nemulțumiri la nivel local privind traseul propus de proiectant, dar și în ceea ce privește conexiunile cu punctele importante din municipiul Iași.
Propunerile mediului de afaceri
Proiectul actual al acestui sector, în lungime de 93 km, din care porţiunea de la km 59 la km 91 reprezintă şi centura ocolitoare nord a municipiului Iaşi, are prevăzute 8-9 noduri de legătură dintre care:
– 2 noduri la Moţca-Paşcani + 1 nod pe A7,
– 1 nod la Târgu Frumos,
– 1 nod la Podu Iloaiei,
– 1 nod la Dumeşti-Leţcani,
– 1 nod la Rediu-Horleşti,
– 1 nod la Vulturi-Sculeni,
– 1 nod la Golăieşti.
Mult prea puțin consideră reprezentanții Camerei de Comerț și Industrie Iași, care propun construirea mai mult astfel de conexiuni:
– nod şi drum de legătură cu Ruginoasa, localitate de cea mai mare importanţă istorico-turistică.
– la nodul proiectat la Dumeşti-Leţcani, execuţia unei bretele de legătură şi cu E583.
– nod de legătura în zona DJ 248B şi execuţia unui drum de legătura cu Valea Lupului.
– bretea la traversarea DN 24C, în zona Popricani.
– drum de legătura din capăt Copou (La Castel), pe lângă pădurea Breazu, până la sensul giratoriu Vulturi.
– menţinerea drumului de legătură pentru Aeroportul Internaţional Iaşi.
În același timp, reprezentanții mediului de afaceri din Iași propun continuarea autostrăzii și pe teritoriul Republicii Moldova, până la Chișinău.
„Facem menţiunea că de la Iaşi – în spiritul altruismului istoric al acestui oraş – a plecat propunerea ca Autostrada Tg. Mureş – Iaşi să se modifice în Tg. Mureş – Ungheni – Chişinău”, au transmis reprezentanții Camerei de Comerț și Industrie Iași.
Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu
Comentarii