Ludovic Orban acuză o înțelegere între CNAIR și un constructor pentru rezilierea ilegală a contractului pentru lotul 3 al Autostrazii Lugoj – Deva / Directorul care a reziliat contractul, păstrat de Lucian Bode în funcție înaltă la CNAIR
Premierul Ludovic Orban a denunțat o presupusă înțelegere între conducerea CNAIR și constructorul spaniol Comsa, pentru rezilierea ilegală a contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, astfel încât părțile să beneficieze de pe urma despăgubirilor pe care statul român va trebui să le plătească. Ce nu spune Orban este că fostul director CNAIR, Sorin Scarlat, cel care și-a pus semnătura pe reziliere, a fost păstrat în funcție până la sfârșitul lunii februarie de actualul ministrul, Lucian Bode, ulterior fiind mutat pe postul de director de investiții în cadrul companiei de drumuri.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat la ședința de Guvern ridicarea restricțiilor de tonaj pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, impuse de CNAIR pentru a justifica cumva rezilierea contractului la stadiul fizic al lucrărilor de 98%, statul pierzând astfel și garanția pentru lucrări.
„Astăzi situația autostrăzii Lugoj – Deva se prezintă în felul următor. Avem 66 km de autostradă pe care se circulă fără restricții. Avem 21 km pe lotul 3, unde se circulă cu restricții de viteză și de tonaj. Avem 4 km din lotul 2 muzeu în aer liber. Și avem 9 km din lotul 2 nerealizați. (…) Vă informez că începând de mâine 28 mai, CNAIR va ridica temporar restricțiile de tonaj de pe tronsonul 3. Am preluat în noiembrie 21 de km de muzeu în aer liber, iar pe 24 decembrie am deschis traficul pe acest tronson, cu restricții de viteză și tonaj în baza expertizelor companiei de drumuri. Între timp, am finalizat expertiza de capacitatea portantă a drumului. În continuare realizăm expertiza pentru terasamente. Plata se va face din garanția reținută constructorului.
Ludovic Orban a acuzat o presupusă înțelegere între constructorul spaniol Comsa și conducerea companiei de drumuri. Premierul i-a solicitat ministrului Bode să trimită la Parchet toate documentele pentru această speță.
„Pentru măgăriile pe care le-au făcut aștia pe lotul 3. Acolo cu siguranță a fost un aranjament între managementul companiei și constructor ca să rezilieze contractul fără temei legal ca să creeze posibilitatea să câștige. Aceste lucruri trebuie trimise la Parchet. Lucrurile sunt cusute cu ață albă,” a spus Ludovic Orban.
Ministrul Bode a adăugat că este „inadmisibil” faptul că au fost mai multe recepții parțiale ale lucrărilor, iar aproape de finalizarea lucrărilor, contractul să fie reziliat.
„Este inadmisibil să ai 5 – 6 recepții parțiale perfecte și când ajungi la 98% finalizare să reziliezi contractul. Noi am consultat avocatul înainte să ridicăm aceste restricții de tonaj,” a spus Lucian Bode.
Cum s-a petrecut rezilierea
Vara anului 2019 a fost una fierbinte pentru toți oamenii implicați în zona infrastructurii. Singurele sectoare de autostradă care puteau fi deschise în acel an, loturile 3 și 4 de pe Autostrada Lugoj – Deva, erau aproape de punerea în folosință. În acest context a apărut în scenă ministrul Răzvan Cuc, însoțit de omul pe care tocmai îl numise în fruntea CNAIR, Sorin Scarlat.
Răzvan Cuc începe să facă vizite pe șantier din ce în ce mai dese. Laudă progresul constructorului „român” de pe lotul 4 și critică furibund „străinii” de pe lotul 3. La data de 14 august, când era programată inaugurarea ambelor loturi, stupoare. CNAIR nu face recepția pentru lotul 3, cu toate că firma care oferea consultanță recomandase asta cu puțin timp înainte. Ministrul invocă aceleași „grave” probleme pentru lotul 3, dar nu prezintă nicio probă, în schimb solicită constructorului creșterea perioadei de garanție de la 4 la 10 ani ca o „dovadă” că șoseaua este bine făcută. Comsa nu acceptă acest lucru pentru că ar fi implicat costuri suplimentare care probabil le-ar fi înghițit tot profitul.
Pe data de 28 august CNAIR reziliază contractul, iar statul român pierde toată garanția pentru acest sector de autostradă.
„La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii,” a scris Asociația Pro Infrastructură pe Facebook, după reziliere.
Crăpătura „expertizată” cu pixul și ruleta
Atacați pe mai multe fronturi de societate civilă și constructor, care se adresează Ministerului de Externe din Spania, oficialii statului răspund, profitând și de naivitatea presei, prin publicarea unor fotografii cu crăpături apărute la autostradă. Acest lucru în opinia lor ar fi trebuit să fie dovada insurmontabilă a faptului că rezilierea s-a făcut în mod legal și era absolut necesară.
Trecând peste faptul că acele fisuri, care în opinia experților nu reprezentau în niciun caz o defecțiune neobișnuită pentru un proiect de asemenea dimensiuni, și care nu se aflau pe secțiunea care ar fi urmat să fie dată în folosință, un minim raționament logic ne spune că ele ar fi trebuit remediate de constructor, iar nu de statul român.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii
… [Trackback]
[…] Find More on that Topic: mainnews.ro/ludovic-orban-acuza-o-intelegere-intre-cnair-si-un-constructor-pentru-rezilierea-ilegala-a-contractului-pentru-lotul-3-al-autostrazii-lugoj-deva-directorul-care-a-reziliat-contractul-pastrat-de-l/ […]