Klaus Iohannis: Nu avem un plan de a intra într-un procedeu de austeritate / Ce a spus despre măsurile economice pregătite de Guvern
Președintele Klaus Iohannis a susținut marți, 5 iulie, o conferință de presă, în cadrul căreia a abordat teme precum crizele generate de prețurile la energie și inflație, drafturile Legilor Securității Naționale, modificările pregătite pentru Codul fiscal, Legea avertizorilor de integritate, șansele ca România să intre în Schengen sau proiectul România Educată.
Main News a transmis LIVE cele mai importante declarații ale Președintelui României.
„Nu cred și nu avem un plan de a intra într-un procedeu de austeritate(…)Este important să ne pregătim pentru aceste vremuri care, în continuare, vor fi complicate. Mi-aș fi dorit să am vești pozitive, însă aceste crize nu au fost generate de noi, ci de alții, în speță de Rusia care a atacat Ucraina și a provocat criza energetică și celelalte crize. Trebuie să avem răbdare și Guvernul să ia măsuri înțelepte, să sprijine populația vulnerabilă și să vină în sprijinul economiei”, a răspuns președintele, întrebat dacă România va intra în recesiune.
Cele mai importante declarații ale președintelui:
„- Dacă ne gândim doar la ultimele două întâlniri mari care au avut loc săptămâna trecută, Summitul NATO de la Madrid și cu o săptămâna înainte Consiliul European, ne amintim majoritatea cu plăcere de rezultatele bune care au fost obținute de România pentru România.
– N-aș vrea să repet ceea ce am spus de la Bruxelles și de la Madrid, dar este potrivit să repet că aceste întâlniri au făcut România mai sigură, mai vizibilă și au dovedit un lucru discutat de multe ori, răspunsul este pe măsură: România este un actor implicat în politica europeană și de securitate. Românii sunt mai bine apărați, România este mai bine protejată și, dacă ne uităm la vecinătate, faptul că Ucraina, dar și Moldova au primit statutul de candidat pentru a intra în Uniunea Europeană, ne dăm seama că și pe acest palier, pentru România, evoluția a fost una deosebit de pozitivă
– Aceste rezultate au fost muncite, folosesc acest prilej pentru a-mi exprima mulțumirea față de toți cei care s-au implicat pentru a obține aceste rezultate”
Întrebări:
– Șansele ca România să intre în recesiune:
Nu cred și nu avem un plan de a intra într-un procedeu de austeritate, din motive foarte simple. Am avut criza economică din 2009,10,11, unde s-a încercat în plan european să se combată criza prin măsuri de austeritate, rezultatul nu a fost unul bun. Nu intenționez să accept un nou experiment de acest tip cu România. Planul pe care îl avem a fost prezentat de Guvernul României, fiindcă de problemele economice se ocupă Guvernul, este un plan care a funcționat foarte bine, Guvernul alocă bani suficienți pentru investiții și dispunem de fonduri europene substanțiale, atât pe fondurile europene obișnuite și pe PNRR, pe de altă parte, Guvernul a venit cu pachete de sprijin pentru a ajuta populația vulnerabilă să treacă mai ușor de șocul creșterii prețurilor la energie și inflație.
Vor continua, vom avea în continuare pachete de sprijin acolo unde este nevoie. Situația este complexă, criza energetică nu s-a terminat, se vorbește de o criză a alimentelor(…)Este important să ne pregătim pentru aceste vremuri care, în continuare, vor fi complicate. Mi-aș fi dorit să am vești pozitive, însă aceste crize nu au fost generate de noi, ci de alții, în speță de Rusia care a atacat Ucraina și a provocat criza energetică și celelalte crize. Trebuie să avem răbdare și Guvernul să ia măsuri înțelepte, să sprijine populația vulnerabilă și să vină în sprijinul economiei.
– Motivarea dată în cazul acuzațiilor de plagiat la adresa premierului Nicolae Ciucă:
Libertatea presei, independența justiției sunt valorile fundamentale ale democrației(…)Principiul separației puterilor în stat este funcțional în România.
– Legea avertizorilor de integritate:
Această situație este în evoluție, parcursul Legii nu s-a terminat. Cunosc ce s-a vehiculat, am o opinie, însă acum, la momentul când vorbim, Legea este la CCR pentru o analiză pe constituționalitate, a primit și un termen. După care, fie se întoarce în Parlament, fie vine la mine și voi uza de instrumentele de care dispune președintele. Este foarte important ca această Lege care transpune o Directivă UE să fie bună, să transpună Directiva în spiritul ei și să avem o situație cu care putem să ne ajutăm în continuare. Orice alt comentariu e prematur în această etapă în care ne aflăm acum. Sunt convins că vom avea o Lege care are o formă bună.
– Legile securității:
Acuma, cred că știți că nu președintele elaborează Legi, nici nu are inițiativă legislativă. Eu nu le-am elaborat. Mai departe, cine a lucrat pe ele, să vă spună inițiatorii când prezintă legile respective. Interesul pentru a avea Legi solide, moderne, în domeniul securității naționale a apărut de ani de zile și eu am solicitat încă din primul mandat ca echipe de specialiști să lucreze pe aceste Legi, fiindcă unele sunt anacronice, dacă ne gândim la Legea de organizare a SIE care nu e compatibilă cu Constituția în anumite articole. Nu putem funcționa în Secolul XXI cu Legi făcute în 91-92. Cum vor arăta Legile, vom vedea. Cert este că s-a început pe niște drafturi elaborate de specialiști în domeniu, așa mi s-a adus la cunoștință, dar nu au intrat în circuitul legislativ. Când intră în circuitul legislativ, politicienii se vor putea explica. Ajung de 2 ori la mine, în CSAT și pentru promulgare. De mine n-o să treacă nicio Lege care conține prevederi care nu respectă principiile de bază după care trebuie să funcționăm. Acest draft este la Guvern, după cum bine știm cu toții.
– Șefia NATO:
Dacă mi s-ar face o astfel de propunere, aș evalua-o și aș face o declarație publică.
– Cota unică și taxa de solidaritate:
Sunt pentru păstrarea cotei unice și împotriva taxei de solidaritate, această opinie a mea nu am exprimat-o doar acum, este o opinie exprimată în repetate rânduri, fiindcă au mai fost încercări de modificare. Taxa de solidaritate nu mi se pare corectă ca principiu, iar cota unică nu este neapărat cel mai bun mod de a impozita sau cel mai modern, dar pentru un sistem care încă nu este digitalizat ca al nostru, are certe avantaje practice. Până nu există o digitalizare funcțională, nu cred că în România se poate introduce altfel de cotă. Este o discuție care s-a purtat de-a lungul timpului și pentru a păstra o transparență și o formă de a pune în practică această politică, ne-am exprimat pentru cota unică.
După ce finalizăm digitalizarea, peste câțiva ani, se poate relua. Sincer, nu (întrebat de schimbare pe durata mandatului). Nu este de dorit să se producă în termen scurt, este o preocupare a politicienilor de a discuta despre impozite și taxe fiindcă dă bine la televizor, însă nu trebuie să dea bine la televizor. Am criticat schimbările repetate la Codul fiscal, fiindcă dacă se fac modificări rapide, rezultatul nu este bun. Apar noi sincope, noi excepții, în loc să se colecteze impozite și taxe, rezultatul este exact opusul.
– Revizuirea Constituției și consacrarea unui drept la avort:
Cred că este nevoie de o revizuire a Constituției, în sensul modernizării Constituției. Trebuie să fim realiști, nu se revizuiește de un grup de tehnicieni, este un proces amplu, ce ajunge în fața poporului. Aceste proceduri sunt complicate, greu de pus în practică și, în acest sens, o să îmi exprim o opinie. E nevoie de revizuirea și modernizarea Constituției și nu este posibil politic până în 2024.
E o chestiune (dreptul la avort) care este posibil să fie adusă în discuție. Dacă această temă a devenit o complicație politică în SUA, nu înseamnă că și noi trebuie să facem o complicație din ea. Situația este rezonabil rezolvată prin legislația românească.
– Schengen și vizele pentru SUA:
Încercăm să revigorăm discuția în plan european, există câteva semne pozitive. Nu vreau să promit ceva ce nu se realizează în viitorul apropiat, dar fiți asigurați că ne preocupă.
Vizele pentru SUA, nu este o problemă care îi preocupă pe foarte mulți români, dar este un interes legitim. Regulile sunt destul de stricte, momentan România nu le îndeplinește. Rata de refuz la vize este mult mai mare decât limita la care poate începe discuția politică pe renunțarea la aceste vize. Ministerul de Externe lucrează pe această speță, se caută o nouă abordare prin care se poate reduce rata de refuz, sunt multe probleme tehnice, avem un nou ambasador al României în SUA, foarte preocupat, am avut multe discuții cu MAE, cu domnul ministru, acolo preocupare este intensă. Nu putem să ne așteptăm ca într-un viitor apropiat să avem o soluție pe această temă. Preocupări există, însă este nevoie de foarte multă muncă.
– Măsurile de modificare a Codului fiscal:
Am discutat aceste proiecte cu premierul și cu miniștrii, în primul rând cred că e important de știut că aceste chestiuni vor fi puse în discuție publică și nu se vor hotărî peste noapte. E o etapă de discuții. Nu are rost să speculăm chestiuni care, poate, nu vor fi niciodată puse în practică, cum ar fi raționalizarea gazului sau alte lucruri nedorite de nimeni. Dacă au fost discuții, au fost la nivel tehnic, pentru că dacă se întâmplă o catastrofă, e bine să fii pregătit, dar nu lucrăm în acel scenariu. Există o serie de impozite și taxe care au fost introduse în alte circumstanțe, poate fără a fi fundamentate sau discutate, deci se impune o modernizare a întregului cadru. Vor fi prezentate de Guvern, eu i-am rugat să le analizeze foarte bine, să nu apară povară suplimentară pentru oamenii de rând, inhibiție pentru afaceri, ci să apară o corecție care face lucrurile mai transparente, corecte și care duc la o mai bună colectare a banilor pentru bugetul de stat, să se reducă evaziunea fiscală.
Nu se discută despre niciun impozit și nicio taxă pentru oamenii de rând, ci se discută despre reglementări care nu au fost bine gândite, respectiv elimină portițe din Codul fiscal.
– Sondaj, concluzii: românii nu mai au încredere în democrație. Cum comentați?
Eu cred că românii au încredere în democrație și știu să facă deosebirea dintre un politician de bună credință și unul care a ajuns acolo pentru a se afirma ca personalitate. Democrația nu rezolvă toate problemele și nu rezolvă problemele fiecărui individ în parte. Democrația nu este un sistem grozav, dar dintre toate este cel mai bun. Sună puțin ciudat, pentru noi care trăim de puțină vreme într-o democrație, dar cred că putem să ne implicăm fiecare, de fiecare dată când suntem chemați și să alegem politicieni mai performanți. Intervenția în democrație se întâmplă când sunt alegeri. Să meargă și să aleagă. Contribuția politicianului e mai densă în timp(…)Întotdeauna este mult de lucru.
Reținerea față de democrație și absenteismul deschid larg ușile populismului pe care îl vedem la toate colțurile, care vine cu răspunsuri aparent facile, soluții simple la probleme complicate, dar când trebuie să rezolve ceva, se vede că nu sunt aplicabile și trebuie să revenim la soluții politice. Democrația cere implicare și cere vot. Atunci funcționează.
Nu cred că aceste modificări de opinie în ultimul an au neapărat de-a face cu ce face un anumit politician, ci insatisfacția pe care o simțim vine din criza COVID; de războiul dus de Rusia în Ucraina și crizele care au izvorât de acolo. Este evident că toată lumea și noi ne simțim mai nesiguri în acest mediu.
– Creșterea cazurilor de COVID:
Este supărător să vedem că iar este un val de infectări, se pare că în această etapă, pentru aceste forme de virus, vaccinul existent nu are efectul pe care l-am sperat și pe care ni l-am dorit. Pe de altă parte, cel puțin statisticile spun că nu se produc forme mai grave de până acum. Am discutat cu ministrul Sănătății, care gestionează întreaga paletă de măsuri și mi-a spus că nu se gândește la măsuri restrictive, ci în continuare la recomandări. Eu sper să aibă dreptate și să rămânem la atât. O grijă față de propria persoană și cei apropiați este de bun augur.
– Dacă România a trimis arme grele și tehnică militară în Ucraina:
Suntem în război, nu suntem într-o situație pe care o povestim în liniște la cafea. Războiul e lângă noi. E înțelept să nu dai adversarului informații vitale, drept pentru care noi declarăm public că noi ajutăm Ucraina cu tot ce putem și asta facem. E abordarea noastră, fiindcă suntem vecini direcți cu Ucraina și credem că e mai bine pentru noi și pentru Ucraina să îi ajutăm.
– România Educată – problema plagiatului:
Eu cred că autoritățile își fac treaba, dacă vorbim de chestiuni legate de plagiat, am discutat aceste spețe cu cei care se ocupă de ele, în speță Ministerul Educației, am primit asigurări că toate procedurile sunt respectate și legislația pe care se lucrează va fi modernă, ce previne astfel de evenimente. În rest, credeți-mă că nu cunosc detalii, nu sunt chemat să analizez lucrarea de doctorat a unui politician și, pe de altă parte, am toată încredere că cei care sunt puși să analizeze își fac treaba.
– Evaluarea coaliției PSD-PNL:
Este o coaliție care a fost destul de greu acceptată, dar pe cât de greu a fost acceptată, pe atât de repede echipa s-a sudat și Guvernul lucrează. Sub linie, după câteva luni, pot să spun că și-au făcut treaba bine, s-au implicat și au rezolvat multe probleme. Evident că multe probleme sunt de rezolvat, dar semnele sunt bune.
– Despre declarațiile privind sursele G4 Media pe Legile Securității:
Vă așteptați de la Președintele României să știe mai bine decât publicul general. Nu am identificat public sursa, ci publicația. Eu nu m-am referit nici la persoane, nici la publicații, am spus că e greșit ca în această fază foarte devreme a drafturilor să fie lumea agitată, fiindcă încă se lucrează și se va lucra pe ele. Pare rău că v-ați simțit amenințați, cum nu cred că s-a simțit cineva amenințat care a lucrat pe aceste drafturi. Nu orice draft trebuie făcut public, înainte ca cei care răspund de acel document sau acea piesă de legislație să își fi terminat munca, așa cum este prevăzută în Constituție. Deocamdată, aceste Legi nici nu și-au început parcursul legislativ. A veni și a critica un draft care nu a fost pus în discuție legislativă, mi se pare riscant și faptul că s-au iscat discuții mi-a dat dreptate. Nu trebuie să vă simțiți amenințați.
Nu, și știți bine că nu o fac (dacă a amenințat sursele unei publicații). Declarația spune că cel care a dat în media aceste proiecte nu a făcut niciun secret din aceste chestiuni. Pot să vă spun, chiar dumneavoastră de la G4 știți că nu îmi folosesc puterea pentru a inhiba media liberă, dimpotrivă, încerc să păstrez libertatea presei.
Toată lumea spune adevărul, au fost colegi din Departamentul Securității Naționale, care au colaborat cu alții. Întrebarea a fost dacă Legile nu au ajuns la mine, citite sau cenzurate. Avem specialiști și ei, sigur, sunt consultați.
– Ați cerut demisii de la cei care au lucrat?
Mă voi îngriji ca aceste excese să dispară. Fiți asigurat că președintele are grijă de aceste chestiuni.
– România Educată:
Este nevoie de o reformă în sistemul educațional românesc, se lucrează, mi-aș fi dorit să ajungem în faza de implementat al programului România Educată, abia acum suntem în faza în care se lucrează pe pachetul de legi. Rezultatele se vor vedea după ce trece un ciclu cu legile noi.
Se naște greu, așa este, dar eu sunt convins că vom avea noua legislație în acest an, va putea fi implementată cel mai devreme începând cu următorul an școlar, iar un ciclu știm cât durează și vom putea să ne dăm seama dacă a fost bine.
– România Educată – plagiat, note mici la matematică în mediul rural:
Vedeți câte argumente ați adus pentru că este nevoie de România Educată. Dacă au trecut 6 ani și jumătate, arată doar că pregătirea pentru acest proiect a fost dificilă, mai degrabă din motive politice. România Educată este un proiect în pregătire și în desfășurare, nu se datorează proiectul România Educată, ci arată de ce este nevoie de proiect.
– Prețul benzinei și al motorinei. Planurile statului pentru combaterea efectelor secetei:
Prețul benzinei și al motorinei nu se stabilește după prețul barilului de petrol, există o piață a benzinei și a motorinei, ori ele s-au scumpit peste tot și există o legătură între prețul petrolului și al motorinei și benzinei(..)Nu se întâmplă așa, Guvernul este în continuare preocupat de aceste măsuri, însă a fost posibil cât s-a făcut. Bugetul nu poate suporta toate scumpirile pentru toată lumea, fiindcă este cel pe care îl are la dispoziție Guvernul și cred că lumea se așteaptă să fie cheltuiți cu chibzuință. Investițiile sunt necesare, salariile sunt necesare, școala este necesară.
Anumite măsuri sunt posibile și atunci când se impune Guvernul se va apleca asupra acestor chestiuni. Credem că România nu va avea probleme cu alimente, dar va resimți criza alimentară(…)Atunci când este cazul, Guvernul se va implica. Cred că trebuie să ne dea foarte mult de gândit. Seceta, canicula foarte devreme, furtunile, toate acestea ne arată un singur lucru. Schimbările climatice se întâmplă, România a fost și este parte a statelor care vor să lupte cu schimbările climatice, însă nu vor fi oprite într-o lună sau 2, este nevoie de un efort global și lucrurile trebuie gestionate în zona micro. Acolo unde există puțină apă, trebuie economistă, pur și simplu, nu există altă soluție.
– Angajări la ministere, creșterea salariilor în unele ministere:
Trebuie analizată fiecare situație. În unele ministere a fost nevoie de specialiști în plus, s-au făcut angajări. În unele ministere, din motive politice, salariile au rămas în urmă și a fost nevoie de o echilibrare. Guvernul a avut grijă ca aceste echilibrări să nu depășească limita pe care o poate suporta bugetul de stat.
Măsurile pentru scăderea inflației în criză economică sunt foarte complicate, duc la austeritate, inhibă economia, inhibarea economiei nu este de dorit. Măsurile sunt multiple, ce se impun, și în ansamblu, specialiștii consultați în Consiliul European ne spun că inflația va mai crește până la finalul acestui an, se va stabiliza în cursul anului viitor, după care se va reduce. Se crede că acest trend va avea loc în plan global. Măsurile nu pot fi luate de un singur stat, trebuie să fie combinate, de pachete de sprijin, investiții și toate făcute bine și înglobate într-o politică europeană. Ne vor duce la o stabilizare.
– Verificarea profesorilor care fac meditații:
Cine realizează un venit, trebuie să plătească un impozit(…)Dacă profesorii sunt prima categorie care trebuie verificată, am oarece întrebări, însă nu se pot accepta excepții. Cine realizează venit, să plătească impozit corespunzător. Dacă ANAF va verifica categorii unde se realizează evaziune pe scară un pic mai largă, colectarea poate fi eficientă.
Eu cred că mai există profesori care fac meditații și plătesc impozit.
– Cazul Emiliei Șercan, acuzațiile de plagiat aduse lui Nicolae Ciucă:
Este o chestiune care a generat multe preocupări și multe știri și pe bună dreptate. Nu pot eu să fac lumină în această speță. Autoritățile competente o vor face, câteodată durează luni sau ani până avem răspunsuri, trebuie să avem răbdare ca autoritățile să își facă treaba.
Se poate aștepta de la președinte să intervină, dar este mai bine pentru președinte să se ocupe să existe un cadru bun pentru presă. Existența dumneavoastră aici, desfășurarea acestei conferințe de presă, este un bun exemplu. Contraexemplele trebuie tratate ca atare.
Sursă foto: Administrația Prezidențială
Comentarii
… [Trackback]
[…] Read More on to that Topic: mainnews.ro/live-klaus-iohannis-romanii-sunt-mai-bine-aparati-romania-este-mai-bine-protejata/ […]
… [Trackback]
[…] There you will find 88446 additional Information on that Topic: mainnews.ro/live-klaus-iohannis-romanii-sunt-mai-bine-aparati-romania-este-mai-bine-protejata/ […]
… [Trackback]
[…] Here you will find 15017 more Info on that Topic: mainnews.ro/live-klaus-iohannis-romanii-sunt-mai-bine-aparati-romania-este-mai-bine-protejata/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Info here to that Topic: mainnews.ro/live-klaus-iohannis-romanii-sunt-mai-bine-aparati-romania-este-mai-bine-protejata/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here on that Topic: mainnews.ro/live-klaus-iohannis-romanii-sunt-mai-bine-aparati-romania-este-mai-bine-protejata/ […]