Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Investiții prin PNRR: 77 km de cale ferată, în reparații pentru ridicarea restricțiilor de viteză

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 30 iunie 2023 Etichete: , , , ,

În perioada 3-4 iulie vor începe lucrări de tip quick wins pe alte cinci șantiere de cale ferată pentru ridicarea restricțiilor de viteză pe 17,55 km între Unirea și Războieni (firul I) și pe linia 2 din stația Pielești. În lucru sunt și alte porțiuni pentru ridicarea restricțiilor pe 59 km pe secțiunile de cale ferată Simeria-Petroșani, Pitești-Craiova, Mărășești-Tecuci Nord, Apahida-Baia Mare, Războieni- Episcopia Bihor și Teiuș-Aiud.

După ani de zile în care a investit miliarde de euro în lucrări de modernizare a căii ferate, rezultatele nefiind nici pe departe cele așteptate, CFR Infrastructură începe să se axeze și pe reparații tip quick wins, mult mai simplu și mult mai ieftin de realizat, grație fondurilor din Planul Național de Redresare și Reziliență. Aceste intervenții au avantajul că includ foarte multă birocrație, iar la final calea ferată este adusă la viteza constructivă, adică în jur de 100-120 km.

Noi șantiere prin PNRR

Lucrările la suprastructura feroviară pentru ridicarea restricțiilor de viteză pe linia 2 din stația Pielești (1 lot) se vor executa în perioada 3 iulie – 14 iulie 2023, dau asigurări reprezentanții CFR Infrastructură, și vor consta în înlocuirea șinei, a traverselor, materialului mărunt de cale și montarea a două noi schimbătoare de cale în zona km 235+550-235+700. Din punct de vedere al implicațiilor în circulația trenurilor, Regionala Craiova va asigura, în perioada derulării lucrărilor, transbordare auto pe distanța Craiova – Robănești și retur.

Pe linia de cale ferată Unirea – Războieni, lucrările la suprastructura feroviară pentru ridicarea restricțiilor de viteză, pe patru loturi, se vor executa pe firul I, de la km 424+500 – 427+000 la km 432+200 – 433+200, în perioada 4 iulie – 20 decembrie 2023 și vor consta în înlocuirea suprastructurii feroviare pe întreaga distanță – șină, traverse, material mărunt de cale – montare de dale elastice la opt treceri la nivel cu calea ferată și a 11 aparate noi de cale. Trenurile de călători care tranzitează zona celor patru șantiere vor fi circula doar pe firul II, cu implicații minime în graficul de circulație, fiind necesare măsuri de staționare la cruce, între 5 – 10 minute, a următoarelor trenuri: IR 1836 va staționa în Războieni 6 minute, la cruce cu trenul 10503, R 3087 va staționa în Unirea 5 minute, la cruce cu trenul IR 1734, R 3083 va staționa în Unirea 10 minute, la cruce cu trenul R 2441, IR 1932  va staționa în Războieni 3 minute, la cruce cu trenul IR 1765.

Debut promițător

Primele șantiere pentru lucrări de tip quick wins, deschise în perioada aprilie-iunie 2023, merg deocamdată excelent, potrivit datelor furnizate de CFR Infrastructură. Lucrările pe cele șase secțiuni (Simeria-Petroșani, Pitești-Craiova, Mărășești-Tecuci Nord, Apahida-Baia Mare, Războieni- Episcopia Bihor și Teiuș-Aiud) includ  montarea a 69 de aparate noi de cale, trei bretele (realizează legătura între două linii paralele), trei schimbătoare de cale cu dublă joncțiune (TDJ) și dale elastice la 27 treceri la nivel cu calea ferată. La final, trenurile de călători ar trebui să circule în aceste zone cu până la 120 km/h.

Avansul lucrărilor:

Regionala Timișoara

Linia Simeria – Petroșani (stadiul de execuție între 5% – 35%) 

• stația Livezeni km 82+100 – 84+710, limita cu SRCF Craiova (fir I) – 35%

• Lunca Jiului – Livezeni, km 79+878 – 82+100 (fir I) – 20 %

• Petroșani Triaj – Lunca Jiului, km 79+500 – 79+848 (fir I) – 5 %

Regionala Craiova

Linia Pitești-Craiova (stadiul de execuție între 20% – 100%) 

 Bradu de Sus – Costești, km 117+230 – 118+350 – 100 %

• Falfani – Stolnici, km 138+050 – 138+130 – 100 %

• Stolnici – Hărșești, km 146+100 – 146+642 – 100 %

• Pitești – Pârvu, km 111+950 – 113+150 – 20 %

Regionala Galați

Linia CF Mărășești – Tecuci Nord (stadiul de execuție între 18% – 45%) 

 Cosmești – Tecuci Sud, km 235+520 – 237+600 – 45 %

 Racordare Cosmești – Tecuci Nord, km 235+520 – 239+568 – 38 %

 Tecuci – Tecuci Nord, km 238+250 – 241+000 – 18 %

Regionala Cluj

Linia Apahida – Baia Mare (stadiul de execuție între 4% – 7%)

• Apahida – Bonțida, km 8+540- 9+760 (fir I) și km 8+497 – 9+800 (fir II) – 4%

• Bonțida – Gherla, km 21+900 – km 23+550 (fir I+II) – 7%

Linia Războieni – Episcopia Bihor

• Războieni – Câmpia Turzii, km 442+000 – km 443+700 (fir I+II) – 6%

• Călărași Turda – Câmpia Turzii, km 443+700 – km 446+400 (fir I+II) – 6%

• Călărași Turda – Câmpia Turzii, km 446+400 – km 449+050 (fir I+II) – 7%

• Valea Florilor – Boju, km 465+700 – km 468+650 (fir II) – 5%

• Valea Florilor – Boju, km 468+650 – km 470+650 (fir II) – 4%

• Valea Florilor – Tunel, km 472+700 – km 475+300 (fir II) – 7%

• Boju – Tunel, km 475+300 – km 478+060 (fir II) – 4%

Regionala Brașov

Linia Teiuș-Aiud (stadiul de execuție 10%)

• Teiuș – Aiud, km 399+900 – 400+650 (fir I+II)

• Teiuș – Aiud, km 400+650 – 403+700 (fir I) -10%

• Teiuș – Aiud, km 403+700 – 407+200 (fir I) – 10%

• Teiuș – Aiud, km 407+200 – 411+750 (fir I) – 10%

În perioada noiembrie 2022 – mai 2023, CFR a semnat toate cele 123 contracte pentru lucrări de tip quick wins din PNRR, în valoare totală de 1,9 miliarde lei, fără TVA, pentru ridicarea restricțiilor de viteză pe 410,6 km de cale ferată.

Lucrările de tip quick wins au o durată contractuală cuprinsă între 18 și 24 luni și se execută punctual pe anumite intervale de cale ferată, cea mai mare perioadă din cadrul contractelor fiind acordată pentru achiziția de către constructori a tuturor componentelor suprastructurii căii – șină, traverse, aparate de cale, bretele, TDJ-uri, piatră spartă etc.

 

Comentarii