Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Întârzieri majore pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Noul termen stabilit de CNAIR pentru studiul de fezabilitate

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 20 septembrie 2022

Proiectarea autostrăzii A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni avansează în ritm de melc. După două termene ratate pentru întocmirea studiului de fezabilitate, ultimul la sfârșitul lunii august, firma Consitrans și-a asumat, conform informațiilor Mainnews.ro, predarea documentației până pe 23 noiembrie 2022, ceea ce s-ar traduce printr-o întârziere de aproape șapte luni față de calendarul inițial. 

Autostrada Unirii va avea o lungime de 311 km, fiind împărțită în două segmente: Târgu Mureș – Târgu Neamț (211 km) și Târgu Neamț – Iași – Ungheni (100 km). De asemenea proiectul cuprinde și construirea unui nou pod peste Prut, la Ungheni.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat, în aprilie 2021, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic necesare construirii autostrăzii A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni cu firma Consitrans. Valoarea înțelegerii este de 58,8 milioane lei fără TVA. Termenul prevăzut pentru predarea tuturor documentelor este de 25 luni, calculat de la data emiterii ordinului de începere – 7 mai 2021.

Adrian Covăsnianu: Nu pot fi începute studiile de teren

Marea problemă întâmpinată în acest moment este legată de alegerea traseului. Deși în prima fază a analizei multicriteriale ar fi trebuit să cearnă dintre variantele de traseu, proiectantul a împins totul către faza a doua, unde în mod normal ar fi trebuit să fie desemnată varianta finală, astfel încât să poată fi începute studiile de teren. Într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro, activistul civic Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a criticat lentoarea cu care se derulează toate aceste proceduri, precizând faptul că există promisiunea ca faza a doua a analizei multicriteriale să fie finalizată până la finele acestei luni.

„Vorbim de o a doua întârziere care împinge termenul către finalul lunii noiembrie. Discuția cu Jaspers trebuie închisă de mult timp. Nici în acest moment nu știm care este este traseul final pe relația Podul Iloaiei – Lețcani – Golăiești – Ungheni. Există o promisiune ca la finalul acestei luni să avem un AMC2 agreat cu Jaspers. Problema care trebuia tranșată la AMC1 s-a dus către AMC2.  Suntem în întârziere cu minim șase luni. Nefiind finalizată această situație, nu pot fi începute studiile de teren”, a declarat Adrian Covăsnianu.

Fostul secretar de stat a explicat că, din informațiile sale, nu se pune problema construirii drumului la un alt profil decât cel de autostradă, însă experții Jaspers ar fi solicitat lămuriri suplimentare privind modul în care va fi etapizată investiția, dar și privind conectivitatea cu Republica Moldova.

„Din ultimele informații pe care le am de la CNAIR, inclusiv Jaspers, nu va fi un alt profil, va fi autostradă. Ei vor să vadă cum ar fi dacă investiția va fi etapizată, însă CNAIR mizează pentru autostradă. Doar că discuțiile trenează. Jaspers are o metodologie de analiză, însă ar trebui mai multă implicare din partea noastră, din partea autorităților locale și decizionale. Ar trebui să fie explicată mai bine partea de conectivitate cu Republica Moldova. Dacă ne uităm pe noile decizii ale Comisiei Europene prin care promovează politica de transport și în Republica Moldova și Ucraina, având în vedere contextul geopolitic, este clar că sunt premise de dezvoltare. Frații noștri de peste Prut deja au avansat cu acest proiect, au contractat un împrumut de la Banca Europeană de Investiții pentru a finanța studiul de fezabilitate necesar unei autostrăzi Ungheni – Chișinău – Odesa”, a declarat Adrian Covăsnianu pentru Mainnews.ro.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii