Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

EXCLUSIV În plină criză de securitate în regiune, STB cumpără tramvaie din Federația Rusă

By Vîrban Robert , in Analize & Investigatii Stirile zilei , at 22 februarie 2022

Societatea de Transport București va trebui să achiziționeze, prin intermediul unor societăți ale afaceristului Gruia Stoica, 40 de tramvaie de proveniență rusească pentru 300 milioane lei fără TVA, în plină criză de securitate regională, după ce Curtea de Apel București a respins anularea licitației iar Judecătoria Sectorului 1 a încuviințat executarea silită. 

Cum s-a ajuns aici

STB a lansat pe 25 septembrie 2019, în timpul mandatului de primar al Gabrielei Firea, o procedură pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 metri, cu posibilitate de achiziție a încă 60 de tramvaie, scopul declarat fiind de a înlocui tramvaiele Tatra T4R, produse în anii ’70.

Contractul a fost câștigat de Asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova (grupul Grampet), după ce la licitație a mai participat doar o asociere condusă de Astra Vagoane, companie cu care Grampet are relații comerciale.

Victoria Grampet a stârnit numeroase semne de întrebare, în condițiile în care grupul are zero experiență în producția de tramvaie. Singura tangență cu domeniul a avut-o VFU Pașcani, care a modernizat în total 17 tramvaie: 16 tramvaie GT4 Armonia pentru Timișoara și un tramvai GT4 M pentru municipiul Iași.

Portița lăsată de STB

Cu toate că la licitațiile lansate în ultimii ani pentru mijloacele de transport din Capitală existau cerințe relativ stricte legate de experiența firmelor participante ori de existența unei serii de fabricație pentru vehiculul ofertat, de această dată STB a impus condiții mult mai laxe. Instituția le-a solicitat participaților dovada livrării/furnizării în ultimii cinci ani a minim 20 de „vagoane”, dar și licența unui tramvai omologat.

Observând că există riscul de a-i fi exclusă de la licitație grupul Grampet a cerut dovedirea experienței și cu ducerea la îndeplinire a unor contracte de „modernizare/reconstrucție”. În urma solicitării, STB a emis o erată prin care a modificat fișa de date, permițând dovedirea experienței și prin vagoane „modernizate/reconstruite”.

Cu toate acestea, firmele lui Gruia Stoica, având doar 17 tramvaie „modernizate/reconstruite” tot nu îndeplineau condiția de participare. În schimb, STB a înțeles prin termenul „vagon”, inclusiv vagon de tren.

A rămas valabilă întrebarea – ce licență de tramvai a prezentat VFU la licitație? Conform informațiilor Mainnews.ro, licența aparține firmei rusești PK Transportnye Sistemy. Feliks Vinokour, proprietarul PK TS chiar s-a lăudat la o conferință de presă că tramvaiele produse de compania sa vor fi livrate în București.

„Când am lansat tramvaie, ni s-a spus că nimeni nu le va cumpăra de la tine, poate doar Moscova și Sankt Petersburg. Dar acum există deja 350 de mașini Vityaz în funcțiune la Moscova, tramvaiele noastre sunt exportate în Daugavpils și București. Regiunile rusești nu rămân în urmă – de exemplu, Ulan-Ude a achiziționat 15 tramvaie mai mici Leu,” a afirmat Vinokour, citat de business-vector.info.

Analizând portofoliul PK Transportnye Sistemy, reiese că doar tramvaiele Bogatyr și Bogatyr-M s-ar încadra relativ în cerințele din caietul de sarcini. Ambele modele au o lungime de 19 metri, dar STB a permis participarea tramvaielor între 17 și 21 de metri. În schimb, VFU ar trebui să facă modificări la ecartament.

Tramvaiul Bogatyr-M

Nicușor Dan a încercat să scape de achiziție

La scurt timp după preluarea mandatului, Nicușor Dan a luat decizia de a renunța la această achiziție. Principalul motiv a fost legat de costul pe care primarul general îl consideră mult prea ridicat, dar și pentru faptul că Primăria Capitalei nu are prevăzute fonduri pentru această achiziție.

Pentru aceste 40 de tramvaie din gama de 18 metri, STB ar trebui să achite aproximativ 300 milioane lei fără TVA, ceea ce înseamnă un cost de 7,6 milioane fără TVA/bucată. Spre comparație, PMB a semnat cu Astra Vagoane un contract pentru 100 de tramvaie din gama de 36 metri 840,8 milioane fără TVA, ceea ce înseamnă un cost de 8,4 milioane lei fără TVA/bucată.

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat însă decizia, iar Curtea de Apel București a respins, în aprilie 2021, contestația formulată de STB. Compania Primăriei Capitalei nu a renunțat, a depus cerere de revizuire, care i-a fost însă respinsă tot de CAB, în noiembrie 2021. În urma acestor decizii succesive ale instanțelor, grupul lui Gruia Stoica a cerut și obținut, pe 17 februarie 2022, executarea silită a STB în vederea finalizării procedurii de achiziție. Decizia este definitivă.

Cine este grupul Grampet

Înființat în anul 1999, grupul Grampet are ca sector principal de activitate transportul de mărfuri pe calea ferată în România și estul Europei. În 2021, grupul s-a lăudat cu o cifră de afaceri de 285 milioane euro.

Mari probleme pentru tramvaiele modernizate din Timișoara

Tramvaiele Armonia de la Timișoara, modernizate de VFU Pașcani și Astra Vagoane au avut mari probleme de fiabilitate, având numeroasele accidente și deraieri la activ. În decembrie 2016, pressalert.ro a relatat că un astfel de tramvai s-a ridicat de pe șine în zona de mijloc. Un accident similar s-a produs și în anul 2017. De asemenea, au existat mai multe incidente în care tramvaiele au rămas blocate pe șine.

Probleme cu legea pentru patronul Grampet

Gruia Stoica a fost condamnat definitiv în anul 2016 la doi ani de închisoare cu suspendare pentru trucarea unei licitații organizate de Complexul Energetic Oltenia. De asemenea, omul de afaceri a fost condamnat în acest an de Tribunalul Iași, în primă instanță, la patru ani de închisoare cu executare pentru constituire de grup infracțional organizat, spălare de bani și evaziune fiscală, într-un dosar legat de privatizarea Transbordare Vagoane Marfă.

Cine este PK Transportnye Sistemy

Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.

PK TS a livrat 350 de tramvaie Vityaz-M la Moscova și 40 de tramvaie Bogatyr la Sankt Petersburg.

Compania are două locații de producție, în Sankt Petersburg și Tver. De altfel, chiar președintele rus Vladimir Putin a vizitat în ianuarie 2018 uzina din Tver, unde s-a întâlnit cu Feliks Vinokour.

Mainnews.ro a transmis pe data de 17 august 2020 solicitări de clarificare către VFU Pașcani și PK Transportnye Sistemy însă nu am primit răspuns. Omul de afaceri Gruia Stoica nu a putut fi contactat.

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *