Împiedicata horă a reciclării. Ce se întâmplă cu garanțiile nerevendicate de cetățeni
Implementat începând din luna noiembrie a anului trecut, sistemul de garanție-returnare dă în aceste zile primele rateuri, în contextul în care mai toate ambalajele reciclabile prin acest program conțin simbolul RetuRO, astfel încât cetățenii să își poată recupera garanția de 0,5 lei.
Sistemul Garanţie-Returnare, RetuRo este un proiect de economie circulară prin care românii achită o garanţie de 0,5 lei atunci când vor cumpăra o băutură – apă, răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase – de la un comerciant.
Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv. Produsele care fac parte din sistem sunt marcate cu un logo specific. În schimbul ambalajului gol, consumatorul primește înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, sub forma de, voucher, cash sau chiar transfer bancar. Nu este necesara prezentarea bonului fiscal si chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Compania RetuRO a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului (20%).
Nemulțumiri printre comercianți
Pe hârtie totul sună bine și frumos, numai că în practică, sistemul dă în aceste zile primele rateuri. Cei mai supărați sunt comercianții. Aceștia reclamă că sunt nevoiți să amenajeze spații dedicate colectării ambalajelor, dar mai ales faptul că au anumite cheltuieli suplimentare – un angajat dedicat acestei activități, trebuie să cumpere anumiți saci de la RetuRo pentru colectarea ambalajelor la prețul de 123 lei + TVA pentru 30 de bucăți. De asemenea, ei se plâng că uneori stau zile în șir cu aparatele de reciclare pline în așteptarea mașinilor RetuRO care trebuie să preia ambalajele și să le ducă mai departe la un centru de sortare.
„Solicitarea HORA către Ministerul Mediului, care este acționar al acestui proiect, este ca pe zona de restaurante, având în vedere dezastru cu care ne confruntăm astăzi și faptul că la 1 mai începe litoralul, care va fi un mare furnizor de produse reciclabile, să se amâne acest RetuRo până în momentul în care se va dovedi că el funcționează și că nu este nevoie de alocarea unor costuri majore din partea restaurantelor pentru acest subiect. După care implementarea să fie făcută gradual, pe centre-pilot, ori din punct de vedere al încasărilor și a ceea ce se reciclează, ori pe regiuni, pentru că altfel, astăzi, cei 40.000 de operatori din această industrie și modul în care RetuRO este pus în practică vor pune în pericol aplicarea unui program de reciclare pe care noi vrem să-l susținem”, a declarat Daniel Mischie, membru în consiliul director al HORA.
Conform proiectului, ar trebui realizate nouă astfel de centre, însă deocamdată doar trei sunt operaționale. Prin urmare, distanța dintre magazine și cel mai apropiat centru poate fi, în anumite cazuri, de sute de kilometri.
Garanțiile nerevendicate, sursă de finanțare pentru RetuRO
Pe de altă parte, sunt clienții care se plâng că nu reușesc să recicleze, unul dintre motive fiind legat de faptul că aparatele acceptă doar ambalaje nedeteriorate. Banii strânși de pe garanțiile nereturnate ajung în conturile companiei.
„Garanțiile nerevendicate de către consumatori pentru ambalajele SGR reprezintă una dintre sursele de venit ale RetuRO. Fiind o entitate not for profit, orice profit rezultat în urma operării este folosit de RetuRO exclusiv pentru susținerea și îmbunătățirea eficienței SGR”, au explicat reprezentanții RetuRO, la solicitarea Mainnews.ro.
O nouă achiziție de saci
Reclamațiile privind costurile ridicate ale sacilor par să fi ajuns la urechile responsabililor din companie. Întrebați despre această situație, aceștia ne-au explicat că recent a fost lansată o nou procedură de achiziție pentru saci.
„Alegerea furnizorilor de saci a fost făcută în urma unui riguros proces de selecție, criteriile fiind prețul, calitatea și capacitatea furnizorilor de a asigura volumele necesare RetuRO. Pentru a veni în întâmpinarea nevoii comercianților, RetuRO a lansat recent o nouă procedură de selecție pentru furnizorii de saci de plastic, care oferă produse de calitate și la un preț competitiv, pentru a facilita procesul de colectare a ambalajelor SGR la punctele de returnare. Pentru cei interesați, informațiile sunt disponibile și pe site.” arată reprezentanții RetuRO.
„RetuRO lucrează la mai multe soluții care vizează atât automatizarea proceselor de preluare”
Referitor la situațiile în care comercianții au așteptat zile rând ridicarea sacilor cu ambalaje, reprezentanții RetuRO spun că lucrează în aceste zile la automatizarea proceselor de preluare
„Înțelegem frustrarea și îngrijorarea legate de întârzierile în ridicarea ambalajelor SGR. Recunoaștem că începutul operaționalizării SGR a adus această provocare legată de frecvența ridicării ambalajelor preluate de la consumatori de către comercianți. În prezent, având în vedere complexitatea întregului sistem, RetuRO lucrează la mai multe soluții care vizează atât automatizarea proceselor de preluare, cât și organizarea ridicării pe baza frecvenței raportate de către comercianți în funcție de fluxul de ambalaje manipulat. Aceste soluții sunt menite să asigure buna funcționare a sistemului, dar este necesară o perioadă de adaptare și răbdare. Folosim această ocazie pentru a le mulțumi comercianților pentru implicarea lor în SGR”, arată reprezentanții RetoRO.
În plus, aceștia dau asigurări că în perioada următoare vor fi operaționalizate noi centre, în Otopeni, Dolj, Bacău și Prahova.
„La începutul lunii aprilie, am inaugurat al treilea centru, situat în Brașov, și acum avem o capacitate de procesare de peste 1,7 miliarde de ambalaje anual. În prezent, pe piața din România au fost introduse aproximativ 900 de milioane de ambalaje SGR, iar peste 100 de milioane au fost deja returnate. Prin urmare, capacitatea noastră de procesare depășește semnificativ volumul actual de ambalaje. În luna viitoare, vom deschide și centrul din Otopeni, iar în următoarele 3 luni ne propunem să inaugurăm și centrele din Dolj, Bacău și Prahova”, arată RetuRO.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii