Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Guvernul își asumă oficial desființarea Autorității pentru Reformă Feroviară

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 3 iunie 2021

Desființarea Autorității pentru Reformă Feroviară a fost asumată pentru prima dată oficial de Guvernul României, reiese din Planul Național de Redresare și Reziliență.

În documentul transmis Comisiei Europene, autoritățile române precizează că ARF nu și-a îndeplinit niciun dintre cele cinci obiective pentru care a fost înființată: centralizarea investițiilor, atribuirea contractelor pe baza unor licitații, introducerea unor indicatori de performanță în baza monitorizării contractelor, introducerea unor programe de eficientizare și achiziționarea de material rulant.

„Având în vedere faptul că din analizele realizate la nivelul MTI, până în prezent niciunul dintre pilonii de mai sus nu au fost îndepliniți, se are în vedere reconfigurarea activității și desființarea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF)”, se arată în Planul Național de Redresare și Reziliență.

Atribuții transmis Ministerului Transporturilor

După desființarea ARF, atribuțiile acestei instituții vor fi preluate de Ministerul Transporturilor prin Direcția Generală Strategie, Direcția Transport Feroviar, Direcția Guvernanță Corporativă și Direcția Organismul Intermediar pentru Transport.

Eșec pe linie pentru ARF

Înființa în anul 2017 cu obiectivul expres de a achiziționa noi trenuri pentru CFR, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat două licitații în acest sens, însă ambele bat pasul pe loc.

Prima, pentru achiziția de 40 de rame regionale cu posibilitatea de a comanda alte 40 de rame, este blocată de 2 ani de contestații în instanță și reevaluări. La această procedură s-au înscris trei mari companii: CRRC (China), Alstom (Franța) și Siemens (Germania). Valoarea estimată a contractului este de 1,7 miliarde lei fără TVA pentru 40 rame cu 15 ani mentenanță și 4,55 miliarde lei fără TVA pentru 80 trenuri cu 30 ani mentenanță.

Ce de-a două urmărește achiziția a 20 de rame inter-regionale cu posibilitatea de extindere a comenzii pentru alte rame. Având experiența primei licitații, ARF a încercat să elimine CRRC, companie venită în asociere cu Astra Vagoane, prin impunerea unui criteriu de livrare a unor rame similare pe teritoriul UE. Cu toate acestea CRRC s-a înscris la licitație, unde mai participă doar Alstom. Valoarea contractului este estimată între 1,3 miliarde lei fără TVA pentru 20 de rame și 3,7 miliarde lei fără TVA pentru 40 de rame.

CITEȘTE ȘI: Investiții importante prin PNRR în infrastructura feroviară și material rulant: 311 km de cale ferată modernizată, 110 km de cale ferată electrificată, 12 trenuri pe hidrogen și 20 de trenuri electrice

CITEȘTE ȘI: Investiții de 600 de milioane de euro, anunțate prin PNRR: 6 noi stații de metrou în București. Cluj-Napoca devine primul oraș din provincie cu transport subteran

Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *