EXCLUSIV Noile trenuri de metrou pentru Magistrala 5 nu vor fi puse în circulație anul acesta
Firma Alstom, cea care ar fi trebui deja să înceapă livrarea celor 13 trenuri de metrou Metropolis pentru Magistrala 5 Drumul Taberei, a notificat Metrorex că va livra primul astfel de tren în august 2023, acesta urmând să fie pus în funcțiune abia în aprilie 2024, potrivit unui răspuns semnat de directorul general al companiei, Mariana Miclăuș, la solicitarea Mainnews.ro.
După ce au îndurat 10 ani până la inaugurarea magistralei de metrou, bucureștenii din Drumul Taberei vor mai avea de așteptat până când să beneficieze de cele 13 trenuri noi, pentru achiziția cărora Metrorex va plăti 103,2 milioane euro.
Încheiat în decembrie 2020, înțelegerea dintre compania aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și subsidiara din România a gigantului francez Alstom prevedea ca primul tren să fie livrat în 2 ani, iar întregul lot în maxim 3 ani și 6 luni.
Trenurile noi pe M5, abia în 2024
Aceste termene nu vor fi însă respectate. Alstom a notificat Metrorex că va livra primul tren abia în august 2023, cu 8 luni întârziere. Compania invocă restricțiile impuse în perioada pandemiei COVID-19, criza semiconductorilor și războiul din Ucraina. Informația a fost transmisă de Metrorex la solicitarea Mainnews.ro, într-un răspuns semnat de directorul general, Mariana Miclăuș.
„Firma Alstom Transport S.A. a informat Metrorex că livrarea primului tren de metrou, din cele 13 rame noi destinate Magistralei 5, va avea loc în cursul lunii august 2023, urmând ca restul să fie livrate eșalonat”, se arată în răspunsul transmis de Metrorex.
În plus, potrivit sursei citate, după ce ajunge în depou, primul tren Alstom urmează să fie supus unor probe și teste, întregul proces urmând să dureze aproximativ 8 luni. Prin urmare, acesta nu va fi pus în circulație mai devreme de aprilie 2024.
„Timpul necesar pregătirii pentru punerea în circulație cu călători și efectuarea probelor și testelor aferente de către autorităților în domeniu este de aproximativ 8 luni, de la sosirea primului tren”, a transmis Metrorex.
Întrebați despre eventuale penalități, Metrorex a precizat că acestea urmează să fie cuantificate în conformitate cu prevederile contractuale.
În prezent pe Magistrala 5 Drumul Taberei circulă rame Bombardier luate de pe magistrale 1 și 3, astfel încât intervalul de succedare este în cel mai bun caz de 6 minute, ceea ce creează aglomerație în anumite intervale orare.
După sosirea noilor trenuri, sistemul de automatizare și siguranță a traficului, montat tot de Alstom, va putea funcționa la capacitatea de proiectare, astfel încât intervalul se succedare va putea scădea până la 90 secunde.
Prima licitație, anulată de corupție
Prima tentativă a Metrorex de a achiziția trenuri pentru Magistrala 5 datează din anul 2014. Câștigată de Construcciones y auxiliar ferrocarriles (CAF), licitația avea să fie anulată, după ce procurorii Direcției Naționale Anticorupție au descoperit că un angajat al Metrorex i-a divulgat ilegal informații unui reprezentat al producătorului spaniol.
Cei doi au fost condamnați definitiv la 1 an și 6 luni de închisoare cu suspendare de Curtea de Apel București. Mai multe detalii aici.
Comentarii