Eșec major pentru Transporturi: Banii prevăzuți în PNRR pentru trenuri pe hidrogen, aproape pierduți
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat marți și cea de-a treia licitație lansată pentru achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen, proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, proiectul privind achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen dă mari bătăi de cap autorităților de la București. Prima licitație, lansată în septembrie 2022, a fost anulată, după ce nicio firmă nu a depus ofertă, în condițiile solicitate de ARF.
În martie 2023, după ce organizat mai multe runde de consultări cu potențialii ofertanți, ARF a lansat o nouă licitație. La această procedură s-a înscris doar asocierea Alstom – Linde, însă oferta a fost declarată neconformă.
Ulterior, ARF a lansat o nouă licitație, a treia. Nici de această dată nu a fost însă cu noroc, în condițiile în care niciun producător nu a depus o ofertă. Prin urmare, procedura a fost anulată.
Acum, reprezentanții ARF susțin că vor lansa o nouă consultare pentru a stabilii strategia viitoare de achiziție a celor 12 rame. Valoarea totală a proiectului este de 868,9 milioane de lei, fără TVA.
Proiectul ar trebui să deservească rutele din nordul municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității, noilor vehicule ar trebui să ajungă până în județele Olt și Dolj.
Astfel, trenurile pe hidrogen ar trebui, conform planului inițial să asigure o cadență de:
– 30 minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
– 30 minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
– o oră între București – Găești – Pitești
– o oră între București și Târgoviște
– Patru trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova prin Pitești.
Trenurile ar trebui să permită îmbarcarea cu bicicleta și acces facil pentru persoanele cu dizabilități.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii