Elevii, nemulțumiți de noul mecanism de decontare a cheltuielilor de transport
Consiliul Naţional al Elevilor transmite că noul mecanism de decontare a cheltuielilor de transport ale elevilor navetişti -care încă nu a intrat în vigoare- nu ar putea rezolva problemele majore din teritoriu, se arată într-un comunicat de presă.
Este vorba despre acea sumă forfetară, în valoare de 50 de lei pentru primii 3 kilometri parcurşi, ulterior fiind adăugaţi câte 5 lei pentru fiecare kilometru în plus, în cazul elevilor navetiști. Dezbaterea publică va fi organizată în data de 21 septembrie 2022.
Elevii cer creşterea plafonului de majorare al sumei forfetare cu până la 100%.
„Chiar dacă noul mecanism presupune o creştere a alocărilor bugetare din prezent, acesta tot nu ar putea rezolva problemele majore din teritoriu. (…)
Spre exemplu, în judeţul Bihor, un elev navetist care se află la 7 kilometri de localitatea în care studiază plăteşte, lunar, un abonament în valoare 210 lei. Conform proiectului lansat în dezbatere publică de Minister, acest elev ar urma să primească înapoi 105 lei. În aceeaşi notă, un elev din judeţul Botoşani, care face o navetă de 21 de kilometri, plăteşte, lunar, un abonament în valoare de 440 lei. Dacă OUG-ul ar fi aprobat în această formă, elevul ar primi înapoi doar 210 lei.
Deşi soluţia propusă de Ministerul Educaţiei nu este ideală, ea reprezintă o variantă de compromis, care trebuie folosită până cel târziu la începutul anului 2023, atunci când se va aproba o nouă lege a bugetului de stat. Ca atare, Consiliul Elevilor a solicitat
creşterea plafonului de majorare al sumei forfetare cu până la 100%. În acest mod, am putea vorbi despre o adaptare, într-o mai mare măsură, la realităţile din teren”, a precizat Consiliul Naţional al Elevilor.
Nou set de tarife maximale
Elevii mai susțin că Executivul trebuie să instituie și un nou set de tarife maximale, care să respecte solicitările operatorilor de transport. Șoferii reclamă că actualele tarife nu le-ar acoperi nici măcar costurile operaţionale.
„Odată implementată această obligaţie, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, trebuie să îşi asume monitorizarea respectării acestora”, explică asociația.
Totodată, elevii avansează și o soluție – introducerea, în bugetul de stat, a unor sume care să acopere cheltuielile de transport ale elevilor. Acestea ar urma să fie ulterior transferate, prin cote defalcate din TVA, către consiliile judeţene, ei fiind cei responsabili de gestionarea serviciilor de transport de la nivel judeţean.
„În acest sens, elevii reprezentanţi solicită ferm Guvernului României să ţină cont de realitatea din teren şi să îşi asume, la nivelul întregii coaliţii de guvernare, trecerea la subvenţionarea cheltuielilor de transport ale elevilor începând cu luna ianuarie 2023”, se mai arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI Elevii pot cere suma lunară pentru transport în avans. OUG, pusă în dezbatere
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii