Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Directorul „Pro Infrastructură” îl contrazice pe Grindeanu: Terminalul 2 la Otopeni este necesar. Anul acesta vom avea 15 milioane de pasageri

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 18 mai 2023 Etichete: , , , , ,

Realizarea unui nou terminal la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni reprezintă o necesitate, având în vedere că anul acesta se va ajunge la aproximativ 15 milioane de pasageri, dublu față de capacitatea actuală de operare, a explicat Ionuț Ciurea, directorului Asociației Pro Infrastructură, într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro.

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, într-o emisiune la Digi24, că nu este justificată construirea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni.

„Aeroportul Otopeni trebuie să ajungă şi sper că va ajunge la sfârşitul anului 2023 la numărul de pasageri dinainte de pandemie. Adică să se recupereze ceea ce s-a pierdut. În acest moment, nu astăzi când vorbim, pe numărul de pasageri, pe toate studiile, nu se justifică construcţia unui terminal nou. Că trebuie să fie îmbunătăţiri, perfect de acord. Tot ce ţine de buna funcţionare în actualul terminal, clar că trebuie să fie îmbunătăţit. Eu vorbesc de un terminal nou care înseamnă foarte mulţi bani. Astăzi, când vorbim pe numărul de pasageri pe care îl are Aeroportul Otopeni nu se justifică”, a declarat Sorin Grindeanu.

Aproximativ 12,6 milioane de pasageri au tranzitat anul trecut Aeroportul Otopeni, în vreme ce anul acesta, ținând cont de datele pe primele luni, s-ar putea atinge pragul de 15 milioane. Este mult prea mult pentru actualele capacități, proiectate pentru 7-8 milioane de pasageri, a explicat Ionuț Ciurea.

„(n.r. – Terminalul 2 la Otopeni) evident că este necesar. De ani de zile răcnim de ani de zile. Până și domnul Grindeanu spunea anul trecut că trebuie. Anul acesta ne ducem la 15 milioane de pasageri. Aeroportul este proiectat pentru 7-8 milioane de călători. Nu ai ce să mai optimizezi la el. Ce să mai faci? Este ca și când ai avea cinci copii și stai în două camere. Poți să le pui paturi suprapuse, dar este îngrămădeală”, a declarat Ciurea.

Terminal nou pe bani privați

Estimată la 1-2 miliarde euro, construirea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni s-ar putea realiza printr-un credit completat cu fonduri de la bugetul de stat sau prin concesiunea către un operator privat pentru o anumită perioadă de timp.

„Trebuie actualizat studiul de fezabilitate făcut de Hochtief. După ce este actualizat, trebuie cine să pună banii. Fonduri europene este exclus să primim pentru că nu se dau pentru terminale noi. Sunt două variante. Ori bani de la buget și restul din împrumuturi, adică 1-2 miliarde euro. Cealaltă variantă este concesiunea”, a subliniat directorul API.

Ciurea a explicat că, în varianta în care autoritățile ar opta pentru concesiunea aeroportului către un firmă privată, pe modelul implementat la aeroportul din Sofia sau din alte orașe europene, cum ar fi la Frankfurt, aceasta ar trebui să aducă un capital important ca să susțină investiția, urmând ca ulterior să câștige din exploatare.

„S-ar ceda drepturile de operare ale aeroportului. Foarte multe aeroporturi la nivel european sunt făcute așa. Concesionarul, care știe meserie, îți dă bani la semnătură, se angajează prin contract să vină cu anumite investiții și îți dă o redevență anuală. La Sofia s-a concesionat. Au luat 300 milioane euro la semnătură, investiții de vreo 600 milioane euro și o redevență anuală de vreo 25 milioane euro. Dacă Sofia a obținut atât, nu obține dublu Bucureștiul?”, a explicat Ionuț Ciurea.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii