Directorul ARF a anunțat când va fi lansata licitația pentru achiziția trenurilor pe hidrogen
Autoritatea pentru Reforma Feroviara va lansa, undeva la mijlocul lunii octombrie, licitația pentru achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen, proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a anunțat vineri, directorul ARF, Ștefan Roșeanu, în cadrul unei conferințe de presă.
Guvernul a aprobat pe 20 iulie achiziția a 12 trenuri noi alimentate cu hidrogen, cu o capacitate de 160 locuri. Proiectul va deservi prin servicii cu frecvență ridicată rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității noilor vehicule, trenurile vor ajunge și până în județele Olt și Dolj.
Astfel, noile trenuri pe hidrogen vor asigura:
– Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
– Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
– Trenuri la o oră între București – Găești – Pitești
– Trenuri la o oră între București și Târgoviște
– Patru trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova prin Pitești
Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și acces facil pentru persoanele cu dizabilități.
Trenuri alimentate cu hidrogen, finanțate de UE
Cu un parc activ format din doar 1.000 de vagoane şi 450 de locomotive și rame, CFR Călători are nevoie de aer de noi achiziții de material rulant. Un contract pentru achiziția a 37 de rame inter-regionale a fost încheiat cu Alstom, însă o licitația pentru 62 de rame regionale a fost anulată, urmând să fie reluată de la zero.
Un sprijin imens pentru domeniul feroviar ar putea veni de la Uniunea Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență, unde este cuprinsă și achiziția a 12 rame alimentate cu hidrogen și o stație de alimentare.
Un tren hidrogen reduce cantitatea de dioxid de carbon cu 700 tone CO2/an ceea ce echivalează cu emisiile generate de aproximativ 400 de autovehicule, iar pentru un parc de 12 de trenuri se estimează o reducere de aproximativ de 10000 tone CO2/an (aproximativ emisiile a 6000 autovehicule/an) la un parcurs mediu estimat. Trenurile HFC sunt utilizate pentru transportul pasagerilor pe rutele feroviare neelectrificate, pe care nu pot circula trenuri cu tracțiune electrică.
Coradia iLint H2, primul tren alimentat cu hidrogen, dezvoltat de gigantul francez Alstom, a obținut în anul 2018 omologarea din partea Biroului Feroviar German (EBA) pentru serviciul de călători din Germania.
Potrivit publicației specializate globalrailwayreview.com, primele două trenuri Coradia iLint H2 au intrat în serviciul comercial în Germania în 2018 și au parcurs deja peste 100.000 km. Până în prezent, 41 de garnituri au fost comandate în Germania, iar teste de succes au avut loc în Austria și în Țările de Jos. În Italia, operatorul Ferrovie Nord Milano (FNM) a confirmat o comandă pentru 14 trenuri 100% H2 la sfârșitul anului 2020.
De asemenea, regiunile franceze Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est și Occitanie au lansat o comandă de 12 trenuri electrice cu sistem dual de alimentare electric – hidrogen (plus două unități opționale) din gama Coradia Polyvalent pentru Régiolis, dezvoltate de Alstom.
Comentarii