Saturday, October 26, 2024
Jurnalism corect

Departamentul de stat al SUA critică într-un raport finanțările date de PSD și PNL către presă

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 21 martie 2023 Etichete: , ,

Departamentul de stat al SUA a dat publicității raportul privind drepturile omului în România 2022, în care denunță modul în care partidele politice aflate la putere finanțează o parte a presei, dar și cazuri ale unor jurnaliști hărțuiți sau amenințați de reprezentanți ai instituțiilor publice.

Raportul citează Radio Europa Liberă, potrivit căruia, în primele șapte luni ale anului 2022, cele două principale partide politice aflate la guvernare, PSD și PNL, au cheltuit împreună peste 10 milioane de euro (10,7 milioane de dolari) în contracte cu anumite instituții de presă care au făcut în principal acoperire proguvernamentală și au evitat subiecte de interes public care ar fi stânjenit Guvernul.

Jurnaliști hărțuiți

Raportul Departamentului de Stat al SUA amintește trei cazuri de jurnaliști hărțuiți sau amenințați de reprezentanți ai instituțiilor publice. Este vorba despre Alin Cristea de la publicația DeBraila.ro. Procurorii DIICOT Brăila au percheziționat atunci domiciliul jurnalistului, inclusiv domiciliul părinților săi, și redacția ziarului DeBraila.ro și au confiscat telefoane, computere și alte echipamente, blocând publicația de la apariție și încălcând confidențialitatea surselor jurnalistice, acte abuzive în orice societate democratică. Anchetatorii l-au acuzat atunci pe Alin Cristea de comiterea infracțiunii de distribuire sau deținere de materiale de pornografie infantilă. Acuzația a venit în urma publicării de către jurnalist a unui articol care viza un subiect de interes public – un abuz comis împotriva unui minor, pentru care organele de anchetă nu luaseră măsurile necesare.

Un alt caz prezentat în raportul Departamentului de Stat al SUA este al Emiliei Șercan. Jurnalista a fost victima unei acțiuni de Kompromat, după ce a dezvăluit că premierul Nicolae Ciucă a plagiat în teza sa de doctorat.

De asemenea, raportul amintește și de cazul lui Cristian Pantazi de la G4Media. Pe 17 martie 2022, Gabriel Cristian Alexandru, căpitan angajat în cadrul Universității Naționale de Apărare, a sunat-o pe soția jurnalistului și i-a adresat amenințări în tentativa de a opri publicarea unui articol despre discursul conspiraționist de pe o rețea de socializare al unei colege din UNAP, conferențiarul Alba Iulia Catrinel Popescu.

În iunie 2022, arată Departamentul de Stat, Digi24 l-a concediat pe ristian Tudor Popescu, după ce i-a criticat pe politicienii de la guvernare pentru proiectele de lege privind securitate națională. CTP a susținut că, dacă acestea ar fi adoptate, SRI ar avea puteri echivalente cu cele ale fostei securități.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea