Decizie extrem de importantă pentru Autostrada Unirii. Guvernul a dat undă verde pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni
Guvernul a aprobat miercuri, 30 octombrie, indicatorii tehnico-economici pentru realizarea Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Investiția este estimată la peste 26,3 miliarde de lei.
În lungime de 88,77 km, traseul autostrăzii Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni străbate judeţul Iaşi, începând din zona localității Moțcași continuă spre Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, ocolește pe la Nord-Vest Municipiul Iași și se îndreaptă spre Ungheni, unde se face joncțiunea cu Podul peste Prut la Ungheni.
Sursa: Facebook / Adrian Covăsnianu
În urma acestei decizii, Compania Națională de Investiții Rutiere are practic undă verde să lanseze licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Finanțarea proiectului va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat. Termenul de realizare este de 3 ani din momentul încheierii contractelor.
Într-o postare publicată la scurt timp după aprobarea hotărârii de către Guvern, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, membru al Asociației „Moldova Vrea Autostradă” a solicitat prioritizarea celor două loturi dintre Lețcani (localitate aflată în apropiere de municipiul Iași) și Moțca (localitate aflată în apropiere de Târgu Neamț).
„Pasul următor reprezintă lansarea licitațiilor de Proiectare și Execuție aferente celor patru loturi. Este recomandat ca acestea să fie lansate etapizat, prioritizând tronsonul 1 (Moțca-Târgu Frumos) și 2 (Târgu Frumos-Podu Iloaiei-Lețcani), urmând apoi tronsoanele 3 (Lețcani-DN 24) și 4 (DN 24-Pod Ungheni). Asociația noastră, Moldova vrea autostrada, a transmis o propunere de prioritizare și de implementare accelerată către autoritățile responsabile din Ministerul Transporturilor încă din 15 iulie 2024”, a subliniat Adrian Covăsnianu.
În ce stadiu se află Autostrada Unirii
Autostrada Unirii este divizată în două porțiuni: autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, inclusiv un pod peste Prut.
Prima, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. CNAIR are contracte încheiate pentru secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, ambele incluse pentru finanțare în Planul Național de Redresare și Reziliență. CNAIR are în derulare licitații pentru alte două tronsoane: Leghin – Pipirig și Miercurea Nirajului – Sărățeni. Alte patru tronsoane au fost transferate către CNIR, noua companie de autostrăzi a Ministerului Transporturilor, dintre care trei au fost scoase la licitație.
În ceea ce privește Podul peste Prut, CNAIR a semnat luna trecută cu compania românească Ness Proiect contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Termenul de realizare este de 2 ani, din care: 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii