Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Contestaţie „foarte dură” pe A1 Sibiu-Piteşti Secţiunea 3: Un constructor cere suspendarea licitației

By Diochetanu Andreea , in Stirile zilei , at 3 februarie 2022

Grupul italian de construcții Webuild (care a preluat compania Astaldi) a depus o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) privind licitația pentru proiectare și execuție a Secțiunii 3 a autostrăzii Sibiu-Pitești (A1).

Constructorul italian critică în special documentația tehnică pusă la dispoziție de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și cere suspendarea licitației și măsuri de remediere, anunță asociația Pro Infrastructură.

„WeBuild (Astaldi), contestație foarte dură pe A1 Sibiu-Pitești Secțiunea 3. Asocierea WeBuild-Tancrad a depus la CNSC o contestație de 141 de pagini (download document complet: ) prin care critică vehement documentația tehnică pusă la dispoziție de CNAIR și cere suspendarea licitației și măsuri de remediere. Practic, ni se arată de ce nu vom circula pe toată autostrada Sibiu-Pitești mai devreme de 10 ani.

Ce reclamă constructorii? „Profesionalismul” comisiei de evaluare care dă răspunsuri la cererile de clarificări în bătaie de joc, pline de truisme și contradicții care mai mult creează confuzie în loc să lămurească problema.

Sau faptul că „documentația” oferită de CNAIR are un foraj cu coordonatele unui lac aflat la 30 km distanță față de traseu. Ori că un studiu geotehnic are doar… coperta! Sau că la Tunelul Poiana, lung de 1,7 km, studiul de fezabilitate din 2008 are doar două foraje, în capete, la o adâncime de 18 metri când autostrada străbate muntele la sub 100 metri, iar normativul cere 9 foraje, minim”, precizează asociația.

Astfel, argumentează asociația, constructorii serioși ridică prețurile ca să își acopere riscurile pe care CNAIR le transferă către ei.

„Ne-ar trebui câteva pagini doar să spicuim cele mai aberante răspunsuri date de CNAIR și cele mai grave abateri de la normative și lipsuri ale studiilor de teren pe care antreprenorii sunt nevoiți să își fundamenteze o ofertă solidă care să fie și pusă în operă, în realitate, nu doar pe hârtie.

Rezultatul final? Constructorii serioși ridică prețurile ca să își acopere riscurile pe care CNAIR le transferă către ei sau pur și simplu renunță, afectând serios concurența sănătoasă, așa cum s-a întâmplat pe lotul vecin, A1 Sibiu-Pitești Secțiunea 2, unde doar turcii de la Mapa-Cengiz au depus o ofertă finală, ceilalți 5 antreprenori pre-calificați fiind alungați de lacunele documentației și riscurile tehnice și financiare.

Iar cine câștigă contractul, într-un final, își asumă aceste riscuri și de multe ori apar situații neprevăzute în teren care blochează execuția sau chiar duc la reziliere și amână inaugurarea cu ani întregi, adunând costuri suplimentare și celebrele claim-uri (revendicări) de sute de milioane de euro”, conchide postarea din mediul online.

Autostrada Sibiu-Pitești

Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de peste 122,11 de km este împărțită în cinci secțiuni.

Pe secțiunea 1 Sibiu – Boița, austriecii de la Porr Construct au lucrat în ritm susținut, creând astfel premisele inaugurării în cursul acestui an, înainte de termenul din contract. Tot în anul 2021, italienii de la Astaldi au început lucrările pe secțiunea 5, în lungime de aproape 30 km, însă probabil acestea nu se vor încheia mai devreme de 2025. Tot în acest an CNAIR a finalizat licitația pentru secțiunea 4, cu același constructor de pe secțiunea 1 – Porr Construct. Secțiunea 3 se află în stadiul licitației pentru proiectare și execuție.

Foto: Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *