Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

CNA a stabilit regulile după care se va desfășura campania electorală la radio și tv

By Andreea Traicu , in Politic Stirile zilei , at 3 septembrie 2019 Etichete: , ,

Campania electorală pentru alegerile prezidențiale va începe, la radio și la tv, pe data de 12 octombrie. Aceasta este decizia luată, marți, de Consiliul Național al Audiovizualului. S-a stabilit că, pentru candidații la președinție, accesul la serviciile publice și private de radio și televiziune este egal și gratuit. În plus, radiodifuzorii sunt obligați la echitate, echilibru și imparțialitate. 

Posturile de radio și tv trebuie să se asigure că spoturile candidaților nu incită la ură, nu conțin imagini care să aducă atingere demnității și să nu conțină afirmații cu conotație penală.

„Radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către candidaţi sunt respectate următoarele condiţii:
a) să nu fie pusă în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa
persoanelor şi a bunurilor;
b) să nu incite la ură pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie,
naţionalitate, sex sau orientare sexuală şi nici la violenţă;
c) să nu conţină afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnităţii umane,
onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare
bunelor moravuri;
d) să nu conţină acuzaţii cu incidenţă penală sau morală la adresa altor candidaţi,
fără a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit”, se precizează în decizia CNA.

Ce responsabilități au moderatorii și realizatorii de emisiuni electorale

Realizatorii, prezentatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au şi următoarele obligaţii:
a) să asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale;
b) să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin comportament sau exprimare,
regulile prevăzute la alin. (2); în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor,
moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, după caz;
c) să solicite dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă
penală sau morală unor contracandidaţi, astfel încât publicul să îşi poată forma o opinie
corectă.

Emisiunile electorale trebuie semnalate prin marcajul „promovare electorală”

Candidații dar și reprezentanții partidelor își pot promova programele electorale doar la emisiuni de promovare și dezbatere electorală dar și în programele de știri. Toate acestea cu respectarea legii care precizează că trebuie marcate ca „promovare electorală”.

” În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:
a) de promovare electorală – în care candidaţii și/sau reprezentanții lor îşi prezintă şi
promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură;
acestea vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin
marcajul „promovare electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul
posturilor de televiziune;
b) de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuţie programele
electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea
candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor
politici şi altor invitaţi; emisiunile vor fi semnalate pe toată durata acesteia prin marcajul „dezbatere electorală”.
c) informative – în care activităţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu
respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectă a publicului;
radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de
către candidaţi”, a stabilit CNA.

În decizia CNA de astăzi se arată că în ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieșirea de la urne. De asemenea, cu 24 de ore înainte de începerea votării și până la închiderea urnelor sunt interzise orice fel de emisiuni cu caracter electoral.

 

Foto: INQUAM PHOTOS

 

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *