BREAKING Comisia Europeană taie finanțarea din PNRR pentru metroul din Cluj
Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 milioane de euro pentru metroul din Cluj-Napoca, afirmă surse guvernamentale consultate de Economedia. Guvernul caută acum surse alternative de finanțare, care ar putea fi certificatele verzi.
Conform sursei citate, unul dintre motive este întârzierea procedurii de licitație, respectiv probleme privind publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Primul pas serios pentru dezvoltarea unei rețele de metrou în Cluj s-a făcut în anul 2021, odată cu aprobarea unei finanțări în acest sens în Planul Național de Redresare și Reziliență. Ulterior, după mai multe tergiversări, primăria condusă de Emil Boc a lansat licitația și în cele de din urmă să încheie, în mai 2023, contractul pentru pentru proiectarea și execuția lucrărilor cu asocierea Gulermak-Alstom-Arcada. Durata înțelegerii este de 7 ani și 8 luni, în timp ce valoarea este de 8,6 miliarde lei.
Întârzieri majore
Până vom vedea însă TBM-urile, așa-numitele cârtițe, cum sapă va mai trece multă apă pe Someș. Potrivit informațiilor noastre, turcii de la Gulermak, cei care se vor ocupa de săpături, au promis să aducă TBM-urile în șantier până la finele anului, un termen considerat extrem de optimist de responsabilii din Ministerul Transporturilor. Rămâne de văzut când se va întâmpla acest lucru. Singurul lucru cert este că ultimele deconturi din PNRR se pot face până în august 2026, ceea ce înseamnă că aproape sigur Primăria Cluj va pierde o parte din finanțare.
Cum arată traseul metroului din Cluj
Noua magistrală de metrou va fi construită cu tehnologie „rail” șină de cale ferată, va avea o lungime de 21 km, 19 stații și un depou suprateran și o capacitate de transport, la un interval de 90 secunde, de 15.200/21.600 pasageri / oră și sens.
Traseul liniei de metrou va începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații vor deservi zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 vor deservi zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 vor deservi cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.
De aici, o ramură a liniei va continua înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor, unde va fi amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie va fi în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.
Sursa foto: Inquam Photos / Cristi Vescan
Comentarii