Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Blue Air anunţă că nu va relua zborurile nici din 10 octombrie

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 30 septembrie 2022 Etichete: ,

Compania aeriană low-cost Blue Air a anunțat vineri, 30 septembrie, că nu este încă în măsură să reia zborurile din data de 10 octombrie, așa cum a transmis anterior. 

Compania precizează că se află în prezent în discuţii cu potenţialii investitori, creditori şi Guvernul României pentru a-şi restructura profilul de capital, astfel încât să poată reîncepe operaţiunile aeriene.

„Având în vedere, însă, complexitatea acestui proces, Blue Air nu este, din păcate, încă în măsură să reînceapă să zboare din data de 10 octombrie 2022. Blue Air va trasnmite un anunţ imediat după finalizarea discuţiilor în curs cu privire la momentul la care estimează că flota sa va decola din nou. Blue Air regretă în mod sincer neplăcerile cauzate atât pasagerilor, cât şi angajaţilor, creditorilor şi furnizorilor săi, şi continuă să depună toate eforturile necesare pentru a minimiza întârzierile în vederea reluării operaţiunilor”, mai arată compania.

Compania Blue Air și-a suspendat toate zborurile începând cu data de 6 septembrie, după ce conturile i-au fost poprite de Administrația Fondului de Mediu. Deși, la presiunea politicienilor, instituția statului a ridicat poprirea, compania aviatică nu a mai putut să își reia zborurile din cauza situației economice dezastruoase. Sute de mii de români au rămas cu banii plătiți pe bilete, șansele să-i recupereze fiind extrem de mici.

Povestea tunului de la Blue Air

În august 2020, pe fondul restricțiilor de mobilitate impuse din cauza pandemiei de coronavirus, Guvernul condus la acea vreme de Ludovic Orban a aprobat o Ordonanță de urgență privind acordarea unui ajutor de stat în valoare de 300,7 milioane lei sub forma unor garanții la un credit luat de Blue Air de la Eximbank, bancă unde principalul acționar este Ministerul Finanțelor. Cu alte cuvinte, statul s-a angajat să achite datoriile Blue Air către stat, în cazul în care compania nu efectuează plățile.

Blue Air nu și-a îndeplinit însă obligațiile, astfel că statul a devenit bun de plată. Potrivit unui răspuns transmis în iulie 2022 de Ministerul Finanțelor la solicitarea România Liberă, statul român a plătit deja 57 milioane lei către Eximbank în contul datoriilor neachitate de către Blue Air, bani pe care teoretic ar trebui să îi recupereze de la compania aviatică.

Șase „epave” și o pădure, acceptate drept garanții

Deși în textul Hotărârii de guvern se precizează negru pe alb faptul că Blue Air trebuie să constituie în favoarea statului garanții de cel puțin 100% din valoarea împrumutului, cât și a dobânzilor și comisioanelor aferente acestuia, executivul a acceptat o listă de bunuri care nu valorează probabil nici măcar 10-15%

Este vorba despre patru avioane Boeing 737-500 (24942; 24943; 24940; 24778) și alte două Boeing 737-300 (24453; 24909). Cea mai nouă dintre aceste șase aeronave are 31 ani iar cea mai veche 33 ani și 3 luni. Luând în considerare că TAROM a scos recent la vânzare șase avioane 737-300 cu vechime similară la prețuri între 860.000 de dolari și 1,37 milioane dolari este limpede că valoarea aeronavelor Blue Air nu poate depăși 6 milioane euro. Este însă posibil ca această cifră să fie destul de optimistă. Din datele de zbor disponibile pe portalul flightradar24.com reiese că doar una dintre aeronave s-ar mai afla în uz. O altă aeronavă Boeing 737-500 (24778) a fost transferată în anul 2021 către compania Hello Jets, deținută tot de Cristian Rada, patronul Blue Air.

Blue Air a garantat și cu un teren cu o suprafață de circa 9,4 hectare, situat în Pădure Băneasa, dar a cărui valoare de piață nu poate fi foarte mare din cauza faptului că nu este construibil.

Totodată, statul ar prelua și 75% din pachetul de acțiuni la Blue Air. Problema este însă că, dacă ar decide să facă acest lucru, nu ar lua decât o uriașă gaură, nicidecum un bun economic care poate fi valorificat, în condițiile în care, potrivit datelor publicate de portalul Listăfirme.ro, în anul 2020 datoriile Blue Air se ridicau la 870 milioane lei.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii