Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Autostrada A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț: Cum vrea CNAIR să rezolve problema contractului pentru studiul de fezabilitate

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 5 august 2022

În lunile care urmează este în joc soarta sectorului Târgu Mureș – Târgu Neamț al Autostrăzii Unirii. Semnat în aprilie 2019 cu firma Acciona, contractul pentru studiul de fezabilitate necesar construirii acestui sector de autostradă care ar putea scoate Moldova din subdezvoltare nu este încă dus la bun sfârșit și nici nu va fi, însă conducerea Compania Națională de Administrare a Infrastructurii susține că a găsit soluția pentru putea accepta documentația, din care însă vor lipsi mai multe foraje geotehnice. 

Acciona a depășit deja prețul asumat prin contract – 17,5 milioane lei fără TVA – și nu are de gând să acumuleze mai multe pierderi. Cu toate acestea, amenințați fiind cu sancțiuni de responsabilii din CNAIR, spaniolii urmează, spre finalul lunii septembrie, să predea acordul de mediu pentru sectoarele de capăt, în lungime totală de 59 kilometri, pentru care România are alocată suma de 332 milioane euro în Planul Național de Redresare și Reziliență. Însă pentru a putea fi lansate licitațiile de proiectare și execuție a lucrărilor este nevoie de studiul de fezabilitate pe întreg tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț.

Din document lipsesc mai multe foraje din zonele montane, pe care Acciona s-a angajat să le facă prin contract, iar în mod normal specialiștii din CNAIR nu-i vor putea da undă verde. Totuși, directorul general al companiei susține că a găsit soluția juridică. Într-un răspuns la o întrebare adresată de Mainnews.ro în cadrul conferinței de presă desfășurate luni, Cristian Pistol a precizat că forajele lipsă vor fi compensate cu cele suplimentare pe care firma spaniolă le-a executat pe capete.

„La sfârșitul anului preconizăm că vom avea studiul de fezabilitate pe toată autostrada, inclusiv acordurile de mediu. Compania când a scos la licitație a scos un număr de foraje, prestatorul a executat în momentul de față un număr dublu de foraje. În ceea ce privește zona mediană, sunt niște probleme privind realizarea lor (n.r. – a forajelor). Suntem în momentul de față în discuții cu cei de la BEI-PASSA pentru a se merge pe ceea ce se cunoaște pe această zonă mediană”, a declarat Cristian Pistol, directorul CNAIR.

Trimestru 1 2023 – termen de lansare a licitațiilor pentru loturile prinse în PNRR

Ce urmează? Într-o declarație acordată pentru Mainnew.ro, Cătălin Urtoi, consilier personal al ministrului Grindeanu, a precizat că, dacă Acciona va preda în această toamnă studiul de fezabilitate, la începutul anului viitor vor fi lansate licitațiile pentru proiectarea și execuția lucrărilor la cei 59 km finanțați prin PNRR.

„Pe zonele de capete studiul de fezabilitate este finalizat. În zona de munte se află într-un stadiu de circa 60%. După predarea acordului de mediu va mai crește câteva procente. Undeva în octombrie – noiembrie vom avea studiul de fezabilitate, inclusiv acordurile de mediu. Conform calendarului CNAIR, în trimestrul întâi al anului viitor vom avea licitațiile lansate pe SEAP”, a susținut Cătălin Urtoi.

În ceea ce privește celălalt sector, în lungime de 152 km, între Miercurea Nirajului și Leghin, Cătălin Urtoi a explicat că forajele lipsă vor fi efectuate de firma care va câștiga licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor.

„Pe zonele de munte, unde nu s-a putut ajunge cu forajele, nu se mai pune problema ca Acciona să predea studiile geotehnice. (…) Forajele lipsă vor fi transferate către etapa următoare de proiectare și execuție”, a explicat Cătălin Urtoi.

Autostrada Unirii

„Autostrada Unirii” ar urma să aibă o lungime de 311 km, fiind împărțită în două segmente. Târgu Mureș – Târgu Neamț, în lungime de 211 km, este cel mai dificil și presupune traversarea munților.

Celălalt tronson, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, va avea o lungime de aproximativ 100 km, urmând să străbată un relief mai puțin dificil. Este în derulare un contract pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. Termenul de predare al întregii documentații este în prima jumătate a anului 2023, însă, având în vedere întârzierile deja acumulate de 4-5 luni, cel mai probabil, acesta nu va fi respectat.

Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *