Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Asociația Metrou Ușor demontează trei afirmații ale Primăriei Capitalei legate de troleibuzul ars

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 10 iunie 2020 Etichete: , ,

Oficialii din Primăria Capitalei încercă să deturneze discuția despre troleibuzul ars într-o zonă care să le convină, după ce în spațiul public au apărut acuzații cu privire la proasta mentenanță a acestor vehicule. Cu toate acestea, afirmațiile primarului Gabriela Firea și informațiile oferite de STB în comunicatul oficial se dovedesc a fi false, după cum arată Asociația Metrou Ușor.

Asociația a identificat trei narațiuni dominante în zilele de după acest accident. Pe prima o întâlnim în comunicatul oficial al STB, în care s-a spus că respectivul troleibuz ar fi fost fabricat în perioada 2004-2006, lucru fals, după cum arată certificatul RAR publicat de Metrou Ușor. Apoi, primarul Gabriela Firea a susținut că vina pentru acest accident o poartă cei care au blocat licitația pentru cele 100 de troleibuze. Potrivit Metrou Ușor, afirmația edilului este falsă pentru că troleibuzele care ar urma să vină în București le-ar fi înlocuit pe cele Ikarus, fabricate începând cu 1997, iar nu pe cele Irisbus Citelis. O a treia narațiune falsă, demontată și de Main News într-un analiză publicată recent, aparține tot Gabrielei Firea care a susținut că licitațiile de vehicule ar fi îngreunate intenționat.

Redăm poziția Asociației Metrou Ușor

1. Troleibuzul era vechi, fabricat în 2004-2006

Fals. Troleibuzul Irisbus Citelis a fost construit de Astra Arad în 2007, aflându-se încă în perioada normală de exploatare pentru un troleibuz. Acesta avea toate dotările moderne, precum podea coborâtă, aer condiționat, rampă pentru persoanele cu dizabilități, afișaj interior şi anunțuri vocale. Învechind vehiculul “din pix” în comunicate oficiale care oferă informații clar eronate, se mută discuția de la întreținerea precară și lipsa acută de piese, la vechimea vehiculului. 

2. Troleibuzul trebuia să fie înlocuit de noile achiziții de la producătorul germano-turc, însă licitația a trenat.

Fals. Noile achiziții vor înlocui troleibuzele cu podea ridicată Ikarus, fabricate începând cu 1997. Cel care a ars este model Irisbus Citelis, model ce va mai circula câțiva ani și după sosirea noilor troleibuze, cu atât mai mult cu cât noile achiziții vor înlocui doar aproximativ o treime din parcul circulant curent.

3. Licitațiile pentru vehicule sunt îngreunate intenționat.

Fals. Licitațiile sunt îngreunate de incompetență. Caietele de sarcini au fost scrise într-un mod deficitar, uneori având la bază cerințe discutabile, făcând uşoară contestarea acestora și împiedicând marii producătorii să se înscrie. Îngrijorător este faptul că la Bucureşti nu a fost respectat caietul de sarcini în cazul licitației pentru troleibuze noi (a fost specificat explicit că nu sunt admise prototipuri), întrucât producătorul germano-turc selectat câştigător nu a produs niciodată troleibuzul ofertat şi nu a exportat niciun troleibuz în afara Turciei până la această oră. Acelaşi vehicul a fost respins în restul țării pe același motiv, fiind prototip, când producătorul a prezentat certificatul de omologare al unui autobuz electric, nu al unui troleibuz.

CITEȘTE ȘI: ANALIZĂ Achizițiile de tramvaie, troleibuze și autobuze din București sunt „sabotate” chiar de Primăria Capitalei

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Primăria Capitalei cumpără troleibuze de la o firmă din Turcia care a prezentat la licitație certificatul de omologare al unui autobuz. Suspiciuni de încălcare a caietului de sarcini

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *