Analiză Expert Forum: Rețeaua de propagandă AUR îl promovează puternic pe Piedone
Cu toate că AUR are oficial candidat la Primăria Capitalei, în persoana lui Mihai Enache, întreaga rețea de propagandă a partidului pare pusă în slujba lui Cristian Popescu Piedone, arată o analiză publicată de Expert Forum.
Cristian Popescu Piedone și-a anunțat oficial candidatura la Primăria Capitalei din partea PPUSL, partidul fondat de patronul trustului Intact, Dan Voiculescu, iar potrivit sondajelor de opinie s-ar afla pe prima poziție în intenția de vot a bucureștenilor, urmat de actualul primar general, Nicușor Dan.
PSD și PNL urmează să își anunțe miercuri candidatul oficial, în persoana medicului Cătălin Cîrstoiu, în timp ce AUR îl susține pe cvasi-necunoscutul Mihai Enache. Cu toate acestea, șansele ca cei doi să recupereze decalajul de notorietate în ceva mai mult de două luni rămase până la alegeri sunt destul de slabe, iar nu puține sunt vocile care susțin că adevăratul candidat al „sistemului” ar fi de fapt Cristian Popescu Piedone.
AUR îl promovează pe Piedone, deși are candidat
Cel puțin în ceea ce privește AUR, teoria pare să se susțină. Potrivit unei analize publicate de Expert Forum, odată ce a devenit clară intenția lui Piedone de a candida la Primăria Generală, au apărut mai multe pagini de media alternativă, cu audienţă de la câteva sute de like-uri, la câteva sute de mii, care creează reclame pe Facebook promovându-l pe primarul Sectorului 5 cu exact aceleaşi imagini și mesaje ca cele transmise de primar pe pagina sa oficială. Pentru a completa cercul coincidențelor, arată ONG-ul, unele dintre aceste pagini promovează obsesiv și partidul AUR, deși legăturile dintre AUR și Piedone sunt negate de ambele părți.
Campania Borcanele Lui Piedone
Un astfel de exemplu îl reprezintă „Borcanele lui Piedone”, campanie de discreditare a actualului primar Nicușor Dan pe baza problemei Termoenergetica care are o infrastructură veche, motiv pentru care multe zone din București rămân frecvent fără căldură și apă caldă. Exploatarea acestei probleme într-un atac de tip pamflet la adresa primarului actual din partea lui Piedone a născut ideea de campanie în care Piedone oferă cetățenilor borcane metaforice cu apă caldă, încercând să acrediteze un narativ a incompetenței actualului primar drept ax central al campaniei electorale. “Un borcan de la Nicușor Dan expiră pe 9 iunie” – acesta e titlul videoclipului postat pe Youtube-ul Partidului Umanist Social Liberal.
Așa cum era de așteptat, Piedone se plimbă prin piețe și discută cu persoane vârstnice, dornind să construiască o narativă lacrimogenă pe care să o exploateze. De altfel, o strategie consistentă cu întreaga sa campanie drept primar la sectorul 5, foloseste aceleași metode și pentru Primăria Capitalei.
Putem observa cum această campanie “Borcanele lui Piedone” a fost folosită de mai multe pagini satelit precum Iumor Sector 1 și Ești din Sector 1 care folosesc exact aceleași imagini și mesaje. Sumele investite sunt însă modice, în jur de 100 de ron per promovare.
Website-uri de media alternativă plătesc reclame pe Facebook care îl promovează atât pe Cristian Popescu Piedone, cât și AUR
Website-urile au fost identificate folosind instrumentul public Ad Library, mai exact căutând cuvinte cheie precum Piedone sau “Borcanele lui Piedone. Astfel putem vedea care sunt paginile care l-au promovat, ce mesaje au folosit şi care sunt adresele paginilor, în cazul în care ele există.
Modul de operare e deja unul clasic. Întâi se creează o rețetea de zeci de pagini; desigur, Expert Forum a identificat doar 16, dar cu siguranță există altelecare pot fi adăugate. În pasul doi această rețea de pagini începe să creeze conținut diseminat copy-paste pe toate rețelele. Cel mai probabil, există o companie de marketing sau consultanță care fie administrează acestewebsite-uri de mediaalternativă, fie le oferă conținut constant, toate având aceleași template-uri de videoclipuri, folosind aceleași imagini și aceleași surse.
„Există această rețea de website-uri care distribuie conținut pozitiv despre membri partidului AUR, inițiativele lor legislative, reacții în presă, proteste, promovare directă chiar, fiind în mod vizibil o porta-voce a partidului, singurul scop al acestor rețele fiind să popularizele conținutul AUR și să îi maximizeze impactul. Rețeaua a fost folosită și pentru a promova conținut despre Cristian Popescu Piedone și campania sa electorală online de tip meme-uri ilustrate. Ce se află sub acest teren comun de acţiune, nu știm. De ce website-urile ataşate AUR îl promovează pe Piedone, dacă AUR are un candidat anunțat la Primăria Generală, Mihai Enache?”, arată Expert Forum.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii