ANALIZĂ Anul 2021 pentru marile proiecte de infrastructură rutieră
„Spune-mi câți kilometri de autostradă ai dat în trafic ca să-ți spun cât de bun ministru ai fost” este una dintre metehnele jurnaliștilor împământenită și în cunoașterea comună. În realitate însă, performanța în domeniul transporturilor nu se măsoară atât de ușor, nu este doar un simplu calcul matematic. Asta pentru simplul fapt că implementarea marilor proiecte se măsoară în ani, chiar și atunci când totul merge strună, iar mandatul unui ministru nu durează mai mult de 1 an, conform statisticii. În același timp, 1 kilometru de autostradă la șes nu este nici pe departe la fel de dificil de construit și nici la fel de costisitor ca 1 kilometru de autostradă printr-un tunel montan.
Nu înseamnă însă că datele seci nu au importanța lor, însă pentru a fi înțelese pe deplin trebuie privit întregul tablou. În anul 2021 s-au inaugurat, în total, 34 km de autostradă, pe hârtie un rezultat mai slab decât cel înregistrat anul trecut, când rețeaua de autostrăzi s-a îmbogățit cu 61,919 km. Doar pe hârtie însă, pentru că aceste rezultate nete sub așteptări sunt, în bună măsură, efectul greșelilor din anii trecuți.
Autostrada Sebeș – Turda
La mai bine de 7 ani de la începerea lucrărilor și cu 5 ani mai târziu decât ar fi trebuit, lotul 2 al autostrăzii A10 Sebeș – Turda a fost dat în folosință. Noul drum de mare viteză are o lungime de 24,25 km, însă pe o porțiune de circa 1,5 km, în zona Oiejdea, se circulă pe un singur sens din cauza lucrărilor de stabilizare a unui deal, încă nefinalizate. Odată cu inaugurarea lotului 2, în lungime 24,25 km, au fost operaționalizați 3,45 km din lotul 3 și circa 2 km din lotul 1, deja finalizați.
Tot în acest an, italienii de la Pizzarotii au reușit, în sfârșit, să finalizeze în întregime nodurile rutiere Sebeș și Alba Iulia Nord.
Autostrada Transilvania
Începută teoretic în 2003, odată cu semnarea păgubosului contract cu firma Bechtel de către guvernul Năstase, Autostrada Transilvania este încă departe de a fi finalizată. Cu toate că, între timp, înțelegerea cu firma americană a fost reziliată, lucrurile se mișcă greu și foarte greu.
În acest an singura inaugurare, ce-i drept, cu circa trei luni înainte de termen, este cea a mini-lotului de între Ungheni și Târgu Mureș, ce cuprinde 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum de legătură cu două benzi pe sens. Deschiderea acestui sector de drum de mare viteză este extrem de importantă pentru degrevarea traficului în jurul orașului Târgu Mureș, în plus legătura cu municipiul Cluj Napoca va fi asigurată aproape integral pe autostradă. Excepție face porțiunea de 14 km dintre Chețani și Câmpia Turzii, unde compania de drumuri a reziliat în acest an contractul cu firma Straco și a lansat o nouă licitație pentru continuarea lucrărilor, aflate întru-un stadiu de aproape 40%.
O mare bilă neagră o primesc autoritățile pentru lotul Biharia-Chiribiș (28,5 km), abandonat de Bechtel într-un stadiu de circa 50%. Cu toate că ar fi trebuit să fie în toi la această oră, lucrările încă nu au început și nici nu vor începe prea curând. Povestea pe scurt. Selina, firma deținută de controversatul afacerist Beniamin Rus, cea care a câștigat contractul, și-a dat seama între timp că 326 milioane lei fără TVA, valoarea pe care s-a semnat, este insuficientă pentru a acoperi costul lucrărilor. Firma orădeană a livrat un proiect tehnic ce cuprinde mai multe lucrări suplimentare, costul total fiind astfel cu circa 50%. Nimeni de la CNAIR nu a vrut să semneze pentru proiectul tehnic, în condițiile în care cadrul legal nu permite majorări de costuri atât de mari, chiar dacă acestea ar fi fost justificate. Această situație trenează de mai bine de șase luni, iar deocamdată nimeni nu și-a asumat singura soluție viabilă în acest caz: rezilierea contractului și lansarea unei noi licitații.
Autostrada București – Nădlac
Începută înainte de Revoluție prin construirea segmentului între București și Pitești, Autostrada A1 București – Nădlac are în prezent două mari „găuri”. Este vorba despre Sibiu – Pitești, respectiv o porțiune de circa 9 km din care 2 km de tunel pe lotul 2 al segmentului Lugoj – Deva.
Pe Sibiu – Pitești lucrurile s-au mișcat în direcția corectă. Pe secțiunea 1 Sibiu – Boița, austriecii de la Porr Construct au lucrat în ritm susținut, creând astfel premisele inaugurării anul viitor, înainte de termenul din contract. Tot în anul 2021, italienii de la Astaldi au început lucrările pe secțiunea 5, în lungime de aproape 30 km, însă probabil acestea nu se vor încheia mai devreme de 2025. Tot în acest an CNAIR a finalizat licitația pentru secțiunea 4, cu același constructor de pe secțiunea 1 – Porr Construct.
Singurele secțiunii rămase fără constructori sunt 2 și 3, cele mai dificile. La licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii 2 a rămas doar o asociere condusă de Mapa Insaat Ve Ticaret, o firmă din Turcia, cu vastă experiență, deținută de miliardarul Mehmet Nazif Günal, un apropiat de-ai președintelui turc Recep Tayyip Erdogan. Potrivit informațiilor apărute de forumul asociației „Pro Infrastructură”, această asociere a reușit să treacă evaluarea tehnică și evaluarea financiară a ofertei, astfel încât urmează să fie desemnată câștigătoarea licitației.
Autostrada Centura București
Un alt proiect care nu a mers prea bine este Autostrada A0 Centura București, care va avea o lungime de aproximativ 100 km. Se lucrează doar pe întreaga secțiunea sud, unde turcii de la Alsim Alarko, constructorii loturilor 1 și 2, au întâmpinat mari probleme din cauza lipsei balastului în proximitate. Potrivit CNAIR, avansul lucrărilor pe lotul 1 este de 16%, iar pe lotul 2 este de 36%. În 2021, cu mai bine de 1 an întârziere, grecii de la Aktor au început lucrările pe lotul 3, însă progresul este nesemnificativ.
Pe secțiunea nord în acest an s-a semnat contractul pentru lotul 2 cu firma UMB, aceeași care va construi și lotul 4. Ambele loturi se află în etapa de proiectare. Singurele licitații rămase în desfășurare sunt pentru loturile 1 și 3, ambele lansate în anul 2019. În ambele cazuri au fost depuse mai multe contestații, o parte dintre acestea fiind acceptate, iar CNAIR a fost nevoită să reevalueze ofertele.
Autostrada Moldovei
„Autostrada Moldovei” va avea până la Pașcani o lungime de aproximativ 320 km și este împărțită în patru tronsoane Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani. Toate aceste tronsoane au fost incluse spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență și ar trebui finalizate până în 2026.
Singurele licitații lansate în acest an sunt pentru construirea tronsonului Ploiești-Buzău. Au fost depuse 39 de oferte, pe care CNAIR nu a reușit încă să evalueze.
Proiectul ar trebui continuat cu alte alți 117 km de drum de mare viteză, anume tronsoanele Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, aflate în prezent în faza de proiectare, însă pentru acestea nu există deocamdată o sursă de finanțare aprobată.
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii
[…] ANALIZĂ Anul 2021 pentru marile proiecte de infrastructură rutieră […]
[…] ANALIZĂ Anul 2021 pentru marile proiecte de infrastructură rutieră […]
… [Trackback]
[…] There you will find 25656 additional Info to that Topic: mainnews.ro/analiza-anul-2021-pentru-marile-proiecte-de-infrastructura-rutiera/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on that Topic: mainnews.ro/analiza-anul-2021-pentru-marile-proiecte-de-infrastructura-rutiera/ […]
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: mainnews.ro/analiza-anul-2021-pentru-marile-proiecte-de-infrastructura-rutiera/ […]
… [Trackback]
[…] Find More here on that Topic: mainnews.ro/analiza-anul-2021-pentru-marile-proiecte-de-infrastructura-rutiera/ […]
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: mainnews.ro/analiza-anul-2021-pentru-marile-proiecte-de-infrastructura-rutiera/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here to that Topic: mainnews.ro/analiza-anul-2021-pentru-marile-proiecte-de-infrastructura-rutiera/ […]