Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Aeroporturile se confruntă cu tot tot mai multe zboruri întârziate sau anulate. Ce opțiuni au pasagerii

By Stratulat Anca , in Stirile zilei , at 6 iulie 2024 Etichete: , , , ,

Aeroportul Internațional Henri Coandă din Otopeni a fost din nou în centrul atenției zilele trecute din cauza unui val de întârzieri și anulări ale zborurilor, care a afectat sute de pasageri. Printre cei mai afectați s-au numărat peste 200 de pasageri ai unui zbor spre Bergamo, Italia, care au fost nevoiți să aștepte ore întregi în aeroport, fără apă și mâncare.

Zborul spre Bergamo trebuia să decoleze în jurul orei 13:00, iar pasagerii au urcat la bord, însă o oră mai târziu au fost rugați să coboare, fără prea multe explicații. „Suntem cu copii mici, de 4-5 ani. Ne-au ținut patru ore fără apă. Unii suntem aici de la 4 dimineața și e bătaie de joc”, a declarat unul dintre pasageri. Reprezentanții companiei aeriene au transmis ulterior că zborul a fost amânat din cauza unor activități neplanificate de mentenanță necesare aeronavei, iar pasagerii vor primi vouchere pentru alimente.

Aceste întârzieri nu sunt izolate. Conform datelor unei platforme de turism online citate de Agerpres, numărul întârzierilor și anulărilor de zboruri a crescut cu 47% în luna iunie față de luna mai. Din totalul zborurilor rezervate prin platforma Vola.ro în iunie, 11% au avut întârzieri declarate oficial, iar numărul anulărilor s-a dublat față de luna precedentă. Cele mai afectate au fost zborurile spre și dinspre principalele orașe europene, cum ar fi Londra, Paris sau Milano.

Căldura puternică și problemele operaționale sunt printre principalele cauze ale întârzierilor și anulărilor. Companiile aeriene și aeroporturile se confruntă, de asemenea, cu un deficit de personal, care îngreunează gestionarea traficului aerian în această perioadă aglomerată. Fenomenele meteorologice extreme, precum furtunile și valurile de caniculă, au contribuit și ele la perturbarea zborurilor.

Conform datelor unei platforme de turism online citate de Agerpres, numărul întârzierilor și anulărilor de zboruri a crescut cu 47% în luna iunie față de luna mai. Din totalul zborurilor rezervate prin platforma Vola.ro în iunie, 11% au avut întârzieri declarate oficial, iar numărul anulărilor s-a dublat față de luna precedentă. Cele mai afectate au fost zborurile spre și dinspre principalele orașe europene, cum ar fi Londra, Paris sau Milano.

Una dintre cauzele majore ale întârzierilor și anulărilor de zboruri este creșterea semnificativă a traficului aerian și a numărului de pasageri. Această creștere este alimentată de numeroase competiții sportive desfășurate în Europa, care afectează sistemul de control al traficului aerian și organizarea aeroporturilor.

O altă problemă majoră este lipsa personalului specializat. Atât aeroporturile, cât și companiile aeriene se confruntă cu un deficit de personal, ceea ce face dificilă gestionarea cererii mari din timpul verii. Echipele actuale nu reușesc să facă față fluxului crescut de pasageri, ducând la întârzieri și anulări.

Ce trebuie să faci dacă ai un zbor întârziat sau anulat

Pentru a vă proteja și a minimiza disconfortul în cazul întârzierilor sau anulărilor de zboruri, iată câteva sfaturi esențiale bazate pe reglementările UE:

Prezentați cartea de îmbarcare și alte documente de călătorie: Dacă nu aveți cartea de îmbarcare, prezentați orice document de călătorie ce conține codul de rezervare. Acest cod este format din șase caractere și este alocat rezervării zborului dumneavoastră de către compania aeriană.

Întrebați motivul întârzierii: Cu cât este motivul mai specific, cu atât aveți mai multe șanse de a obține despăgubiri. Dacă compania aeriană menționează „circumstanțe operaționale” sau „deficiențe în siguranța zborului”, cereți detalii suplimentare.

Notați ora la care ajungeți la destinație: Aceasta este ora la care avionul se află la poarta de debarcare și ușile sunt deschise. Dacă întârzierea este mai mare de trei ore, aveți dreptul la despăgubire.

Solicitați mâncare și băuturi răcoritoare: Dacă așteptarea în aeroport depășește planificarea, compania aeriană trebuie să ofere mâncare și băuturi răcoritoare.

Nu semnați nimic ce ar putea anula drepturile la compensații: Evitați semnarea documentelor sau acceptarea ofertelor care vă pot anula dreptul la compensații, cum ar fi voucherele de călătorie.

Alegeți să așteptați sau să renunțați: Dacă întârzierea este de peste cinci ore, puteți alege să renunțați la călătorie și să solicitați rambursarea biletului și un bilet pentru un zbor retur către punctul de plecare.

Solicitați cazare și transport: Dacă trebuie să rămâneți peste noapte, compania aeriană trebuie să acopere costurile cazării și transportului la și de la aeroport.

Păstrați chitanțele pentru costuri adiționale: Dacă întârzierea vă cauzează cheltuieli suplimentare, păstrați toate chitanțele pentru a solicita rambursări.

Verificați eligibilitatea pentru compensare: Informați-vă despre drepturile dumneavoastră și verificați dacă întârzierea zborului este eligibilă pentru compensare.

foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii