Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Cum arată planul pentru dezvoltarea rețelei de piste pentru biciclete în București. Obiectivele anunțate de Primăria Capitalei pentru următorii ani

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 10 august 2024

Compania F.I.P. Consulting a predat Primăriei Capitalei masterplanul velo, documentul strategic pentru dezvoltarea infrastructurii pistelor de biciclete.

Bucureștiul este în acest moment un oraș sufocat din cauza traficului. În oraș sunt înmatriculate aproximativ 1,3 milioane de autoturisme, însă numărul real al celor care se află pe străzi ar putea fi mult mai mare, asta dacă le punem la socoteală pe cele înmatriculate în Ilfov sau alte județe, ori pe cele aflate în tranzit.

Ani la rând primarii au încercat să le facă pe plac șoferilor, lărgind uneori nepermis de mult anumite bulevarde sau creând noi și noi locuri de parcare, asta evident în detrimentul pietonilor. Trotuarele s-au îngustat iar de crearea de piste de biciclete nici nu s-a mai pus problema, excepție făcând doar cea de pe Calea Victoriei, singura la standarde occidentale.

Metoda însă s-a dovedit ineficientă pentru că astfel edilii au încurajat apariția de noi autoturisme pe șosele, care inevitabil nu vor avea suficient spațiu, indiferent câte benzi sau locuri de parcare ar vrea edilii să adauge.

Soluția este una radicală, care însă a fost aplicată cu succes în Occident. Crearea de infrastructură pentru pietoni și bicicliști. Asta înseamnă linii de tramvai, benzi dedicate pentru autobuze, trotuare mai late, dar și piste dedicate pentru biciclete și trotinete, unde autoturismele să nu poată pătrunde. Evident, astfel s-ar reduce din numărul de benzi pentru autoturisme.

Primăria a pregătit documentația

Presiunea este mare, atât din partea șoferilor cât și a bicicliștilor sau a altor cetățeni aflați în tabără acestora. Autoritățile trebuie să facă o alegere. Vineri, municipalitatea a anunțat finalizarea masterplanului velo, documentul strategic pentru dezvoltarea infrastructurii pistelor de biciclete. Prin acest masterplan velo municipalitatea propune o rețea de piste pentru biciclete extinsă la nivelul Capitalei, împărțită în două categorii: magistrală și secundară.

Potrivit documentului, în prezent, Capitala are 30 km de piste în rețeaua principală, respectiv 3,78 km în cea secundară. Până în 2030, municipalitatea își propune să ajungă la 140 în rețeaua principală și 50 km în cea secundară, pentru în 2035 să fie atins abiectivul final: 140 km – rețea principală și 320 km – rețea secundară.

Floreasca – Pipera – ZOO Baneasa este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între nordul municipiului și zona centrală, deservind în același timp Platforma Pipera, cel mai important pol terțiar al municipiului. Are o lungime estimativă de 16,23 km și conectează traseele existente de piste de biciclete de pe Șos. Pipera și Fabrica de Glucoză/Petricani și deservește sectoarele 1 și 2 din București.

Dimitrie Cantemir – Obregia este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între zona centrală și partea de sud a municipiului, conectând în același timp și Parcul Tineretului. Are o lungime estimativă de 6,65 km și nu conectează trasee de piste existente. Deservește sectorul 4 din București Pipera și Fabrica de Glucoză/Petricani și deservește sectoarele 1 și 2 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Bulevardul Alexandru Obregia, Strada Sergent Nițu Vasile, Șoseaua Olteniței, Calea Piscului, Intrarea Urcușului și Bulevardul Dimitrie Cantemir.

Bucureștii Noi este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între nord-vestul municipiului și Piața Victoriei, conectând în același timp și Parcul Herăstrău. Are o lungime estimativă de 8,91 km și conectează traseele de piste existente de pe Șoseaua Pavel D. Kiseleff, Bulevardul Aviatorilor și Piața Victoriei (care continuă în Calea Victoriei). Deservește sectorul 1 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Bulevardul Bucureștii Noi, Strada Jiului, Bulevardul Poligrafiei, Șoseaua București-Ploiești, Bulevardul Mareșal Constantin Prezan și Șoseaua Pavel D. Kiseleff.

Victoriei – Giurgiului este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și Șoseaua Giurgiului, deservind în același timp și Parcul Carol. Are o lungime estimativă de 3,97 km și conectează traseele de piste existente de pe Calea Victoriei, Splaiul Independenței și Șoseaua Giurgiului. Deservește sectorul 4 și 5 din București. Traseul propus este localizat pe următoarele străzi: Strada Apolodor, Piața Constituției, Bulevardul Libertății, Piața Regina Maria, Strada Mitropolitul Nifon, Strada Doctor Constantin Istrati, Strada Cuțitul de Argint, Calea Șerban Vodă, Piața Eroii Revoluției și Șoseaua Giurgiului.

Colentina – Carol I este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de nord-est a acestuia. Traseul are o lungime estimativă de 6,11 km și se conectează cu traseul de piste existente de pe Strada Petricani. Deservește sectorul 2 și (parțial) 3 din București. Traseul propus este propus pe următoarele străzi: B-dul Corneliu Coposu, Str. Mântuleasa, Calea Moșilor, Șos. Colentina și Str. Doamna Ghica.

13 Septembrie – Ghencea este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de vest a acestuia. Are o lungime estimativă de 7,46 km și se conectează cu traseul de piste existente de pe Calea Victoriei, Spaiul Independenței și Prelungirea Ghencea. Deservește sectorul 5 și 6 din București.

Pantelimon este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de est a acestuia. Are o lungime estimativă de 7,19 km și nu se conectează cu trasee de piste existente. Deservește sectorul 2 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Bulevardul Carol I, Piața Pache Protopopescu, Bulevardul Ferdinand I, Strada Ritmului, Șoseaua Pantelimon, Șoseaua Gării Cățelu.

Drumul Taberei – Elisabeta este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de vest a acestuia. Are o lungime estimativă de 7,76 km și nu se conectează cu trasee de piste existente. Deservește sectorul 1, 5 și 6 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Bulevardul Regina Elisabeta, Bulevardul Mihail Kogălniceanu, Piața Operei, Strada Sfântul Elefterie, Bulevardul Eroilor, Strada Bagdasar Dumitru, Strada Răzoare, Drumul Taberei și Strada Râul Doamnei.

Traseul Liniei este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între vestul municipiului și zona de sud a acestuia. Are o lungime estimativă de 14,94 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Splaiul Independenței și Parcul Liniei. Deservește sectorul 5 și 6 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Strada/Parcul Liniei, Bulevardul Geniului, Șoseaua Grozăvești, Șoseaua Panduri, Bulevardul Tudor Vladimirescu, Strada Odoarei, Șoseaua Viilor, Strada Spătarul Preda, Strada Progresului.

Semicircular este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între Cartierul Cotroceni și Piața Muncii conectând și Piața Victoriei – Ștefan cel Mare – Obor. Are o lungime estimativă de 8,88 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Splaiul Independenței, Starda Buzești, Calea Victoriei și Bulevardul Decebal. Deservește sectorul 1, 2, 5 și 6 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Bulevardul Profesor Doctor Gheorghe Marinescu, Strada Dimitrei Brândză, Strada Witting, Piața Gării de Nord, Bulevardul Gheorghe Duca, Strada Maltopol, Șoseaua Nicolae Titulescu, Piața Victoriei, Bulevardul Iancu de Hunedoara, Șoseaua Ștefan cel Mare și Șoseaua Mihai Bravu.

Splaiul Independenței este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între infrastructura existentă pe Splaiul Independenței și Lacul Morii. Are o lungime estimativă de 3,63 km și se conectează cu trasele de piste existente pe Splaiul Independenței și Lacul Morii. Deservește sectorul 6 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Splaiul Independenței și Aleea Lacul Morii.

Splaiul Unirii este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de sud-est a acestuia. Are o lungime estimativă de 6,29 km și nu se conectează cu trasee de piste existente. Deservește sectorul 3 și 4 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Splaiul Unirii între Piața Unirii și Pod Nicolae Grigorescu

Unirii – Pallady este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de est a acestuia. Are o lungime estimativă de 8,97 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Bulevardul Decebal și Strada Liviu Rebreanu. Deservește Sectorul 3 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Bulevardul Unirii, Piața Alba Iulia, Bulevardul Burebista, Strada Traian Popovici, Calea Dudești, Bulevardul Camil Ressu și Bulevardul Theodor Pallady.

Iuliu Maniu este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între zona Grozăvești și vestul municipiului. Are o lungime estimativă de 6,74 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Splaiul Independenței și Drumul Osiei. Deservește sectorul 6 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Șoseaua Grozăvești și Bulevardul Iuliu Maniu.

Matei Basarab – Basarabia este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de est a acestuia. Are o lungime estimativă de 6,18 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Bulevardul Decebal. Deservește sectorul 2 și 3 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Strada Matei Basarab, Calea Călărașilor, Bulevardul Basarabia și Șoseaua Vergului.

Rahova – Alexandriei este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între centrul municipiului și zona de sud-vest a acestuia. Are o lungime estimativă de 7,66 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Splaiul Independenței și Calea Victoriei. Deservește sectorul 4 și 5 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Str. Apolodor, Piața Constituției, Bdul Libertății, Calea 13 Septembrie, Str. Uranus, Calea Rahovei și Șos. Alexandriei.

Inelul Median Nord. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Strada Știrbei Vodă, Strada C. A. Rosetti, Strada Maria Rosetti, Strada Popa Petre, Strada Zece Mese, Piața Foișorul de Foc, Strada Traian, Strada Mihăileanu Ștefan, Strada Doctor Burghelea, Strada Prof. Dr. Mihail Georgescu, Strada Traian. Prin implementarea acestui segment din magistrala 10 se deservește circa 86.961 locuitori ai municipiului și circa 77.618 locuri de muncă.

Inel Media Sud este un traseu principal de piste de biciclete care va face legătura între Strada Berzei – Parcul Izvor și Calea Călărași prin partea sudică a inelului median al municipiului. Are o lungime estimativă de 7,50 km și se conectează cu trasele de piste existente de pe Splaiul Independenței și Strada Berzei. Deservește sectorul 1, 4 și 5 din București. Traseul propus este alcătuit din următoarele străzi: Strada Berzei, Strada Vasile Pârvan, Strada Bogdan Petriceicu Hașdeu, Strada Izvor, Calea 13 Septembrie, Bulevardul Libertății, 49 Piața Regina Maria, Strada Mitropolitul Nifon, Piața Libertății, Strada General Candiano Popescu, Strada Lânăriei, Bulevardul Gheorghe Șincai, Bulevardul Nerva Traian și Strada Traian.

Rămâne de văzut cât de reală este dorința administrației de a îmbunătăți infrastructura pentru transportul pe bicicletă. Totul se va vedea în momentul demarării lucrărilor. O încercare de a împăca și capra și varza, așa cum a mai vrut PMB în vremea lui Sorin Oprescu sau primăriile de sector, prin trasarea unor așa-zise piste pe trotuare nu ar face decât să perpetueze problema.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW