2019, un an electoral fără emoții: O campanie plictisitoare marcată de lipsa dezbaterilor. Rezultat-un câștigător previzibil
În 2019, un an în care s-au organizat cele mai importante alegeri, cele prezidențiale, au fost bifate mai multe premiere. În primul rând, rezultatul candidatului Klaus Iohannis a fost unul covârșitor, voturile diasporei au contat de data aceasta, însă cu toate acestea am putut remarca o prezență scăzută la vot. De amintit și faptul că 2019 a fost anul alegerilor fără dezbateri electorale între candidați, spre dezamăgirea opiniei publice. O explicație ar fi faptul că românii se așteptau ca fotoliul de la Cotroceni să fie câștigat tot candidatul PNL, spun analiștii politici, care explică că 2019 a fost un an electoral fără emoții.
Primul tur de scrutin
8.683.688 de români au votat la primul tur al alegerilor prezidențiale din anul 2019, prezenţa la urne, în România, fiind de 47,66%, conform BEC. În timp ce procentul din țară a fost dezamăgitor, anul acesta am putut sesiza o mobilizare spectaculoasă a diasporei, unde au votat 675.348 de români.
În turul doi intră Klaus Iohannis(37,82%), alături de Viroica Dăncilă(22,26%). Rezultatul alegerilor a depins de prezența la vot, spun analiștii care explică faptul că alegerile prezidențiale de anul acesta nu a existat o “miză”.
Sondajele de dinainte de alegeri îl arătau mereu pe actualul președinte al țării mereu, în fruntea clasamentului, la o distanță mare de ceilalți candidați. Politologul Cristian Pîrvulescu consideră că acesta ar fi motivul pentru care oamenii nu au ieșit la vot.
„ Rezultatul nu este deloc surprinzător. (…)Cea mai mica prezență la vot din istoria post-decembristă, apropiată de cea din 2015. Sondajele de opinie indicau un câștigător la distanță și atunci nu a mai existat o miză. Electoratul tânăr nu s-a mobilizat. (..)Votul diasporei este un vot pentru Iohannis și Barna”, a explicat Cristian Pîrvulescu, pentru mainnews.ro.
Turul doi al alegerilor
Alegerile prezidențiale din 2019 s-au încheiat cu un rezultat previzibil. Klaus Iohannis câștigă cu un scor covârșitor, de 66,09%, în timp ce contracandidata sa, Viorica Dăncilă, ia cel mai slab procent din istoria PSD, respectiv 33,91%. Eligibil pentru un al doilea mandat de președinte devine astfel Klaus Iohannis. Iohannis a cîștigat al doilea tur cu puțin peste 200.000 de voturi mai multe decât în 2014.
Turul doi al alegerilor prezidențiale a marcat două recorduri la capitolul prezența la urne: în vreme ce în țară s-a înregistrat cea mai slabă prezență din istoria post-decembristă a scrutinului pentru Cotroceni, diaspora s-a situat la polul opus: pe lângă recordul absolut de prezență, la secțiile de votare din afara granițelor au mers mai mulți români decât la toate celelelalte alegeri prezidențiale cumulat.
An electoral fără dezbateri
Opinia publică nu a avut anul acesta șansa să vadă o dezbatere între candidații la alegerile prezidențiale. Klaus Iohannis a refuzat confruntarea cu Viorica Dăncilă, iar cei doi candidați au avut, până la urmă, dezbateri separate.
Într-o analiză publicată pe mainnews.ro, înainte de primul tur de scrutin, vedem cum Klaus Iohannis a evitat orice participare la o dezbatere televizată, preferând să-și conserve capitalul de încredere pe care îl deținea. Cotat cu prima șansă, actualul președinte a fost zgârcit în vorbe, preferând ca mesajele sale să fie date în spații controlate, în fata activului de partid. A atacat în permanență PSD și guvernul Dăncilă.
Viorica Dăncilă a profitat de faptul că și-a menținut poziția de premier și a făcut o campanie cu gândul de a intra în turul al doilea al alegerilor prezidențiale. Liderul PSD a mers în toată țara însoțită de consilierii săi și de secretarul general al partidului, Mihai Fifor. L-a provocat de câteva ori la o dezbatere televizată pe Klaus Iohannis, dar a refuzat la rândul ei orice confruntare directă cu ceilalți candidați. Atacurile sale au vizat mandatul președintelui Iohannis și a încercat să inducă teama în populație despre viitoare guvernare PNL.
Campanie fără emoții
Campania electorală a fost dată pe două teme principale. Căderea Guvernului PSD versus venirea actualului Executiv, condus de Orban.
Încă din luna august, tema principală de campanie a fost preconizată, vorbind despre momentul plecării PSD de la putere.
Proiectele candidaților au trecut în plan secund, iar întreaga atenție s-a concentrât asupra negocierilor din Parlament pentru răsturnarea Cabinetului Dăncilă. Tema i-a avantajat în mod clar cei doi actori implicați, Klaus Iohannis și Viorica Dăncilă, și i-a scos pe tușă pe ceilalți.
În toată această perioadă a campaniei, Viorica Dăncilă și Klaus Iohannis s-au duelat în mesaje transmise ore de prime-time, o confruntare față în față nefiind posibilă din cauza candidatului PNL.
A doua lună de campanie a fost marcată de votul din Parlament pentru moțiunea de cenzură, și de negocierile pentru învestirea noului Guvern Orban. Cu doar o lună înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale, pe 10 octombrie, s-a dat și votul pentru moțiunea de cenzură, iar Guvernul Dăncilă pleacă acasă.
Putem spune fără să de pripim că dezbaterea a lipsit în bătălia prezidențială și că structura campaniei i-a favorizat pe candidați.
Bătălia din campania electorală s-a dat pe internet. Fake-news-ul, principala armă
Bătălia din campania electorală din turul al doilea al alegerilor prezidențiale a părut la un moment dat că se dă pe internet. S-a dat startul campaniei din turul doi și au început să circule diverse fotografii și știri fake menite să-i discrediteze pe cei doi candidați, Klaus Iohannis și Viorica Dăncilă.
Fake-newsul a fost principala armă. Nici bine n-au ajuns miniștrii lui Orban în Guvern că pe Facebook au apărut știri, profiluri și postere false, menite să-l discrediteze pe candidatul PNL, Klaus Iohannis.
Nici liberalii nu s-au lăsat mai prejos. Ținem minte episodul “ceașul lui Dăncilă”, când președintele PSD a fost acuzată de liberalul Florin Roman că nu a trecut în declarația de avere un ceas în valoare de aproximativ 84.000 de lei, „echivalentul a 119 de pensii”.
Vezi și Alegeri prezidențiale/Turul II. Bătălia din campania electorală se dă pe internet. Fake-news-ul, principala armă
sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii
Wow, marvelous blog format! How long have you ever been running a blog for?
you made blogging look easy. The total glance of your web site is
great, as well as the content! You can see similar here ecommerce
… [Trackback]
[…] Read More to that Topic: mainnews.ro/2019-un-an-electoral-fara-emotii-o-campanie-plicttisitoare-marcata-de-lipsa-dezbaterilor-rezultat-un-castigator-previzibil/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Info here to that Topic: mainnews.ro/2019-un-an-electoral-fara-emotii-o-campanie-plicttisitoare-marcata-de-lipsa-dezbaterilor-rezultat-un-castigator-previzibil/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here on that Topic: mainnews.ro/2019-un-an-electoral-fara-emotii-o-campanie-plicttisitoare-marcata-de-lipsa-dezbaterilor-rezultat-un-castigator-previzibil/ […]