România vrea să cumpere 58 de trenuri electrice de scurt parcurs
Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de hotăre privind achiziția a 58 de rame electrice de scurt parcurs.
Achiziția va fi împărțită în două loturi. Primul, cu o valoare estimată de 1,88 miliarde de lei, TVA inclus, prevede achiziția a 34 de rame electri ce de scurt parcurs RE-R2 de 160 de locuri. Termenul de livrare este de 3 ani și 5 luni. Acestea ar urma să circule pe liniile:
• Sighișoara – Brașov;
• Craiova – Caracal – Roșiori de Vede;
• Craiova – Drobeta-Turnu Severin;
• Bacău – Focșani;
• Buzău – Brăila – Galați.
Un al doilea lot, cu o valoare estimată de 1,4 miliarde de lei, TVA inclus, prevede achiziția a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri. Termenul de livrare este de 3 ani și 2 luni. Acestea ar urma să circule pe liniile:
• Arad – Deva – Simeria;
• Alba Iulia – Cluj-Napoca;
• Oradea – Huedin.
România vrea alte 143 de rame electrice noi
Proiectul face parte dintr-o inițiativă mai amplă a Autorității pentru Feformă Feroviară, ce presupune achiziția a 143 de rame electrice noi.
„Am reuşit să înaintăm cu demararea noului proiect de achiziţie de trenuri electrice de scurt parcurs, în condiţiile în care Guvernul a aprobat recent Ordonanţa de Urgenţă care actualizează cadrul de reglementare al Fondului pentru Modernizare. Colegii mei au finalizat studiul de fezabilitate pentru achiziţia unui nou pachet de trenuri electrice de scurt parcurs – RE-R 2, 3 şi 4 au primit numele de cod. Practic, vorbim de un pachet de 143 de trenuri suplimentare faţă de cele 62 care sunt sub contract începând cu decembrie anul trecut. Din aceste 143 de trenuri, avem deja identificată sursa de finanţare prin fonduri europene, Programul Transport, pentru 58 de trenuri de 160 şi de 200 de locuri. Avem deja discuţii cu colegii noştri care gestionează fondurile europene şi vom aplica pentru atragerea unei noi surse de finanţare pentru o parte din aceste trenuri care încă nu sunt susţinute financiar„, a declarat, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu, în luna iulie, potrivit Agerpres.
Contractul pentru 62 de rame, disputat în instanță
Pe lângă acestea, ARF are în derulare o procedură pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale. Contractul a fost încheiat anul acesta cu producătorul polonez PESA, după ce CNSC a respins contestația Alstom.
Chiar și în aceste condiții, potrivit legislației, Alstom a putut merge mai departe și a atacat decizia CNSC la Curtea de Apel București. CAB a dat dreptate subsidiarei din România a gigantului francez, iar procedura a fost reluată. Apoi scenariul s-a repetat. ARF a desemnat încă o dată oferta PESA ca fiind câștigătoare, iar CNSC a confirmat decizia. Alstom nu s-a împăcat însă cu decizia, astfel că atacat din nou la CAB. Rămâne de văzut ce va decide instanța de această dată.
Întârzieri la livrarea trenurilor inter-regionale
Anul acesta ar fi trebuit să fie puse în funcțiune și noile trenuri inter-regionale. Cu toate acestea, Alstom a reușit să aducă în România doar două trenuri dintre cele 37 de unități comandate de statul român. Acestea se află deocamdată în diferite faze de testare și nu se știe cu exactitate deocamdată când vor fi puse în circulație cu călători.
ARF are în derulare și o altă procedură, finațată prin PNRR, pentru alte 20 de rame inter-regionale. Autoritățile s-au grăbit să încheie contractul cu PESA imediat după ce CNSC a respins prima contestație Alstom, însă și de data aceasta planurile le-au fost date peste cap. Curte de Apel București a admis cererea subsidiarei din România a gigantului francez, astfel că ARF a trebuit să reevalueze ofertele. Rezultatul a fost același, astfel că s-a trecut la o nouă rundă de contestații.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii