Monday, December 6, 2021
Jurnalism corect


UPDATE: Renate Weber neagă că a fost influențată de ALDE/Avocatul Poporului contestă la CCR Codul Administrativ aprobat de Guvernul Dăncilă prin Ordonanță de Urgență

By Andreea Traicu , in Politic Stirile zilei , at 28 august 2019 Etichete: , ,

UPDATE:

Renate Weber a negat astăzi că decizia de contestare a Codului Administrativ la CCR ar avea vreo legătură cu ieșirea ALDE  de la guvernare. Înainte de a fi numită Avocat al Poporului, Weber a fost membru ALDE.

„Eu mi-am dat demisia din ALDE înainte de a fi numită de Parlament. De atunci, nu am mai discutat cu nimeni de la ALDE. Am aflat de iesirea ALDE de la guvernare de la tv. Colegii mei sunt aici și știu de când discutăm de Codul Administrativ, înainte de ieșirea ALDE. Ni s-a promis la un moment dat de un grup din zona academică faptul că vom primi o analiză pe chestii de neconstituționalitate. Nu am primit și am zis ca nu mai are rost să așteptă. Am mers pe arhitectura instituțională a statuluii român”, a declarat Renate Weber in conferința de presă.

Știrea inițială:

Avocatul Poporului a anunțat, joi dimineață, că va contesta la Curtea Constituțională Codul Administrativ aprobat de Guvernul Dăncilă, prin Ordonanță de Urgență. Recent, la instituția menționată, a ajuns o petiție semnată de 15.000 de persoane, la inițiativa Declic prin care i se cerea Renatei Weber să sesizeze CCR cu privire la mai multe prevederi neconstituționale din Codul Administrativ. Pentru că a fost aprobat prin Ordonanță de Urgență, Codul putea fi contestat doar de Avocatul Poporului.

Avocatul Poporului explică și motivele care au stat la baza sesizării CCR

Se constată că Guvernul nu a avut niciun motiv să adopte în regim de urgență Codul Administrativ, acesta putând fi dezbătut în Parlament. De asemenea, Avocatul Poporului constată că, în motivarea urgenței, Executivul a arătat că, în Parlamentul procesul de legiferare a eșuat. Altă excepție de neconstituționalitate este eliminarea condiției incompatibilității pentru membrii Guvernului.

– În urmă analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanței sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe. Avocatul Poporului consideră că manieră aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgențe și a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege.

– Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern. Niciodată situația extraordinară și urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate că o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unică autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritățile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control.

– Avocatul Poporului constată că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe negative prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu. Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercită o funcţie sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru că mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieși din situația de incompatibilitate, afectează în mod negativ credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică Președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situație de incompatibilitate.

Renate Weber, membră ALDE, a fost numita recent de Parlament în funcția de Avocat al Poporului.

 

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW