Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Un nou eșec major pentru Ministerul Transporturilor: Licitația pentru Autostrada Caransebeș-Lugoj, anulată 

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 5 ianuarie 2024

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anulat licitația pentru realizarea studiului de fezabilitatea în vederea construirii lotului Caransebeș-Lugoj, parte a drumului de mare viteză Filiași – Lugoj.

Un drum de mare viteză care să lege Oltenia de Banat riscă să rămână pentru mulți ani doar o promisiune. CNAIR a anulat pe 22 martie 2022 procedura privind realizarea studiului de fezabilitate necesar construirii drumului de mare viteză Craiova – Lugoj, câștigată inițial de firma Egis România, motivul invocat fiind legat de o presupusă suprapunere de traseu viitorului drum de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, care ar urma să treacă prin apropierea orașului Filiași.

Numai că, traseul drumului Craiova – Lugoj nu era stabilit. Acesta ar fi urmat să fie definitivat tocmai prin acest studiului de fezabilitate pentru care CNAIR a lansat licitația. Deci nici vorbă de suprapunere. Proiectantul ar urma să analizeze variantele de traseu, evident, ținând cont și de celălalt proiect.

Grindeanu s-a grăbit să lanseze altă licitație

Pe 18 aprilie 2022, așa cum anterior anunțase și ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, CNAIR a lansat o altă licitație, tot pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, de această dată între Filiași și Lugoj.

Procedura a fost împărțită în patru loturi, spre deosebire de precedenta, în care întregul traseu urma să fie atribuit unui singur proiectant, care să realizeze o documentație la un nivel de detaliu ridicat (preliminary design).

Motivul invocat a fost legat de „accelerarea” proiectului. Numai că socoteala din Palatul CFR nu s-a potrivit cu cea din târg. Chemat să judece legalitatea anulării primei licitații, Consiliul Național de Soluționarea Contestațiilor a decis că s-a făcut ilegal și a obligat CNAIR să o reia. Numai că oamenii din subordinea lui Sorin Grindeanu n-au făcut nimic în acest sens și au mers înainte cu noua licitație.

Cum „accelerarea” a dus la întârziere

Aceasta nu a mers însă deloc planului. Abia anul trecut au fost semnate contractele pentru trei dintre cele patru loturi, în timp ce pentru cel de-al patrulea procedura a fost anulată, după ce firma de proiectare desemnată câștigătoare, Inpro Muhendislik Mușavirlik (Turcia) nu a prezentat actele necesare întocmirii contractului. Prin urmare, această procedură ar trebui reluată.

  • Lotul 1: Filiași – Drobeta Turnu Severin (DP Consult) – Contractul a fost semnat pe 13 februarie 2023. Termen de realizare: 18 luni.
  • Lotul 2: Drobeta Turnu Severin – Domașnea (Egis) – Contractul a fost semnat pe 4 iulie 2023. Termen de realizare: 26 luni.
  • Lotul 3: Domașnea – Caransebeș (Asocierea Proiect Consult Regiunea Transilvania SRL – Perfect Consult Europe SRL – East Water Drillings SRL) – Contractul a fost semnat pe 13 septembrie 2023. Termen de realizare: 22 luni.
  • Lotul 4: Caransebeș – Lugoj (Procedura a fost anulată). Termen de realizare: 18 luni.

Prin urmare, primul studiu de fezabilitate, cel pentru Filiași – Drobeta Turnu Severin, ar trebui să fie gata în toamna acestui an, în timp cel pentru Drobeta Turnu Severin – Domașnea în toamna anului viitor, cu condiția ca termenele să fie respectate. Pentru Caransebeș – Lugoj este greu de estimat, având în vedere că trebuie lansată o nouă licitație. În schimb, dacă responsabilii din Ministerul Transporturilor și CNAIR ar fi ales să semneze contractul cu Egis în primăvara anului 2022, întregul studiu ar fi trebui predat în termen de 36 luni, adică până în primăvara anului viitor.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu

Comentarii